.
Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.10.2024 09:18:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_138 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Kalve | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 15 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 30 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 15 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 30 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Izglītības iestādes vadība, Uzņēmējdarbība un grāmatvedība, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu. | ||||||||
Mērķis: | Radīt izpratni par Latvijas tiesību sistēmu, atsevišķu tiesību apakšnozaru pamatjēdzieniem, bērnu tiesību aizsardzību un darba tiesību pamatjautājumiem pedagoga darbībā, kā arī pedagoģiskā procesa dokumentācijas organizēšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Tiesību jēdziens un tiesību funkcijas. Tiesību avoti. Tiesību jaunrade. Tiesību sistēma. Privātās tiesības. Publiskās tiesības. Tiesību normas, to spēks laikā, telpā un attiecībā uz personām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Tiesiskās attiecības: tiesības, pienākumi, atbildība. Juridiskās atbildības veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Ģimenes tiesību pamati. Audzēkņa aprūpe, aizgādnība un aizbildnība. Bērnu tiesību aizsardzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Darba tiesību jēdziens. Darba tiesisko attiecību nodibināšana: darba sludinājums, darba intervija, atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpšanas sekas dibinot darba attiecības (nepieļaujamie jautājumi), dokumenti pieņemot darbā, veselības pārbaude. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Darba līguma jēdziens, priekšmets, sastāvdaļas, forma. Darba līguma noslēgšana. Profesiju klasifikators. Darba tiesisko attiecību izbeigšana: darbinieka uzteikums, darba devēja uzteikums, citi darba tiesisko attiecību izbeigšanās pamati. Darba strīdi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Lietvedība, tās sastāvdaļas, uzdevumi un tiesību akti, kas to reglamentē. Dokuments, dokumenta juridiskais spēks. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Dokumentu rekvizīti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Dokumentu veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Dokumenta dienesta atzīmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Dokumentu reģistrācija un izpildes kontrole. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Lietu nomenklatūra, dokumentu kārtošana lietās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Organizācijas dokumentu arhīvs, dokumentu nodošana valsts glabāšanā, kārtība kādā iznīcināmi dokumenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Darbs ar dokumentiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Tiesību jēdziens un tiesību funkcijas. Tiesību avoti. Tiesību jaunrade. Tiesību sistēma. Privātās tiesības. Publiskās tiesības. Tiesību normas, to spēks laikā, telpā un attiecībā uz personām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Tiesiskās attiecības: tiesības, pienākumi, atbildība. Juridiskās atbildības veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Ģimenes tiesību pamati. Audzēkņa aprūpe, aizgādnība un aizbildnība. Bērnu tiesību aizsardzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Darba tiesību jēdziens. Darba tiesisko attiecību nodibināšana: darba sludinājums, darba intervija, atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpšanas sekas dibinot darba attiecības (nepieļaujamie jautājumi), dokumenti pieņemot darbā, veselības pārbaude. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Darba līguma jēdziens, priekšmets, sastāvdaļas, forma. Darba līguma noslēgšana. Profesiju klasifikators. Darba tiesisko attiecību izbeigšana: darbinieka uzteikums, darba devēja uzteikums, citi darba tiesisko attiecību izbeigšanās pamati. Darba strīdi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Lietvedība, tās sastāvdaļas, uzdevumi un tiesību akti, kas to reglamentē. Dokuments, dokumenta juridiskais spēks. