Pārlekt uz galveno saturu

Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.06.2024 11:33:26
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_200LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inta Bula-Biteniece
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)24Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas48
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas72
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)24Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas48
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas72
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītība.
Mērķis:
Sekmēt studentu profesionālās kompetences attīstību mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā dažādības kontekstā attīstību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģijas attīstības tendences. Pedagoģijas ideju vēsture.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Mācību teorijas. Mācību procesa plānošana un īstenošana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Iekļaujoša izglītība. Iekļaujošas vides veidošana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Skolēna individuālo vajadzību izpēte un identificēšana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Daudzveidīgas mācību metodes un paņēmieni.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Skolēna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Sadarbība ar kolēģiem un vecākiem.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Izglītības iestādes izpēte.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģijas attīstības tendences. Pedagoģijas ideju vēsture.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Mācību teorijas. Mācību procesa plānošana un īstenošana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Iekļaujoša izglītība. Iekļaujošas vides veidošana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Skolēna individuālo vajadzību izpēte un identificēšana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Daudzveidīgas mācību metodes un paņēmieni.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Skolēna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Sadarbība ar kolēģiem un vecākiem.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Izglītības iestādes izpēte.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, semināri, mācību ekskursijas, starppārbaudījumi, gala pārbaudījums - eksāmens: praktisko situāciju risināšana, kas paredz studiju kursā apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču demonstrēšanu, rezultātu prezentēšana. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai mācību darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem; studē ar kursa tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi; izstrādā un prezentē patstāvīgos darbus. I patstāvīgais darbs: Pedagoģijas avotu izpēte. Studenti izvēlas un analizē pedagoģijas avotus, piemēram, tautasdziesmas, identificējot mācību un audzināšanas ideālus, mērķus, metodes un tās salīdzina ar mūsdienu pedagoģijas mērķiem, metodēm utt. II patstāvīgais darbs: Izvēlas un analizē vienu zinātnisku rakstu par izglītības attīstības tendencēm 21.gs. Izstrādā prezentāciju, kuru prezentē semināra laikā. III patstāvīgais darbs: Mācību teoriju kritiska izvērtēšana atbilstoši kompetenču pieejai. Mācību stundas modelēšana. Stundas plāna pašnovērtēšana. Stundas plānu savstarpējā vērtēšana. IV patstāvīgais darbs: Sadarbojoties grupā, analizē un izvērtē labās prakses piemērus iekļaujošas vides radīšanai izglītības iestādē. Studenti izvirza iekļaujošas izglītības vides novērtēšanas kritērijus; pēc izvirzītajiem kritērijiem izpēta konkrētas izglītības iestādes (pēc studentu brīvas izvēles) reālo situāciju. Seminārā prezentē iegūtos rezultātus. V patstāvīgais darbs: Izvirza mācību mērķi, formulē sasniedzamos rezultātus, izvēlas atbilstošas mācību metodes rezultātu sasniegšanai, savu izvēli pamato. Novada 15 min. nodarbību, izmantojot izvēlētās mācību metodes. VI patstāvīgais darbs: Izveido skolēnu snieguma līmeņu aprakstus un/vai caurviju prasmju vērtēšanai un pasšvērtēšanai. VII patstāvīgais darbs: Strādājot grupās, izpēta trīs pasaules valstu pieredzi sadarbībai ar kolēģiem un skolēnu vecākiem organizēšanā izglītības iestādē. Veic reālās dzīves situāciju izglītības iestādēs apkopošanu un izpēti. Izstrādā konkrētus ieteikumus/rekomendācijas sadarbības veicināšanai izglītības iestādē. VIII patstāvīgais darbs: Intervē divus pedagogus par viņu pieredzi atgriezeniskās saites sniegšanā un skolēnu snieguma vērtēšanā. Iegūtos rezultātus prezentē un apspriež seminārā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Aktīva līdzdalība lekcijās/semināros 40% 2. Pedagoģisko prasmju demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē 20% 3. Eksāmens - savu profesionālo prasmju un pedagoģiskās kompetences izvērtējums un to tālākas pedagoģiskās karjeras attīstības plāna izstrāde. 40% Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte; iegūtās prasmes; iegūtā kompetence atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Iekļaujošas, bērncentrētas, drošas, ergonomiskas un attīstošas mācību vides veidošanas likumsakarības. 2. Mācību procesa plānošana, īstenošana un skolēnu snieguma vērtēšana. 3. Pedagoģijas vēstures un zinātnes aktualitātes un jaunākajiem pētījumiem izglītībā.
Prasmes:4. Noteikt aktuālus izglītības problēmu cēloņus ikdienas darbā un plānot mērķtiecīgu to risinājumu. 5. Paust konstruktīvu attieksmi, diskutēt par pedagoģiskās darbības ieguldījumu skolēnu dzīves kvalitātes uzturēšanā, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes.
Kompetences:6. Identificēt skolēnu individuālās vajadzības un izvirzīt konkrētus sasniedzamos mācīšanās mērķus, definēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties mācību metodes un plānot starpdisciplināru, individualizētu un personalizētu mācību procesu. 7. Veidot skaidrus snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus. 8. Analizēt mācīšanās rezultātus un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Oliņa, Z., Namsone, D., France, I. et al (2018). Mācīšanās lietpratībai. Latvijas Universitāte.
22. Fullan, M. (2018). Deep learning: engage the world, change the world. Thousand Oaks, California USA
33. Jolliffe,W., & Waugh, B. (2017). NQT: The Beginning Teacher’s guide to Outstanding practice. Sage Publications LTd.
44. Lange, J., Burroughs - Lange, S. (2017). Learning to be a Teacher. Sage Publications LTd.
Papildu literatūra
11. Blair, E.J., Medina, Y. (2016). The Social Foundations Reader: Critical Essays on Teaching, Learning and Leading in the 21st Century. Peter Lang, Berlin.
22. Cottrell, S. (2013). The Study Skills Handbook. 4th ed. Palgrave Macmillan
33. Magana, S. (2017). Disruptive Classroom Technologies: A Framework for Innovation in Education. SAGE
44. Tate, M. L. (2015). Formative Assessment in a Brain-Compatible Classroom: How Do We Really Know They're Learning? Learning Sciences Internationa USA
55. Tomlinson, C.A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. 3rd Edition 3rd ed. ASCD, Alexandria VA USA.
Citi informācijas avoti
11. VISC īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” mājas lapa
2VISC mājas lapa
32. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747 (27.11.2018.) Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem
43. Ministru kabineta noteikumi Nr. 480 (15.07. 2016.) Izglītojamo audzināšanas vadlīnijas un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtība.