.
Ergonomiskie un drošības principi sporta stundā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.07.2024 11:15:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_142 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kalvis Ciekurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Izglītības iestādes vadība, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu. | ||||||||
Mērķis: | Plānot tādu iekļaujošās sporta izglītības Studiju pieredzi, kura veicina cieņpilnu attieksmi pret audzēkņu individuālām izglītības vajadzībām un sagatavo Studiju profesionālo un tehnisko vidi individuālo izglītības mērķu sasniegšanai. Sniegt pamatzināšanas par sporta inventāra un palīginventāra izvēli audzēknim ar SIV. Sniegt zināšanas par kustību ergonomiku. Sniegt zināšanas par telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
2 | Kustību ergonomika. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
3 | Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi. | Nodarbības | 6.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV. 2. Kustību ergonomika. 3. Sporta spēļu noteikumu, telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumi. Gatavoties gala pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa ietvaros, par 3 tēmu blokiem tiek rakstīts pārbaudes darbs zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanai. 1. Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV. 2. Kustību ergonomika. 3. Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi Beidzot Studiju kursu, ir sekmīgi jānokārto visi Studiju kursa pārbaudījumi. Prasmes tiek izvērtētas, veicot praktiskos grupas darbus. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – teorētiskā pamatojuma sagatavošana, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par ergonomiskiem un drošības principiem sporta stundā. Kompetences tiek novērtētas pēc sagatavotajiem praktisko darbu secinājumiem: rezultātu interpretēšanas, salīdzināšanas ar literatūras datiem. Gala vērtējumu par Studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā 70%, prezentācija 10% un atbildes eksāmenā 20%. Lai students varētu tikt pielaists pie ieskaites kārtošanas, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trīs paredzētajiem pārbaudes darbiem. Praktiskos darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda darba prasības. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību darba kritērijiem, jāveic to interpretēšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Demonstrēt zināšanas par sporta inventāra un palīginventāra izvēli audzēknim ar SIV. 2. Izprot: kustību ergonomiku audzēkņiem ar dažādām SIV. 3. Demonstrē zināšanas par sporta spēļu noteikumiem, telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumiem attiecībā uz to audzēkņu, kuriem ir SIV, iesaistīšanu sporta izglītībā. | ||||||||
Prasmes: | 4. Izmantojot mācīšanas stratēģijas pielāgotās fiziskās aktivitātēs apgūtos teorētiskos pamatus, demonstrē prasmes pielāgot sporta inventāru un palīginventāru audzēknim ar SIV. 5. Prot izmantot piemērotus sporta spēļu noteikumus, telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumus attiecībā uz to audzēkņu izglītības vajadzībām sporta un veselības stundā, kuriem ir SIV. | ||||||||
Kompetences: | 6. Spēj prasmīgi analizēt iegūtos rezultātus. 7. Izmantot pareizu, īpaši pielāgotu inventāru, kas paredzēts iekļaujošās sporta izglītības veicināšanai. Pielietot pielāgotus sporta spēļu noteikumus, mācīšanas metodes un telpu izkārtojumu (pašreizējo vidi), lai veicinātu audzēkņu iesaistīšanos fiziskās aktivitātēs, sporta un veselības nodarbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. 6th ed. New York, NY: McGraw Hill. | ||||||||
2 | Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics. | ||||||||
3 | Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York: McGraw Hill. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lieberman, L. J. (2007). Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR). | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Scheuer, C., & Thill, J.L. (2015) Ethics and Values in Physical Education. Physical Education and Sport for Democracy and Human Rights (SPORT), EPAS, EC. |