.
Tūrisms, orientēšanās skolā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.10.2024 16:08:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_105 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Smila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas zināšanas vispārīgā pedagoģijā; vispārējā un attīstības psiholoģijā; vecumposma fizioloģijā, tūrisma un orientēšanās pamatos un didaktikā; pirmskolas un skolas sporta didaktikā; rotaļas pirmsskolā un skolā; klasvadība un projekti skolā. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem iespēju padziļināti apgūt tūrisma pamatprasmju, āra dzīves un orientēšanos prasmju pirmskolā un skolā teorētisko un praktisko pamatu mācīšanas didaktiku sporta zinātnē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Studiju kursa mērķi, uzdevumi, vērtēšanas kritēriji. Tūrisms skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, skolu tūrisma sporta dienās, pārgājienos). Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) un to organizētajos pasākumos (pārgājienos, tūrisma sporta dienās, sacensībās, pastaigās u.c.). | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
2 | Tūrisma tehnikas paņēmieni, to iekārtošana, pārvarēšana. Tūrisma tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Mezglu mācīšanas didaktika. Drošības ievērošana tūrisma aktivitātēs. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 3.00 | cits | |||||||
3 | Tūrisma rotaļas, tūrisma spēles un tūrisma stafetes dabā un sporta zālē. Tūrisma komandu veidojošo uzdevumi. Debespušu noteikšana bez kompasa. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 3.00 | cits | |||||||
4 | Tūrisma aktivitātes vadīšana un openēšana. Teorētiskais pārbaudījums – tests. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Studiju kursa mērķi, uzdevumi, vērtēšanas kritēriji. Tūrisms skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, skolu tūrisma sporta dienās, pārgājienos). Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) un to organizētajos pasākumos (pārgājienos, tūrisma sporta dienās, sacensībās, pastaigās u.c.). | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Tūrisma tehnikas paņēmieni, to iekārtošana, pārvarēšana. Tūrisma tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Mezglu mācīšanas didaktika. Drošības ievērošana tūrisma aktivitātēs. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
3 | Tūrisma rotaļas, tūrisma spēles un tūrisma stafetes dabā un sporta zālē. Tūrisma komandu veidojošo uzdevumi. Debespušu noteikšana bez kompasa. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
4 | Tūrisma aktivitātes vadīšana un openēšana. Teorētiskais pārbaudījums – tests. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgais darbs, pārbaudījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīga studiju kursa apgūšana dos iespējas studentam iegūt zināšanas, apgūt prasmes un kompetences tūrisma pamatos, āra dzīves prasmēs un orientēšanā; interpretēt tās un demonstrēt pirmskolā un skolā “Sporta un veselības jomā” . 1. Izpratne par mācību jomas “Veselība un fiziskās aktivitātes” moduļa “Piedzīvojumu aktivitātes” tūrisma pamatprasmju, āra dzīves un orientēšanās prasmju ieguvumiem drošumspējās, fiziskā sagatavotībā un veselības sekmēšanā; 2. Analītiski formulē āra dzīves prasmju un tūrisma pamatprasmju un orientēšanās būtību, terminoloģiju; 3. Izpratne par tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās iekļaušanu sporta stundās un sasniedzamiem rezultātiem atbilstošam vecumam. | ||||||||
Prasmes: | 1. Spēj patstāvīgi izvēlēties līdzekļus un didaktiskos paņēmienus konkrētam vecumposmam ievērojot drošību, fizisko sagatavotību un āra vides apstākļus. 2. Sagatavot uzskates un izdales materiālus (shēmas, kartes, vingrinājumus) āra dzīves prasmju un tūrisma pamatu un orientēšanās mācīšanai skolā. 3. Plānot un vadīt āra dzīves un tūrisma sporta stundas un aktivitātes (rotaļas, spēles, šķēršļu joslas, sadarbības uzdevumus un vingrinājumus) ievērojot drošību un atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra vides resursiem; 4. Plānot orientēšanās distances un saturu, vadīt nodarbības saturu, atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra resursiem; 5. Spēj radoši un inovatīvi pielietot dažādas mācīšanas metodes, formas un tehnoloģijas. | ||||||||
Kompetences: | 1.Iegūtās zināšanas un prasmes pielietot tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās mācīšanai un pilnveidošanai, plānojot starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu; 2.Analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes un paņēmienus atbilstību audzēkņu spējām un izglītības mērķiem; 3. Uzņemties atbildību par āra aktivitāšu nodarbību un pasākumu drošību; 4. Sniedz atgriezenisko saiti audzēkņu un savas darbības novērtējumā; 5. Ieviest novitātes un tehnoloģijas mācību procesā; 6. Radoši izvēlēties mācību līdzekļus, integrējot citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aktīvais tūrisms : rokasgrāmata. 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Brūders A., Krauksta D. Tūrisms. Rīga: LSPA, 1998. 77 lpp (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Drošības un veselības jautājumu integrācija mācību procesā. 2017 | ||||||||
4 | Strādā vesels | ||||||||
5 | Indriksone L., Smila B. Orientēšanās I daļa. Rīga: LSPA, 2000. – 83 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Indriksone L., Smila B. Orientēšanās II daļa. Rīga: LSPA, 2002. – 67 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Neformālās izglītības metodes. Materiālu sagatavoja: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, 2009 (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Paņem dabu aiz rokas. ROKASGRĀMATA skolotājiem un vecākiem, 2015. | ||||||||
9 | Skola “2030”: Sports un veselība Pamatkursa programmas paraugs vispārējai vidējai izglītībai. 2021 | ||||||||
10 | Rohnke K.E., Rogers D. The Complete Ropes Course Manual, 2007. 428 p (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
12 | Rohnke K.E., Rogers D. The Complete Ropes Course Manual, 2007. 428 p (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Antiņa I., Mežale S. Spēles radošiem pedagogiem. Rīga: RaKa, 2008. 172 lpp. | ||||||||
2 | Badvērts Dž. Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC, 2009. 128 lpp. | ||||||||
3 | Liepiņa I. Maģistra darbs. Tūrisma tehnikas paņēmieni. Rīga: LSPA, 2004., 78 lpp. | ||||||||
4 | Liepiņa I. Lekcija. Tūrisma speciālais inventārs. Rīga: LSPA 2006., 21 lpp. | ||||||||
5 | Kalniņš G. Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija, 2011. | ||||||||
6 | Larss E. Orienteering technic from start to finish – SOF. 1994.-38 lpp | ||||||||
7 | Orientēšanās bērniem un jauniešiem/ Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga: 1997.-144 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information |