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Dokumentu rekvizīti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Dokumentu veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Dokumenta dienesta atzīmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Dokumentu reģistrācija un izpildes kontrole. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Lietu nomenklatūra, dokumentu kārtošana lietās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Organizācijas dokumentu arhīvs, dokumentu nodošana valsts glabāšanā, kārtība kādā iznīcināmi dokumenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Darbs ar dokumentiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Literatūras avotu studēšana. 2. Tiesību aktu studēšana. 3. Atsevišķas Latvijas tiesību problēmas izpēte. 4. Tiesu prakses analīze. 5. Rekvizītu precīzas pielietošanas un izvietošanas, teksta izstrāde atbilstoši dokumenta mērķim. 6. Dienesta atzīmju, to pielietošana, atbilstoši dokumentu apgrozībai, izpildes kontrolei, apgūšana. 7. Dokumentu reģistrācijas, kontroles un izziņas darba apgūšana. 8. Gatavošanās testam par lietvedības Studiju kursu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtējumu ballēs students saņem, apkopojot noteikto punktu skaitu, novērtējot zināšanas, prasmes un kompetences atsevišķu uzdevumu izpildē (patstāvīgie darbi, attieksme, individuālās attīstības dinamika). Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, ir jābūt veiktiem visiem patstāvīgajiem darbiem un ir jāiegūst sekmīgs vērtējums Studiju kursa sadaļā “Tiesību pamati” un sekmīgs vērtējums Studiju kursa sadaļā “Lietvedība”, kur pozitīvo sasniegumu summa veido kursa vērtējumu un kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Studējošais var saņemt 10 balles par papildu individuālo darbu ārpus programmas, uzrādot izcilas pedagoģiskā procesa tiesisko procesu prasmes. Vērtējums punktos Studiju kursa sadaļā “Tiesību pamati”: -Produktīva darbība semināros – 20. 8 punkti – piedalās diskusijā, demonstrē zināšanas semināra jautājumā. 14 punkti – piedalās diskusijā, demonstrē zināšanas semināra jautājumā un pamato personīgo viedokli. 20 punkti - piedalās diskusijā, demonstrē zināšanas semināra jautājumā un pamato personīgo viedokli, veic kritisku problemātikas analīzi. -Praktiskā darba izstrāde – Publisko tiesību pamatjautājumi tiesu praksē - 15. 5 punkti – Darbs veikts formāli, nav izveidojusies izpratne par veicamo darbu. 10 punkti – Darbs veikts atbilstoši prasībām, tomēr konstatējamas atsevišķas nepilnības, neprecīza darba uzdevuma interpretācija. 15 punkti – students pilnībā izpratis darba mērķi, pilnībā realizējis darba uzdevumus un parādījis attiecīgās prasmes. -Seminārs – Darba tiesības - 10. -Praktiskais darbs – Darba līgums - 10 -Tests – Tiesību izpratne, nozares, tiesību mērķis, tiesu sistēma - 10. 4 punkti – puse no jautājumiem atbildēti pareizi. 6 punkti – divas trešdaļas no jautājumiem atbildēti pareizi. 10 punkti – uz visiem jautājumiem dotas pareizas atbildes. -Tests – Svarīgākais publiskajās tiesībās - 10. -Tests – Svarīgākais ģimenes un bērnu tiesībās - 10. -Praktiskais darbs – Tiesas noslēpuma analīze un prezentācija - 10 -Pozitīva attieksme pret izglītošanos - 3. 1 punkts – par katru noteiktā laikā iesniegtu prasībām, atbilstošu praktisko darbu un/vai referātu. Studenta individuālā attīstības dinamika - 2. 1 punkts – epizodiska, 2 punkti – sistemātiski augšupejoša. Vērtējums punktos Studiju kursa sadaļā “Lietvedība”: -Dokumentu izstrādes vērtēšana - 29. 1.Iesniegums - pieļautas nebūtiskas dokumentu noformēšanas nepilnības – 1punkts - dokuments atbilsts noformēšanas prasībām – 2punkti. 2.Paskaidrojums - pieļautas nebūtiskas dokumentu noformēšanas nepilnības – 1punkts - dokuments atbilsts noformēšanas prasībām – 2punkti. 3.CV - dažas sīkas nepilnības noformēšanas prasībās, informācija nepilnīga, pareizrakstības kļūdas, neatbilst dokumenta mērķim – 5punkti - dokuments noformēts atbilstoši prasībām, saturs daļēji atbilst dokumenta mērķim – 7punkti - dokuments noformēts atbilstoši prasībām, saturs atbilst tā mērķim – 8punkti - dokuments noformēts atbilstoši prasībām, ir visa nepieciešamā informācija, ērti pārskatāms ar izcelumiem, saturs atbilst mērķim – 10punkti. 