.
Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.06.2024 11:05:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_149 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zinta Galeja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 26 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Uzņāmējdarbība un grāmatvedība, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Biomehānika un ergonomika, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Izglītības iestādes vadība, Šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, Priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, Pārvietošanās pamati un metodika, Sporta vēsture, Sporta filosofija. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot studentu atbilstoši Skolotāja standartā paredzētajām kompetencēm un Veselības un fiziskās aktivitātes izglītības standarta satura prasībām sadaļā “Fiziskā aktivitāte ir priekšnosacījums labai fiziskajai un garīgajai veselībai”. Dot studējošajiem zinātnisku pamatu veselību veicinošo fizisko aktivitāšu mācīšanā, izskaidrošanā un pamatošanā dažādu klašu skolēniem par veselību veicinošo fizisko vingrinājumu izvēli, dozēšanu un kontroli atbilstoši fiziskajai sagatavotībai un nodarbību mērķiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ieteicamā sirdsdarbības frekvence fiziskas slodzes laikā. Elpošanas frekvence kā slodzes intensitātes kritērijs. Citi sporta un veselības izmantojamie slodzes intensitātes kritēriji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Fiziskās aktivitātes ietekme uz dažādām organisma sistēmām, orgāniem un audiem. Fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām un smadzeņu funkcijām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Iesildīšanās un sagatavošanās vingrinājumi pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. Fiziskās sagatavotības rādītāji un to izmaiņas veselību veicinošās nodarbībās. Fiziskās sagatavotības testi un to pielietošana veselību veicinošās nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ieteicamais slodzes apjoms un intensitāte veselību veicinošās nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Sporta apģērbu un apavu izvēle atbilstoši fizisko aktivitāšu specifikai telpās un āra nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fizisko aktivitāšu plānošana dienas režīmā. Fiziskās sagatavotības programmu izstrādāšana bērniem, pusaudžiem un jauniešiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Enerģijas patēriņš dažādas intensitātes un ilguma fiziskās slodzēs. Tauku un ogļhidrātu izmantošana atkarībā no slodzes intensitātes un ilguma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselīga dzīvesveida praktizēšanā, fizisko aktivitāšu uzskaitē, kontrolē, dozēšanā (fitnesa aproces, viedpulksteņi, GPS, mobīlās lietotnes u.c.). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Dažādas iespējas un resursi fizisko aktivitāšu pielāgošanai veselības uzlabošanai un uzturēšanai. Dažādu fizisko aktivitāšu loma normālas ķermeņa masas uzturēšanā, ietekme uz vielmaiņu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Drošas un veselīgas pirmsskolas vides izveide, veselību veicinošas aktivitātes. Stresu un konflikta situācīju efektīva pārvaldīšana, elpošanas un muskuļu relaksācijas vingrinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sporta un veselības nodarbību programmu prezentācijas un to analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ieteicamā sirdsdarbības frekvence fiziskas slodzes laikā. Elpošanas frekvence kā slodzes intensitātes kritērijs. Citi sporta un veselības izmantojamie slodzes intensitātes kritēriji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fiziskās aktivitātes ietekme uz dažādām organisma sistēmām, orgāniem un audiem. Fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām un smadzeņu funkcijām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Iesildīšanās un sagatavošanās vingrinājumi pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. Fiziskās sagatavotības rādītāji un to izmaiņas veselību veicinošās nodarbībās. Fiziskās sagatavotības testi un to pielietošana veselību veicinošās nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ieteicamais slodzes apjoms un intensitāte veselību veicinošās nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Sporta apģērbu un apavu izvēle atbilstoši fizisko aktivitāšu specifikai telpās un āra nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fizisko aktivitāšu plānošana dienas režīmā. Fiziskās sagatavotības programmu izstrādāšana bērniem, pusaudžiem un jauniešiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Enerģijas patēriņš dažādas intensitātes un ilguma fiziskās slodzēs. Tauku un ogļhidrātu izmantošana atkarībā no slodzes intensitātes un ilguma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselīga dzīvesveida praktizēšanā, fizisko aktivitāšu uzskaitē, kontrolē, dozēšanā (fitnesa aproces, viedpulksteņi, GPS, mobīlās lietotnes u.c.). