Pārlekt uz galveno saturu

Attīstības, sporta un saskarsmes psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.04.2023 15:21:57
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_700LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lāsma Spundiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)19Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas38
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas64
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Mērķis:
Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni un sporta psiholoģiskajiem aspektiem, veidot izpratni par indivīda emocionālo, kognitīvo un personības attīstību dažādos vecumposmos un attīstību ietekmējošiem aspektiem. Padziļināt zināšanas par saskarsmi un saskarsmes līdzekļiem profesionālā vidē. Attīstīt iemaņas sarunā ar klientu, identificēt klienta galvenās problēmas, apgūt motivēšanas pamatprasmes, izmantojot motivējošās intervijas principus. Atpazīt un izprast klientu tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Atpazīt konflikta pazīmes, novērtēt konflikta nozīmi un pielietot tā risināšanas prasmes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Indivīda attīstība, attīstības jomas un posmi.Lekcijas2.00auditorija
3Psihiskie procesi: uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana. Psihisko procesu nozīme sportistiem.Lekcijas2.00auditorija
4Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības0.00auditorija
5Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Saskarsmes jēdziens, profesionālā saskarsme. Saskarsmes īpašības sportā. Personības iezīmju nozīme komunikācijā.Lekcijas2.00auditorija
7Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Seminārs: Situācijas analīze.Nodarbības3.00auditorija
9Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Sportistu psiholoģiskā sagatavotība. Psihiskā noturība. Psihiskās regulācijas metodes sportā. Stress un agresija sportā.Lekcijas2.00auditorija
11Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām.Nodarbības3.00auditorija
12Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomāNodarbības3.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija.Lekcijas1.00auditorija
2Indivīda attīstība, attīstības jomas un posmi.Lekcijas1.00auditorija
4Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.00auditorija
5Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība.Lekcijas1.00auditorija
6Saskarsmes jēdziens, profesionālā saskarsme. Saskarsmes īpašības sportā. Personības iezīmju nozīme komunikācijā.Lekcijas1.00auditorija
7Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.00auditorija
8Seminārs: Situācijas analīze.Nodarbības1.00auditorija
9Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.Lekcijas1.00auditorija
10Sportistu psiholoģiskā sagatavotība. Psihiskā noturība. Psihiskās regulācijas metodes sportā. Stress un agresija sportā.Lekcijas1.00auditorija
11Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām.Nodarbības1.00auditorija
12Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomāNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti patstāvīgi apgūst videolekciju materiālu un izpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekcijas tēmu, ko iesniedz e-studijās. Pēta un analizē zinātnisko literatūru par sporta psiholoģijas tēmām. Analizē konfliktsituācijas trenera un klienta sadarbībā, izvērtē situācijas risinājuma iespējas. Veic motivējošo interviju un sastāda plānu, klienta mērķu sasniegšanai. Sniegt atgriezenisko saiti par studiju kursu.
Vērtēšanas kritēriji:
1.Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 10% 2. Apmeklējums un aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 10% 3. Konfliktsituācijas analīze - 25% 4. Motivējošās intervijas veikšana un mērķu sasniegšanas plāna izstrāde - 30% 5. Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā - 25%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus, izprot psiholoģijas nozīmi sportā un darbā ar sportistiem. Pārzina galvenos personības attīstības jēdzienus un attīstības stadijas. Izprot emocionālo un kognitīvo aspektu nozīmi personības attīstībā. Izprot mērķu izvirzīšanas un motivācijas lomu sportā. Raksturo saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar klientu, atpazīst un izprot klientu personības tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Identificē klienta galvenās problēmas. Definē konflikta pazīmes.
Prasmes:Spēs analizēt personības attīstības, kognitīvo procesu, līderības un citus psiholoģijas aspektus sportā un sporta psiholoģijas pētījumos. Spēc pielietot aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu ar klientu, kā arī vada motivējošo interviju. Spēs atpazīt klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesu un motivē klientu problēmu risināšanai un mērķu sasniegšanai. Spēs pielietot konflikta risināšanas prasmes.
Kompetences:Studenti izprot personības attīstības saistību ar fiziskajām spējām, pielāgo komunikācijas un motivēšanas prasmes, atbilstoši attīstības un spēju līmenim dzīves kvalitātes un fiziskās aktivitātes paaugstināšanai. Diferencē komunikāciju ar dažādām klientu grupām, novērtē klienta motivāciju un nepieciešamību pielietot motivējošo interviju. Lieto aktīvās klausīšanās un motivēšanas prasmes, atbilstoši klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesam.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Zvaigzne ABC, 2015.
2Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015.
3Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 3. Lietišķās jomas. Zvaigzne ABC, 2015.
4 Moore, M., Highstein, G., Tschannen-Moran, B., Silverio, G. Mastering change : a coach's to using the transtheoretical model (chapter 3). South Kingstown, 2013.
5Ābele, A. Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa, 2009.
6Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Intervēšanas prasme. Rīga: Raka, 2012.
Papildu literatūra
1Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU, 2019.