.
Fizioloģija (bioķīmija, biofizika)
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.11.2022 09:38:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_124 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Solvita Smilgzieda | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 21 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 42 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģijā, anatomijā, fizikā un ķīmijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par fizioloģiju un patoloģiju kā zinātni, identificējot organismā notiekošos fizioloģiskos procesus, izprast to savstarpējo integrāciju. Sekmēt patoloģisko procesu izpratni no normālās fizioloģijas viedokļa, tās novirzēm no normas. Apgūt izpratni par cilvēka organisma uzbūvi un darbību molekulārā līmenī, par fizikas nozīmi medicīnā un sniegt zināšanas galvenajos vispārīgās biofizikas un bioķīmijas jautājumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizioloģija kā zinātne, uzbudināmo audu fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Asinis un asinsrades fizioloģija, hemodinamika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Sirds un asinsrites fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Gremošanas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Nieru fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Muskuļu fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Elpošanas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Endokrīnās sistēmas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | Sensoro sistēmu fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Centrālās NS un veģetatīvās NS fizioloģija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošo patstāvīgais darbs ietver regulāru (pirms katras lekcijas) darbu ar ieteicamo literatūru un lekciju materiālu. Studiju semestra laikā katram studējošajam grupu darba ietvarā jāizstrādā PowerPoint prezentācija par konkrētu tēmu, iepriekš par to vienojoties ar pasniedzēju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju procesā tiek novērtētas studentu zināšanas ar vērtējumu 10 ballu sistēmā, par pozitīvu uzskatot vērtējumu ne zemāku par 4 ballēm, vai divdaļīgs vērtējums „ieskaitīts” – „neieskaitīts”. Zināšanu pārbaude notiek katrā nodarbībā, kontroldarbu, daudz-atbilžu testu, PowerPoint prezentācijas, diskusiju veidā 50%. Studiju kursa beigās – eksāmens - 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj definēt un pastāstīt par cilvēka organismā notiekošajiem fizioloģijas procesiem, molekulārajiem mehānismiem, to norisi, izskaidrot bioķīmijas un biofizikas procesus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj novērtēt un izskaidrot organisma fizioloģiskos procesus, aprakstīt apkārtējās pasaules fizikālo iedarbību uz cilvēka ķermeni un aizsardzību no nevēlamas iedarbības. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj novērtēt un pamatot organisma fizioloģisko procesu norisi, integrēt savas zināšanas un prasmes konkrētās veselības problēmu izvērtēšanas situācijās. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Centrālā pulsa noteikšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Centrālā pulsa noteikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Centrālā pulsa noteikšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Elpošanas frekvences noteikšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Elpošanas frekvences noteikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Izelpas plūsmas mērījums, rezultātu interpretācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
7 | Izelpas plūsmas mērījums, rezultātu interpretācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Izelpas plūsmas mērījums, rezultātu interpretācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | L. Aberberga-Augškalne, O. Koraļova – Fizioloģija ārstiem, „Medicīnas apgāds”, 2021. | ||||||||
2 | L. Aberberga-Augškalne, O. Koraļova – Fizioloģija rehabilotologiem un veselības sporta speciālistiem, „Medicīnas apgāds”, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | A. Valtneris – Cilvēka fizioloģija, „Zvaigzne ABC”, 2018. | ||||||||
4 | Apinis P. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. SIA "Nacionālais Medicīnas apgāds", SIA "Apgāds Jāņa sēta", 1998. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease. ClinicalKey, 2021., 10th ed. | ||||||||
2 | R.K. Murray et al. Harper's illustrated biochemistry. 31st ed. (Prentice Hall Inc., 2018). | ||||||||
3 | P. Davidovits. Physics in Biology and Medicine. Academic Press, 2008 (3rd ed.). | ||||||||
4 | G. Benedek, F. Villars. Physics with Illustrative Examples from Medicine and Biology. - Springer, 2000. | ||||||||
5 | S. Amador Kane. Introduction to Physics in Modern Medicine. - Taylor & Francis, 2009. | ||||||||
6 | D. Giancoli. Physics: Principles with Applications. - Prentice Hall, 2016. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | L. Stryer, J.M. Berg, J.L. Tymoczko. Biochemistry (8th ed.); 1100 pages, W.H. Freeman Publ. 2015 |