.
Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 10:14:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_207 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kalvis Ciekurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Skolotāju prakse I. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 10.00 | auditorija | |||||||
2 | Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratorijas darbs: Antropometrija. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
3 | Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratorijas darbs: Antropometrija. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
4 | Pusaudžu fizioloģisks raksturojums. Jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas dažādos cilvēka dzīves posmos. | Lekcijas | 7.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 10.00 | auditorija | |||||||
2 | Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratorijas darbs: Antropometrija. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
3 | Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratorijas darbs: Antropometrija. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
4 | Pusaudžu fizioloģisks raksturojums. Jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas dažādos cilvēka dzīves posmos. | Lekcijas | 7.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem par tēmām: 11. augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 12. pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 13. pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas dažādos cilvēka dzīves posmos. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas trijos kontroldarbos: 2. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 3. Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 4. Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas dažādos cilvēka dzīves posmos. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas vienā laboratorijas darbā (antropometrijas metodes) un studiju darbā. Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums 10 ballu skalā pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās pamata un specializētas faktu, teoriju, likumsakarību zināšanas par cilvēka organisma augšanas un fiziskās attīstības likumsakarībām un šo zināšanu kritisku izpratni, vecumposmu periodizāciju. 2. Augošu bērnu anatomiskajām un fizioloģiskajām īpatnībām atsevišķos vecumposmos. 3. Morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām, dažādos cilvēka dzīves posmos, fizisko vingrinājumu lomu fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā. | ||||||||
Prasmes: | 4. Veikt fizisko aktivitāšu jomā profesionālu, inovatīvu un pētniecisku darbību. 5. Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju par fizioloģisko rādītāju izmaiņām bērna, pusaudža un jaunieša vecumā, novecošanās procesā un to izmantot praksē. 6. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot mācību un laboratorijas darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu kolektīvi izstrādājot laboratorijas darbus, izmērīt cilvēka antropometriskos rādītājus. | ||||||||
Kompetences: | 7. Novērtēt bērnu un pieaugušu cilvēku fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu un pusaudžu dzimumattīstības pakāpi. 8. Izvēlēties katram skolēnu vecumposmam piemērotākās fizisko aktivitāšu slodzes, mācīšanas un mācīšanās metodes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 87 lpp. | ||||||||
2 | Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 36 lpp. | ||||||||
3 | Rowland, T.,W. (2004). Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, printed in USA, 298 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Malina, R., M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 728 p. | ||||||||
2 | Taylor, A., & Johnson, M. (2008). Physiology of Exercise and Healthy Aging. Human Kinetics, 304p. | ||||||||
3 | Pontaga, I., & Ūdre, V. (2008). Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens), Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, Rīga, 54-69. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Malina, R., M., Baxter-Jones, A., D., G., Armstrong, N., et al. (2013). Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts (Review article). Sports Medicine, 43, 783–802. | ||||||||
2 | Tanner, J., M., & Preece, M. A. (1989). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 232 p. | ||||||||
3 | Детская спортивная медицина. Под ред. Тихвинского С.Б. и Хрущева С.В..-М.:Медицина, 1991.-559.с. |