4.Vēstule - sīkas nepilnības noformēšanā, saturs daļēji atbilst dokumenta izstrādāšanas mērķim – 5punkti - sīkas nepilnības noformēšanā, saturs atbilst noteiktajam mērķim – 10punkti - vēstule noformēta atbilstoši noformēšanas noteikumiem, saturs atbilst noteiktajam mērķim – 13punkti - vēstule noformēta atbilstoši noformēšanas noteikumiem, saturs atbilst noteiktajam mērķim un izvērsts plašāk nekā noteiktais teikumu skaits – 15punkti. -Dienesta atzīmju uzlikšanas vērtēšana - 5. - dienesta atzīmes noformētas atbilstoši prasībām, saturs pilnībā neatbilst to mērķim – 3punkti - dienesta atzīmes noformētas atbilstoši prasībām, atbilst to mērķim – 4punkti - dienesta atzīmes noformētas atbilstoši prasībām, sekmē veicamo uzdevumu izpildi, sniedz nepieciešamo informāciju par paveikto – 5punkti. -Saņemto dokumentu reģistrēšanas vērtēšana - 3. - veikta reģistrācija, pieļautas kļūdas reģistrēšanā – 1punkti - veikta reģistrācija, pieļautas nepilnības ierakstos – 2punkti - pilnībā atbilst prasībām – 3 punkti. -Testa vērtēšana Studiju kursa pārbaudījums (rakstiskais) – 10. 1 punkti - puse no jautājumiem atbildēta pareizi 5 punkti - pareizi atbildētas 3/4 no visiem jautājumiem 10 punkti - uz visiem jautājumiem dotas pareizas atbildes. -Attieksme - 5. Laikā un kvalitatīvi iesniegti praktiskie darbi (6 darbi). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzināts: 1. Latvijas tiesību sistēma un tiesību normās un to jaunrade. 2. Ģimenes tiesības un bērnu tiesību aizsardzība. 3. Dažādi juridiskās atbildības veidi. 4. Darba tiesību sistēma un terminoloģija 5. Darba likums un ar to saistītie normatīvie akti. 6. Sociālo garantiju sistēma Latvijā un darba aizsardzības aspekti. 7. Normatīvie akti, kas reglamentē pedagoģiskā procesa dokumentēšanu un darbu ar dokumentiem. 8. Dokumentu apgrozību organizācijā, dokumentu kārtošanu lietas, lietu nomenklatūras izstrādāšanas principi. | ||||||||
Prasmes: | 9. Patstāvīgi analizēt darba tiesiskos aspektus un komunicēt par tiem. 10. Orientētējas Latvijas tiesību sistēmā un tiesību normu jaunrades procesā. 11. Spēt dibināt darba tiesiskās attiecības atbilstoši Latvijas Republikas likumdošanas aktiem. | ||||||||
Kompetences: | 12. Praktiski pielietot darba likumdošanas aktu normas, strādājot vai vadot iestādi, organizāciju vai uzņēmumu izglītības, sporta vai citā jomā, kā arī juridiski korekti noslēgt un uzteikt darba līgumu. 13. Spēj izstrādāt un noformēt pedagoģiskā procesa un pārvaldes dokumentus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Balodis, K. (2007). Ievads civiltiesībās. Rīga. | ||||||||
2 | Gailums, I. (2004). Darba likums. Komentāri. Tiesu prakse. 1., 2., 3. grāmata Rīga: Gailuma juridiskā biznesa birojs. | ||||||||
3 | LR Saeima. (2010). Dokumenta juridiskā spēka likums | ||||||||
4 | LR MK. (2018). Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība Noteikumi Nr. 558 | ||||||||
5 | Kalve, I. (2013). Dokumentu pārvaldība no A līdz Z. Rīga, 315 lpp. | ||||||||
6 | Luika, B. (2011). Lietvedība I daļa Dokumentu izstrādāšana un noformēšana, Rīga, LSPA, 54.lpp. | ||||||||
7 | Luika, B. (2012). Lietvedība II daļa. Dokumentārā nodrošinājuma sistēma, Rīga, LSPA, 9 lpp. | ||||||||
8 | Neimanis, J. (2004). Ievads tiesībās. Rīga. | ||||||||
9 | Ulmane, V. (2004). Darba tiesības. Darba aizsardzība. Rīga, Turība. | ||||||||
10 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
11 | Labour Law | ||||||||
12 | Civil Law | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Budviķe, I. (2011). Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga, LSPA. | ||||||||
2 | Jakubaņecs, V. (2003). Tiesību jēdziens un formas. Rīga: P&Ko. | ||||||||
3 | Rācenāja, Ņ. (2009). Darba līgums kā tiesību avots. Rīga, Turība. | ||||||||
4 | Torgāns, K. (2008). Saistību tiesības. 1.un 2.daļas. Rīga. | ||||||||
5 | Vēbers, J. (2000). Civillikuma komentāri. Ģimenes tiesības. Rīga, Mans īpašums. | ||||||||
6 | Skujiņa, V. (1999). Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga, 148 lpp. | ||||||||
7 | Terehovičs, V. (2009). Tiesībsargājošās institūcijas Latvijā. Rīga. |