.
Katastrofu un militārā medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.05.2023 09:23:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_690 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Bergholde | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālajā anatomijā un funkcionālajā fizioloģijā, neatliekamajā palīdzībā, iekšķīgajās un ķirurģiskajās slimībās, traumatoloģijā un pacientu aprūpē, klīniskajā farmakoloģijā un laboratorajā diagnostikā, ķīmijā un bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par iespējamām katastrofām un to veidiem; orientēties katastrofu un militārās situācijās un prast sniegt profesionālu medicīnisko palīdzību un aprūpi, kā arī veicināt zināšanu apguvi par ārējās vides ekstremālo faktoru iedarbības patofizioloģiskajiem mehānismiem, klīniskajām izpausmēm un ārstēšanas iespējām, izprast veselības un darba vides mijiedarbību un iespējamo problēmu risināšanas principus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Katastrofu medicīnas organizatoriskie un klīniskie pamati: likumdošana, aprūpes līmeņi, medicīniskajā aprūpē iesaistīto spēku organizatorā shēma. Riska jēdziens. Gatavības pakāpes. Plānošana. Katastrofu situācijas Latvijā, katastrofu iemesli. Dabas un cilvēka radītās katastrofas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Katastrofu medicīnas organizatoriskie un klīniskie pamati: likumdošana, aprūpes līmeņi, medicīniskajā aprūpē iesaistīto spēku organizatorā shēma. Riska jēdziens. SVID. Likumdošana, katastrofu situācijas Latvijā, katastrofu iemesli. Dabas un cilvēka radītās katastrofas. Katastrofu plāni, aizsardzība, drošība. Higiēnas problēmas, potenciāla epidēmijas rašanās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Glābšanas pamatprincipi. Šķirošanas jēdziens. Cietušo medicīniskās šķirošanas grupas. Cietušo identifikācija, izmeklēšana un primārā palīdzība notikuma vietā. Cietušo aprūpe. Cietušo pārvietošana un transportēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Glābšanas pamatprincipi. Šķirošanas jēdziens. Cietušo medicīniskās šķirošanas grupas. Cietušo identifikācija, izmeklēšana un primārā palīdzība notikuma vietā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cietušo aprūpe. Cietušo pārvietošana un transportēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Glābēju un medicīniskā personāla aizsardzība, cietušo un iedzīvotāju aizsardzība. Medicīniskās palīdzības sniedzēju individuālais ekipējums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terorisms, tā definīcija, būtība. Pārvietotās personas un bēgļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Civilā aizsardzība un civilās aizsardzības sistēmas uzdevumi. Trauksmes un apziņošanas sistēma. Iedzīvotāju evakuācija. Psiholoģiskā un sociālā palīdzība katastrofu gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Psiholoģiskā un sociālā palīdzība katastrofu gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Neatliekamās medicīniskās palīdzības specifika cietušajiem militāro operāciju laikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Kaujā cietušo aprūpes īpatnības. Civilās un militārās medicīnas sadarbība. Kaujā cietušo aprūpes vadlīnijas (TCCC care guidelines). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Traumu mehānisms militāro operāciju laikā. Cietušo šķirošanu (triāžu) militāro operāciju laikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta resursus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu teorētiskās un praktiskās nodarbībās. Pierādījumos balstītas zinātniskās literatūras apskats par atbilstošām tēmām. Pastāvīgo darbu izstrāde sadaļās par katastrofu veidiem un riska faktoriem dabas un cilvēka radītu katastrofu gadījumā, psiholoģiskās un sociālās palīdzības sniegšanu katastrofu un militārās situācijās cietušajiem (tieši un netieši cietušie). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Simulācijas scenārija uzdevums (50%) un rakstveida tests (50%). Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai tiek lietota 10 ballu sistēma, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti studiju kursa apguves rezultātā spēs pastāstīt par katastrofu veidiem un rīcības taktiku katastrofas gadījumā; spēs definēt katastrofu un militāro medicīnu; spēs aprakstīt katastrofu situāciju Latvijā, nosaukt to iemeslus. Spēs uzskaitīt un raksturot glābšanas pamatprincipus katastrofu un militārajās situācijās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs novērtēt dažādu ārējās vides faktoru kaitīgo iedarbību uz cilvēka organismu. Pārzināt un pielietot terapijas principus dažādu akūtu situāciju gadījumā notikuma vietā, transportēšanas laikā un stacionārā, kā arī pieņemt individuālam pacientam atbilstošu ārstnieciskas rīcības plānu, līdzsvarojot to ar vadlīnijām. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izprot un novērtē katastrofu un militārās medicīnas sistēmu kopējā veselības aprūpes sistēmā; organizē psihosociālo atbalstu katastrofās un kara darbības rezultātā cietušajiem; organizē un vada novērtēšanas un pārskata sniegšanas sesijas. Sniedz neatliekamo palīdzību ārkārtas, katastrofu un militāro situāciju gadījumos. Izprot Latvijā izveidoto apziņošanas sistēmu un prot rīkoties, atskanot trauksmes sirēnām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Intensīvās terapijas rokasgrāmata. V. Liguts, Medicīnas apgāds, Rīga, 2008. (akceptējama literatūra) | ||||||||
2 | Jakubaņeca Dz. Neatliekamā medicīniskā palīdzība traumu guvušam pacientam. Pirmsslimnīcas etaps, Rīga, 2009. (akceptējama literatūra) | ||||||||
3 | Jēgers I., Jakubaņeca Dz. Neatliekamā medicīniskā palīdzība un katastrofu medicīna. Pirmsslimnīcas etaps, Rīga, 2009. (akceptējama literatūra) | ||||||||
4 | Jēgers I. Neatliekamā medicīniskā palīdzība un katastrofu medicīna. Slimnīcas etaps, Rīga, 2009. (akceptējama literatūra) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | https://www.cambridge.org/core/journals/prehospital-and-dis… | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.coemed.org/files/stanags/01_AJP/AJP-4.10_EDC_V1… |