.
Sporta medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.06.2024 15:18:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_179 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viesturs Lāriņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Uzņēmējdarbība un grāmatvedība, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Biomehānika un ergonomika, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Izglītības iestādes vadība, Šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, Priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, Pārvietošanās pamati un metodika, Iekļaujošā un speciālā sporta izglītība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Kustību rotaļas un spēles, Āra aktivitātes: pārvietošanās ar sporta inventāru saturs un metodika un/vai Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Peldēšana pamati un metodika, Sporta vēsture, Sporta filosofija. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt sporta medicīnas zināšanu pamatus, prasmes un sporta speciālistiem nepieciešamās kompetences. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta medicīnas priekšmets. Sporta medicīnas dienests, darba organizācija, galvenie uzdevumi. Sportistu medicīniskās pārbaudes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sportista anamnēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Fiziskās attīstības noteikšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Stājas un somatotipa noteikšana. Kāju un pēdas stāvokļa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pirmā palīdzība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fiziskās attīstības noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Dopinga kontrole sportā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga datu analīze, secinājumu izdarīšana. Praktisko darbu protokolu noformēšana. Gatavošanās semināra nodarbībām. Gatavošanās Studiju kursa pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros 10% Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi 20% Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi 70%. Praktisko darbu, semināru un laboratorijas darbu vērtēšanas kritēriji. Praktiskie darbi: 1-2 punkti – zināšanas un prasmes praktisko darbu izstrādāšanā, 1-2 punkti – praktisko darbu noformējums, 1-2 punkti – atbildes uz darba uzdevumiem, kompetence vērtējumu, secinājumu un rekomendāciju izdarīšanā. Semināru nodarbības: 1-2 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana, 1 punkts – attieksme pret studijām, attīstības dinamika. Laboratorijas darbu vērtēšanas kritēriji: 4–5 punkti – atbildes uz mazāk par 25% jautājumu 6–7 punkti – atbildes uz 25-40% jautājumu 8–9 punkti – atbildes uz 40-50% jautājumu 10-11 punkti – atbildes uz 50-60% jautājumu 12-13 punkti – atbildes uz 60-70% jautājumu 14-16 punkti – atbildes uz 70-80% jautājumu 17-19 punkti – atbildes uz 80-90% jautājumu 20-21 punkti - atbildes uz 90-100% jautājumu 22- 23 punkti – atbildes virs 100% jautājumu, liecina par dziļu jautājumu izpratni un spēju atbildes saistīt ar veselības, sporta u.c. zinātņu atziņām, jaunāko zinātnisko literatūru. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Sporta medicīnas pamatjautājums, kā veselību veicinošas un nodrošinošas sistēmas darbība, tās mērķi, uzdevumi, darbības organizācija. 2. Bērnu, jauniešu un sportistu medicīniski profilaktisko pārbaužu organizācija un saturs atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594 no 06.09.2016“, kas nosaka bērnu un sportistu ar paaugstinātu slodzi veselības aprūpes un medicīniskās uzraudzības kārtību. | ||||||||
Prasmes: | 3. Noteikt un novērtēt stāju, ķermeņa somatotipu, kāju un pēdu stāvokli. 4. Noteikt bērnu un jauniešu, fizisko attīstību, spēj novērtēt to atbilstību Latvijas bērnu un jauniešu fiziskās attīstības antropometriskajiem standartiem. 5. Noteikt un spēj izvērtēt un analizēt ķermeņa masas sastāvu. 6. Sniegt pirmo palīdzību. | ||||||||
Kompetences: | 7. Izvērtēt bērnu un jauniešu fizisko sagatavotību un organisma funkcionālās spējas pielietojot EIROFIT testus, analizēt rezultātus dinamikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Lāriņš, V. (2004). Sporta medicīna. Rīga, LSPA, 100lpp. | ||||||||
2 | 2. Žukovskis, I. (1991). Sporta medicīnas praktikums. Rīga, Zvaigzne, 118lpp. | ||||||||
3 | 3. Kas ir dopings (2007). Antidopinga nodaļas metod.materiāls. Rīga, 15 lpp. | ||||||||
4 | 4. Auliks, I. (1985). Sporta medicīna. Rīga, Zvaigzne, 172lpp. | ||||||||
5 | 5. Priedīte, I. S., Sauka, M., Kalniņa, L., & Lāriņš, V. (2015). Vispārizglītojošo skolu bērnu fiziskās sagatavotības izvērtēšana. Rīga, LSMA, 53lpp. | ||||||||
6 | 6. Åstrand, P., O. (2003). Textbook of Work Physiology: Physiological Bases of Exercise. 4rd ed. New York, McGraw Hill, 656p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 7. Kent, M. (2007). The Oxford dictionary of sports science and medicine.3rd ed. Oxford, NY: Oxford University Press, 624p. | ||||||||
2 | 8. Wilmore, W., L., & Costill, D. (2012). Physiology of Sport and Exercise. 5th ed. Human Kinetics, 640p. | ||||||||
3 | 9. Trenera rokasgrāmata. Rīga, LTTC, 2006., 2008., 2015. | ||||||||
4 | 10. Макарова, Г., А. (2002). Спортивная медицина. Учебник. Москва: Советский спорт, 480с. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LAB |