Pārlekt uz galveno saturu

Tūrisms, orientēšanās skolā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.10.2024 16:08:36
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_105LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Baiba Smila
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas4
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas zināšanas vispārīgā pedagoģijā; vispārējā un attīstības psiholoģijā; vecumposma fizioloģijā, tūrisma un orientēšanās pamatos un didaktikā; pirmskolas un skolas sporta didaktikā; rotaļas pirmsskolā un skolā; klasvadība un projekti skolā.
Mērķis:
Dot studentiem iespēju padziļināti apgūt tūrisma pamatprasmju, āra dzīves un orientēšanos prasmju pirmskolā un skolā teorētisko un praktisko pamatu mācīšanas didaktiku sporta zinātnē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Studiju kursa mērķi, uzdevumi, vērtēšanas kritēriji. Tūrisms skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, skolu tūrisma sporta dienās, pārgājienos). Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) un to organizētajos pasākumos (pārgājienos, tūrisma sporta dienās, sacensībās, pastaigās u.c.).Lekcijas3.00cits
2Tūrisma tehnikas paņēmieni, to iekārtošana, pārvarēšana. Tūrisma tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Mezglu mācīšanas didaktika. Drošības ievērošana tūrisma aktivitātēs.Lekcijas2.00cits
Nodarbības3.00cits
3Tūrisma rotaļas, tūrisma spēles un tūrisma stafetes dabā un sporta zālē. Tūrisma komandu veidojošo uzdevumi. Debespušu noteikšana bez kompasa.Lekcijas2.00cits
Nodarbības3.00cits
4Tūrisma aktivitātes vadīšana un openēšana. Teorētiskais pārbaudījums – tests.Lekcijas1.00cits
Nodarbības2.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Studiju kursa mērķi, uzdevumi, vērtēšanas kritēriji. Tūrisms skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, skolu tūrisma sporta dienās, pārgājienos). Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) un to organizētajos pasākumos (pārgājienos, tūrisma sporta dienās, sacensībās, pastaigās u.c.).Lekcijas1.00cits
2Tūrisma tehnikas paņēmieni, to iekārtošana, pārvarēšana. Tūrisma tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Mezglu mācīšanas didaktika. Drošības ievērošana tūrisma aktivitātēs.Nodarbības4.00cits
3Tūrisma rotaļas, tūrisma spēles un tūrisma stafetes dabā un sporta zālē. Tūrisma komandu veidojošo uzdevumi. Debespušu noteikšana bez kompasa.Nodarbības2.00cits
4Tūrisma aktivitātes vadīšana un openēšana. Teorētiskais pārbaudījums – tests.Lekcijas1.00cits
Nodarbības2.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās.
Vērtēšanas kritēriji:
Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgais darbs, pārbaudījums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīga studiju kursa apgūšana dos iespējas studentam iegūt zināšanas, apgūt prasmes un kompetences tūrisma pamatos, āra dzīves prasmēs un orientēšanā; interpretēt tās un demonstrēt pirmskolā un skolā “Sporta un veselības jomā” . 1. Izpratne par mācību jomas “Veselība un fiziskās aktivitātes” moduļa “Piedzīvojumu aktivitātes” tūrisma pamatprasmju, āra dzīves un orientēšanās prasmju ieguvumiem drošumspējās, fiziskā sagatavotībā un veselības sekmēšanā; 2. Analītiski formulē āra dzīves prasmju un tūrisma pamatprasmju un orientēšanās būtību, terminoloģiju; 3. Izpratne par tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās iekļaušanu sporta stundās un sasniedzamiem rezultātiem atbilstošam vecumam.
Prasmes:1. Spēj patstāvīgi izvēlēties līdzekļus un didaktiskos paņēmienus konkrētam vecumposmam ievērojot drošību, fizisko sagatavotību un āra vides apstākļus. 2. Sagatavot uzskates un izdales materiālus (shēmas, kartes, vingrinājumus) āra dzīves prasmju un tūrisma pamatu un orientēšanās mācīšanai skolā. 3. Plānot un vadīt āra dzīves un tūrisma sporta stundas un aktivitātes (rotaļas, spēles, šķēršļu joslas, sadarbības uzdevumus un vingrinājumus) ievērojot drošību un atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra vides resursiem; 4. Plānot orientēšanās distances un saturu, vadīt nodarbības saturu, atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra resursiem; 5. Spēj radoši un inovatīvi pielietot dažādas mācīšanas metodes, formas un tehnoloģijas.
Kompetences:1.Iegūtās zināšanas un prasmes pielietot tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās mācīšanai un pilnveidošanai, plānojot starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu; 2.Analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes un paņēmienus atbilstību audzēkņu spējām un izglītības mērķiem; 3. Uzņemties atbildību par āra aktivitāšu nodarbību un pasākumu drošību; 4. Sniedz atgriezenisko saiti audzēkņu un savas darbības novērtējumā; 5. Ieviest novitātes un tehnoloģijas mācību procesā; 6. Radoši izvēlēties mācību līdzekļus, integrējot citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aktīvais tūrisms : rokasgrāmata. 2011 (akceptējams izdevums)
2Brūders A., Krauksta D. Tūrisms. Rīga: LSPA, 1998. 77 lpp (akceptējams izdevums)
3Drošības un veselības jautājumu integrācija mācību procesā. 2017
4Strādā vesels
5Indriksone L., Smila B. Orientēšanās I daļa. Rīga: LSPA, 2000. – 83 lpp. (akceptējams izdevums)
6Indriksone L., Smila B. Orientēšanās II daļa. Rīga: LSPA, 2002. – 67 lpp. (akceptējams izdevums)
7Neformālās izglītības metodes. Materiālu sagatavoja: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, 2009 (akceptējams izdevums)
8Paņem dabu aiz rokas. ROKASGRĀMATA skolotājiem un vecākiem, 2015.
9Skola “2030”: Sports un veselība Pamatkursa programmas paraugs vispārējai vidējai izglītībai. 2021
10Rohnke K.E., Rogers D. The Complete Ropes Course Manual, 2007. 428 p (akceptējams izdevums)
11Ārvalstu studentiem/For international students:
12Rohnke K.E., Rogers D. The Complete Ropes Course Manual, 2007. 428 p (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Antiņa I., Mežale S. Spēles radošiem pedagogiem. Rīga: RaKa, 2008. 172 lpp.
2Badvērts Dž. Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC, 2009. 128 lpp.
3Liepiņa I. Maģistra darbs. Tūrisma tehnikas paņēmieni. Rīga: LSPA, 2004., 78 lpp.
4Liepiņa I. Lekcija. Tūrisma speciālais inventārs. Rīga: LSPA 2006., 21 lpp.
5Kalniņš G. Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija, 2011.
6Larss E. Orienteering technic from start to finish – SOF. 1994.-38 lpp
7Orientēšanās bērniem un jauniešiem/ Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga: 1997.-144 lpp.
Citi informācijas avoti
1Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information