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | Dažādas iespējas un resursi fizisko aktivitāšu pielāgošanai veselības uzlabošanai un uzturēšanai. Dažādu fizisko aktivitāšu loma normālas ķermeņa masas uzturēšanā, ietekme uz vielmaiņu. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Drošas un veselīgas pirmsskolas vides izveide, veselību veicinošas aktivitātes. Stresu un konflikta situācīju efektīva pārvaldīšana, elpošanas un muskuļu relaksācijas vingrinājumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Teorētiskās literatūras studijas par fizisko vingrinājumi nozīmi un pielietošanu veselībai veicināšanā. Zinātniskās informācijas meklēšana zinātniskajās datu bāzēs par attiecīgajām tēmām. Gatavošanās semināriem (kontroldarbiem) par norādītajām tēmām, izmantojot norādīto literatūru. Prezentāciju sagatavošana par norādītajām tēmām. Izstrādāt sporta un veselības nodarbību programmu un nodarbību saturu dažāda vecuma bērniem patstāvīgām veselību veicinošām nodarbībām. Gatavošanās rakstiskam eksāmenam un testam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursā tiek vērtētas studentu patstāvīgo darbu prezentācijas, izstrādāto sporta un veselības nodarbību programmas. Studiju kursa noslēgumā ir sekmīgi jānokārto rakstisks eksāmens par teorētiskajiem jautājumiem un jāatzīmē atbilstošie atbilžu varianti zināšanu pārbaudes testā. Gala vērtējumu par studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par prezentācijām 25%, sporta un veselības programmām 25%, teorētiskajiem jautājumiem 25% un atbildēm testā 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Dažādu fizisko vingrinājumi nozīme un pielietošana veselības nostiprināšanā un slimību profilaksē, par dažādu fizisko vingrinājumu slodzes apjoma un intensitātes izvēli un slodzes dozēšanu veselības veicināšanai. 2. PVO un citu starptautisku organizāciju fiziskās aktivitātes rekomendācijas. 3. Regulāras fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām, dažādām organisma sistēmām. 4. Enerģijas patēriņš dažādās fiziskās aktivitātēs atkarībā no slodzes veida un intensitātes, ogļhidrātu un tauku patēriņš atkarībā no slodzes intensitātes un ilguma. 5. Digitālo tehnoloģiju iespējas (mobīlās aplikācijas, pulsometri, fitnesa aproces u.c.) slodzes apjoma un intensitātes kontrolei, to skaitā dažādi kardiotrenažieru programmas un testi. 6. Dažāda vecuma bērniem nepieciešamo vispārējās fiziskās sagatavotības vingrinājumu (kustību koordinācija, vispārējā izturība, spēks, ātrums, lokanība) slodze atbilstoši darba spējām un fiziskās sagatavotības izvērtēšanai. | ||||||||
Prasmes: | 7. Dažāda vecuma bērniem ar dažādu fizisko sagatavotību atbildīgi un patstāvīgi sagatavoties fiziskajām aktivitātēm un izvēlēties sagatavošanās vingrinājumus pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. 8. Izvēlēties un lietot digitālās tehnoloģijas dažāda vecuma bērnu fiziskās aktivitātes veicināšanai, uzskaitei un kontrolei, enerģijas patēriņa kontrolei, pamatvielmaiņas un fiziskās slodzes enerģijas patēriņa izvērtēšanai. 9. Nodrošināt studentiem praktisko iemaņu apguvi par digitālajām tehnoloģijām fizisko aktivitāšu kontrolēšanai un uzturēšanai, piemēram, mobilās lietotnes, pulsometrus, fitnesa aproces, globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS). | ||||||||
Kompetences: | 10. Ieteikt dažāda vecuma bērniem un jauniešiem lietot atbilstošus vingrinājumus savu vispārējo fizisko spēju attīstīšanai un veselības nostiprināšanai un sekot līdzi savas fiziskās gatavības izmaiņām veselību veicinošās nodarbībās. 11. Spēj analizēt nepieciešamo vispārējās fiziskās sagatavotības vingrinājumu (kustību koordinācija, vispārējā izturība, spēks, ātrums, lokanība) slodzi atbilstoši fiziskajai sagatavotībai, darba spējām un izvērtēt fiziskās sagatavotības izmaiņas regulāru nodarbību ietekmēs. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmskolā. Rīga, RaKa, 238lpp. | ||||||||
2 | Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece. I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Raka, 365lpp. | ||||||||
3 | Hansens, A., & Sundberjs, K., J. (2009). Svarīgākās zāles – kustības. Valters un Rapa, 191lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Benes, & Sarah, (2018). Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards. Human Kinetics, 299p. | ||||||||
2 | Shimon J. (2006). Introduction to Teaching Physical Education. 2nd Edition With Web Resourse. | ||||||||
3 | Gavin, & James. (2017). Lifestyle Wellness Coaching. James Gavin, Madeleine Mcbrearty, Concordia University. 2nd Edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2017. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
4 | Bompa, Tudor, O., Conditioning Young Athletes. (2015). Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) | ||||||||
5 | Santana, & Carlos, J. (2016). Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) |