.
Medicīnas ētika un pedagoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.11.2022 09:41:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_433 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dita Role | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Starppersonu saskarsme veselības aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem zināšanas par Medicīnas ētikas nosacījumiem un nozīmi veselības aprūpē; pacienta un ārstniecības personāla un veselības attiecībām –pienākumiem, atbildību, tiesībām, iespējamo konfliktu risinājumiem; veidot izpratni par Medicīnas ētikas normu un principu obligātu ievērošanu un to veicināšanu. Pedagoģijā – sniegt teorētiskas zināšanas par mācīšanas-mācīšanās procesiem; sekmēt šo zināšanu integrēšanu praktiskā darbā ar pacientu/tuviniekiem un sabiedrības izglītošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ētikas apskatāmie jautājumi, virzieni un darbības jomas. Izpratne par ētikas, morāles un tikumības vietu un lomu sabiedrībā, vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā, kā arī to nozīmi personības veidošanā un izaugsmē. Medicīnas ētikas īpašais raksturs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Medicīnas ētikas galvenie jautājumi un to pamatojumi. Ētikas principu noteikšana medicīnā un likumu normu ievērošana. Pacienta tiesības un ētika medicīnā. Dažādu gadījumu (situāciju ētika/dilemmas) risinājumi Medicīnas ētikas jomā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Medicīnas ētikas kodekss un tajā ietvertie jautājumi un nozīme. Savstarpējā mediķu un pacientu sadarbība, iespējamās problēmas un risinājumi. Ētisku lēmumu pieņemšanas process veselības aprūpē un atbildības līmeņi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ārsta palīga un veselības aprūpes personāla sadarbības jautājumi, problēmas, risinājumi. Savstarpējo attiecību nozīmīgākie ētiskie principi un to regulējums. Iespējamās problēmas konflikti un to risinājumi. Profesionālās ētikas ievērošanas nozīme veselības aprūpes uzlabošanā un veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Galvenās mācīšanās teorijas, jēdzieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti (vecumposms un psihosomātiskais fons). Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi, Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Tehnoloģiju lietošana pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Vērtēšana un atgriezeniskā saite pedagoģijā. Refleksiju veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Medicīnas ētikas un pedagoģijas zinātnisko tekstu analīze un prezentācijas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Regulāra nodarbību apmeklētība - 25%. 2. Aktivitāte lekcijās un nodarbībās - 25%. 3. Prezentācija (ētika+pedagoģija) atbilstoši kursu tematikai, novērtējums 10 ballu sistēmā, kas summāri veido studiju kursa kopējo eksāmena atzīmi - 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zinās galvenos medicīnas ētikas principus, vērtības, nosacījumus un normas medicīnas pētījumu un pacientu aprūpes jomās; pacientu tiesības un viņu savstarpējās attiecības ar ārstējošo personālu; paskaidros un izklāstīs medicīnas ētikas kategorijas, to pielietojumu profesionālajā darbā, kā arī atpazīs, novērtēs un norādīs uz medicīnas ētikas problēmām, dilemmām un to risinājumiem. Studenti zinās pedagoģijas jēdzienus, terminus, teorijas un pieejas. | ||||||||
Prasmes: | Studenti iegūs prasmes un spēs atklāt, ieraudzīt un analizēt vispārīgās ētikas, bet jo īpaši medicīnas ētikas un morāles dažādus jautājumus savā profesionālajā darbā; saskatīt un risināt minēto aspektu dažādas problēmas, dilemmas un to cēloņus; spēs veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos medicīnas ētikas pārkāpumus savā darba vidē un apkārtnē; rīkoties noteikti un profesionāli iespējamo risku situācijās veselības aprūpes jomās, kā arī praksē demonstrēt savas personīgās ētikas un morāles augstos standartus. Studenti spēs analizēt pedagoģisko situāciju aprūpes darbā un izglītot pacientus saskaņā ar pedagoģiskām un didaktiskām vadlīnijām. | ||||||||
Kompetences: | Studenti apliecinās kompetenci droši demonstrēt, apliecināt un pierādīt savu profesionalitāti un rīcību medicīnas ētikas jomā, tās pielietojumu attiecīgajā darba vidē, kas balstīta ētiskajās vērtībās, principos un normās, profesionalitāti medicīnas ētikas ievērošanā. Profesionālajā darbībā spēs integrēt un izmantot atbilstošas pedagoģiskās zināšanas, prasmes, attieksmes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Medicīnas Ētikas rokasgrāmata. (2009) Pasaules Medicīnas Asociācija, II izdevums. Latvijas Ārstu biedrība, SIA „Nacionālais apgāds”, Rīga. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Sīle V. (1999) „Medicīnas ētikas pamatprincipi”, Rīga. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Šiliņa M., Dupure I. (2009) Pacientu izglītošana – māsas kompetence. Nacionālais apgāds (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ķestere I. (2005) Pedagoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Svence G. (1999) Attīstības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
2 | Pētījumi pieaugušo pedagoģijā. (2005), zin.rakstu krājums, red. T.Koķe, LU | ||||||||
3 | Bēta G. (2017) Māsu profesionālā lietpratība izglītošanas aprūpes procesā. Liepājas Universitāte, Promocijas darbs. |