.
Bioķīmijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:33:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_016 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maija Dzintare | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidējā vai vidējā speciālā izglītība, ietverot dabas zinātņu profila priekšmetus: bioloģiju, anatomiju, fiziku, neorganisko un organisko ķīmiju. Bioķīmijas pamatus būtu vēlams apgūt ciešā saistībā ar fizioloģijas pamatu apguvi. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt izpratni par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu, biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām, dzīvības procesu bioķīmiskajiem pamatiem, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
2 | Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ogļhidrātu krāsu reakcijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās kontroldarbiem bioķīmijas pamatos par tēmām: 1) organisma ķīmiskais sastāvs, organisko savienojumu funkcionālās grupas, organisma dispersās sistēmas, pH, bufersistēmas, 2) ogļhidrāti, 3) lipīdi, 4) olbaltumvielas, fermenti, nukleīnskābes. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences bioķīmijā tiek novērtētas 4 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par četriem tēmu blokiem (1) Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. 2) Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu bioloģiskā nozīme un īpašības. 3) Lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. 4) Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības), par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas divos laboratorijas darbos par ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvajām reakcijām un olbaltumvielām. Laboratorijas darbiem jābūt nostrādātiem un ieskaitītiem. Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 4 kursā paredzētie kontroldarbi elektroniskā veidā, atbildot uz daudzu izvēļu jautājumiem, katrā no tiem saņemot vērtējumu, kuru izrēķima programma, ne mazāku par 4 punktiem. Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti. Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā. Studiju rezultātu vērtēšanas tabula: 1. Organisma ķīmiskais sastāvs, organisko savienojumu funkcionālās grupas, organisma dispersās sistēmas, pH, bufersistēmas. 2. Ogļhidrāti. 3. Lipīdi. 4. Olbaltumvielas, fermenti, nukleīnskābes. 5. Ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvās reakcijas. 6. Olbaltumvielu pierādīšanas reakcijas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Cilvēka organisma ķīmiskais sastāvs un dzīvības procesu ķīmiskie pamati. 2. Biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmiskā uzbūve, bioloģiskās funkcijas, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas. | ||||||||
Prasmes: | 1. Veikt biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu ķīmiskās pierādīšanas reakcijas. 2. Prast apieties ar laboratorijas traukiem, reaktīviem un aprīkojumu. | ||||||||
Kompetences: | 1. Novērtēt bioķīmisko savienojumu lomu organisma struktūras veidošanā un funkciju nodrošināšanā. 2. Spēja interpretēt laboratorijas darbos iegūtos rezultātus, salīdzināt ar literatūras datiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ūdre V. Vispārējā un sporta bioķīmija I d. mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, Rīga, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Kazuša I., Nokalns M., Kazušs E., Kazušs M. Statiskā bioķīmija. RSU, 2015. | ||||||||
3 | Vīgants A. Cilvēka bioķīmija un molekulārā ķīmija. LU Akadēmiskais apgāds, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Dzintare M. Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. Mācību metodiskais līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, 2019. | ||||||||
5 | MacLaren D. and Morton J. Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism. 2nd ed. Hoboken, Wiley-Blackwell, 2024. | ||||||||
6 | Stryer L., Berg J. M., Tymoczko J. L. Biochemistry. 10th ed., 2023. | ||||||||
7 | Ārzemju studentiem/For international students | ||||||||
8 | MacLaren D. and Morton J. Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism. 2nd ed. Hoboken, Wiley-Blackwell, 2024. | ||||||||
9 | Stryer L., Berg J. M., Tymoczko J. L. Biochemistry. 10th ed., 2023. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lieberman M. A., Marks A. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. 3rd revised North American ed. Lippincott Williams and Wilkins, 2023, p. 1024. | ||||||||
2 | Lehninger A. L., Nelson D. L., Cox M. M. Lehninger Principles of Biochemistry. 4th edition. W. H. Freeman & Co, 2017. |