.
Vispārīgā un attīstības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.10.2024 10:22:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_013 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agita Ābele | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 22 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 44 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgi pabeigta vidusskolas programma, vēlamas priekšzināšanas par CNS uzbūvi un funkcijām. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt izpratnes veidošanos par psiholoģiju kā zinātni un personības psihisko parādību norisēm un izpausmēm, kā arī sniegt zināšanas par personības psihisko procesu, emocionālo stāvokļu un individuālo īpašību būtību un to izpausmēm. Izpratnes veidošana par cilvēka attīstības likumsakarībām un īpatnībām dažādos dzīves posmos, par iespējām personības attīstības sekmēšanā un savas personības izaugsmes stimulēšanā. Holistiskas pieejas veicināšana personības psihiskās attīstības problēmjautājumu izpratnē un interpretācijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētīšanas metodes psiholoģijā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Psihiskie izziņas procesi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētīšanas metodes psiholoģijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Psihiskie izziņas procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie padziļina zināšanas lekcijas laikā apgūtajās tēmās, veicot trīs patstāvīgos darbus: 1. Domu karte par izziņas procesiem. 2. Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts (eseja). 3. Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām un tā attīstību konkrētajā vecumposmā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgie darbi; Noslēguma pārbaudījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zina Vispārīgās un attīstības psiholoģijas teorētiskos pamatus un zina psihisko parādību grupas – kognitīvos procesus, emocionālos stāvokļus un personības individuālās īpašības.. 2. Pārzin personības attīstības vecumposmu periodizāciju, personības attīstības teorijas un pieejas personības attīstības skaidrojumam. 3. Ir apguvis attīstības psiholoģijas priekšmeta specifiku, terminoloģiju. | ||||||||
Prasmes: | 4. Prot izmantot apgūtos teorētiskos pamatus par psihiskām parādībām un personības izpētes pieejām personības raksturojumā. 5. Spēj patstāvīgi raksturot katru vecumposmu fiziskajā, sociālajā, kognitīvajā un emocionālajā attīstībā. 6. Demonstrē prasmes pielietot iegūtās zināšanas savas personības attīstības skaidrojumā un prasmes analizēt faktorus, kuri nosaka bērna kā personības attīstību. | ||||||||
Kompetences: | 7. Izprot psihisko parādību norises un to izpausmes profesionālajā darbībā. 8. Spēj teorētiski izvērtēt un pielietot dažādas psiholoģiskās metodikas un praktiskās pieejas pedagoģiskajā darbā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Aut. kol. R.: Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
2 | Ābele A. Vispārīgā psiholoģija. R: RaKa, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. R: Izglītības soļi, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Vorobjovs A. No domas līdz zinātnei: psiholoģijas vēsture. R: Izglītības soļi, 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Sebre S., Miltuze A. Attīstības psiholoģija. R: Zvaigzne ABC, 2022. | ||||||||
6 | Kalvāns Ē. Attīstības psiholoģija. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 2018. | ||||||||
7 | Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016. | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
9 | Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kā mīlēt savu bērnu / Ross Kempbels ; [no angļu val. tulk. Ziedone Sērmūkša]. Rīga: Amnis, 2004. - 116 lpp. ; 20 cm. | ||||||||
2 | Kempbels R. Kā patiesi mīlēt pusaudzi. R.: SIA Amnis, 1991. | ||||||||
3 | Karpova Ā. Personība : teorijas un to radītāji : mācību līdzeklis. R.: Zvaigzne ABC, 1998. | ||||||||
4 | Vuorinens R., Tūnala E. Psiholoģijas pamati. Psihe - garīgā pasaule. R.: Zvaigzne ABC 1998. | ||||||||
5 | Vuorinēns R., Tūnala E. Cilvēka attīstības posmi. R.: Zvaigzne, 1999. | ||||||||
6 | Svence G. Attīstības psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 1999. | ||||||||
7 | Кулагина И.Ю. Возрастная психология: развитие ребенка от рождения до 17 лет / Ун-т Рос. акад. Образования, 1999. | ||||||||
8 | Реан, Дандарова. Аверин: Психология человека от рождения до смерти. Издательство: АСТ, 2007. |