Pārlekt uz galveno saturu

Priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.06.2024 13:37:07
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_171LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Irēna Dravniece
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītība.
Mērķis:
Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību priekšmetu pārvietošanas mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes, organizēt kustību rotaļas un spēles ar priekšmetu pārvietošanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Priekšmetu pārvietošanas vingrinājumu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Priekšmetu pārvietošanas vingrinājumu attīstības tendences un jaunākie pētījumi priekšmetu pārvietošanas metodikā pirmsskolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.Nodarbības1.00auditorija
3Priekšmetu pārvietošanas mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
4Tehnikas un vienkāršāko stratēģiju paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
5Caurviju prasmju sekmēšana nodarbībās ar priekšmetu pārvietošanas apguves un pielietošanas uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Modificētu kustību rotaļu un spēļu ar priekšmetu pārvietošanu organizēšana un vadīšana.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums priekšmetu pārvietošanas tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks invertējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Priekšmetu pārvietošanu tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie stratēģiskie paņēmieni un to mācīšana, Studiju teoriju kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Sporta un veselības nodarbības modelēšana, praktiska prezentācija priekšmetu pārvietošanu vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta nodarbības plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas bērna snieguma caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Sporta un veselības nodarbības plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Sporta un veselības nodarbības plānu un vērtēšanas rubriku savstarpējā vērtēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Par priekšmetu pārvietošanas tehnikas un stratēģijas paņēmienu mācīšanas metodiku (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta un veselības nodarbības organizēšanas formas). 2. Bērnu snieguma vērtēšana un pašvērtējums priekšmetu pārvietošanas vingrinājumu apguvē. 3. Vingrinājumu nozīme bērna veselības un drošības sekmēšanai ilgtermiņā.
Prasmes:4. Praktiski plānot, vadīt priekšmetu pārvietošanas vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīniju prasībām. 5. Pielietot vecumposmam atbilstošus, individuāli modificētus basketbola, futbola, volejbola, florbola un handbola vingrinājumus bērnu priekšmetu pārvietošanas prasmju sekmēšanai. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas modificētās kustību rotaļās un spēlēs ar priekšmetu pārvietošanu.
Kompetences:7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu Studiju procesu daudzveidīgās priekšmetu pārvietošanas vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un priekšmetu pārvietošanas līdzekļus un to atbilstību bērna spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par Studiju nodarbības ar priekšmetu pārvietošanas vingrinājumiem un drošumu pirmsskolas izglītības iestādē. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus priekšmetu pārvietošanas apguvē.11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus priekšmetu pārvietošanas apguvē un sekot bērna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan bērna, gan savas darbības novērtējumā priekšmetu pārvietošanas aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties Studiju līdzekļus priekšmetu pārvietošanas apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās priekšmetu pārvietošanā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Bula-Biteniece, I., Jansone, R. & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga, RaKa, 238lpp.
22. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp.
33. Jansone R., & Fernāte A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Izglītības satura un eksaminācijas centrs. 59lpp.
44. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716.
55. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone.
66. Karlovska, R., & Martinsone, U. (1999). Kustību aktivitātes. Vingrojumi iztēles un fizisko spēju attīstībai. Rīga, Zvaigzne ABC, 107lpp.
Papildu literatūra
1Lasmane, L. (2018). Pagalma mantojums. 32 jautras spēles un rotaļas. Rīga, Zvaigzne ABC, 79lpp.
Citi informācijas avoti
1MAPE
249 fun physical activities to do with kids aged 2 to 4.
3Physical Activities for Preschoolers.