Pārlekt uz galveno saturu

Vispārīgā un attīstības psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.10.2024 10:22:13
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_013LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agita Ābele
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)22Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas44
Nodarbības (skaits)Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas44
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)1Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas2
Kopā kontaktstundas12
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas10
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sekmīgi pabeigta vidusskolas programma, vēlamas priekšzināšanas par CNS uzbūvi un funkcijām.
Mērķis:
Sekmēt izpratnes veidošanos par psiholoģiju kā zinātni un personības psihisko parādību norisēm un izpausmēm, kā arī sniegt zināšanas par personības psihisko procesu, emocionālo stāvokļu un individuālo īpašību būtību un to izpausmēm. Izpratnes veidošana par cilvēka attīstības likumsakarībām un īpatnībām dažādos dzīves posmos, par iespējām personības attīstības sekmēšanā un savas personības izaugsmes stimulēšanā. Holistiskas pieejas veicināšana personības psihiskās attīstības problēmjautājumu izpratnē un interpretācijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni.Lekcijas1.00auditorija
2Pētīšanas metodes psiholoģijāLekcijas2.00auditorija
3Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesiLekcijas2.00auditorija
4Psihiskie izziņas procesi.Lekcijas2.00auditorija
5Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosaLekcijas2.00auditorija
6Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējasLekcijas2.00auditorija
7Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.Lekcijas2.00auditorija
8Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).Lekcijas2.00auditorija
9Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec.Lekcijas2.00auditorija
10Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.Lekcijas2.00auditorija
11Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.Lekcijas2.00auditorija
12Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni.Lekcijas1.00auditorija
2Pētīšanas metodes psiholoģijāLekcijas1.00auditorija
3Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesiLekcijas1.00auditorija
4Psihiskie izziņas procesi.Lekcijas1.00auditorija
5Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosaLekcijas1.00auditorija
6Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējasNodarbības1.00cits
7Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.Lekcijas1.00auditorija
8Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).Lekcijas1.00auditorija
9Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec.Lekcijas0.50auditorija
10Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.Lekcijas1.00auditorija
11Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.Lekcijas1.00auditorija
12Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.Lekcijas0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošie padziļina zināšanas lekcijas laikā apgūtajās tēmās, veicot trīs patstāvīgos darbus: 1. Domu karte par izziņas procesiem. 2. Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts (eseja). 3. Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām un tā attīstību konkrētajā vecumposmā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgie darbi; Noslēguma pārbaudījums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Zina Vispārīgās un attīstības psiholoģijas teorētiskos pamatus un zina psihisko parādību grupas – kognitīvos procesus, emocionālos stāvokļus un personības individuālās īpašības.. 2. Pārzin personības attīstības vecumposmu periodizāciju, personības attīstības teorijas un pieejas personības attīstības skaidrojumam. 3. Ir apguvis attīstības psiholoģijas priekšmeta specifiku, terminoloģiju.
Prasmes:4. Prot izmantot apgūtos teorētiskos pamatus par psihiskām parādībām un personības izpētes pieejām personības raksturojumā. 5. Spēj patstāvīgi raksturot katru vecumposmu fiziskajā, sociālajā, kognitīvajā un emocionālajā attīstībā. 6. Demonstrē prasmes pielietot iegūtās zināšanas savas personības attīstības skaidrojumā un prasmes analizēt faktorus, kuri nosaka bērna kā personības attīstību.
Kompetences:7. Izprot psihisko parādību norises un to izpausmes profesionālajā darbībā. 8. Spēj teorētiski izvērtēt un pielietot dažādas psiholoģiskās metodikas un praktiskās pieejas pedagoģiskajā darbā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Aut. kol. R.: Zvaigzne ABC, 2015.
2Ābele A. Vispārīgā psiholoģija. R: RaKa, 2000. (akceptējams izdevums)
3Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. R: Izglītības soļi, 2000. (akceptējams izdevums)
4Vorobjovs A. No domas līdz zinātnei: psiholoģijas vēsture. R: Izglītības soļi, 2005. (akceptējams izdevums)
5Sebre S., Miltuze A. Attīstības psiholoģija. R: Zvaigzne ABC, 2022.
6Kalvāns Ē. Attīstības psiholoģija. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 2018.
7Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016.
8Ārvalstu studentiem/For international students:
9Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016.
Papildu literatūra
1Kā mīlēt savu bērnu / Ross Kempbels ; [no angļu val. tulk. Ziedone Sērmūkša]. Rīga: Amnis, 2004. - 116 lpp. ; 20 cm.
2Kempbels R. Kā patiesi mīlēt pusaudzi. R.: SIA Amnis, 1991.
3Karpova Ā. Personība : teorijas un to radītāji : mācību līdzeklis. R.: Zvaigzne ABC, 1998.
4Vuorinens R., Tūnala E. Psiholoģijas pamati. Psihe - garīgā pasaule. R.: Zvaigzne ABC 1998.
5Vuorinēns R., Tūnala E. Cilvēka attīstības posmi. R.: Zvaigzne, 1999.
6Svence G. Attīstības psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 1999.
7Кулагина И.Ю. Возрастная психология: развитие ребенка от рождения до 17 лет / Ун-т Рос. акад. Образования, 1999.
8Реан, Дандарова. Аверин: Психология человека от рождения до смерти. Издательство: АСТ, 2007.