.
Veselības izglītība un veselības veicināšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 11:18:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_210 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zinta Galeja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Uzturs, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Vieglatlētikas pamati un metodikas, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt kompetenci veselības veicināšanai izglītības iestādē: pārzināt teorētiskos veselības veicināšanas un izglītības modeļus un to pielietojumu praksē – mācību procesā un ārpusstundu darbā. Zināt veselības izglītības īstenošanas dažādās pieejas. Izprast izglītības par veselīgu dzīvesveidu un vidi veselības uzturēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselību ietekmējošie faktori. Dzīvesveida jeb veselību ietekmējošo paradumu nozīme veselības saglabāšanā. Veselību ietekmējošo faktoru analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības uzvedību noteicošie faktori, uzvedības maiņas teorijas (veselības pārliecības, apzinātās rīcības, plānotās uzvedības, sociālās mācīšanās). Teoriju izmantošana praksē. Veselību veicinošu teorētisko modeļu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības pratība, pratības nozīme un attīstīšana. Veselības kompetence. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības veicināšanas konceptuālie jautājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sabiedrības veselība. Veselības veicināšana kā sabiedrības veselības sastāvdaļa. Veselības izglītības vieta veselības veicināšanā un slimību profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības veicināšanas teorētisko modeļu izmantošana mācību procesā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības veicināšanas iespējas un darbības virzieni izglītības iestādē. Veselību veicinoša izglītības iestādes vide. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Veselības veicināšana mācību procesā, ārpusstundu, ārpusskolas veselību veicinoši pasākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Veselību veicinoša izglītības iestāde. Veselību veicinošu skolu projekts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Veselību veicinoši projekti izglītības iestādēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Veselību veicinoša projekta izstrāde, vērtēšanas kritēriju izstrāde. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Veselību veicinošo projektu prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Veselības izglītībā lietotie termini. Veselības izglītības mērķis un loma indivīda un sabiedrības veselības uzturēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Skolotāja kompetence veselības izglītības īstenošanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Veselības izglītības saturs un sasniedzamie rezultāti jomā Veselība un fiziskā aktivitāte pamatizglītībā un Veselība, drošība un fiziskā aktivitāte vidējā izglītībā. Veselības un fizisko aktivitāšu mācību satura un sasniedzamo rezultātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Mācību satura un metodikas plānošana atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. Mācību stundas plāna izstrāde. Mācību metodisko materiālu un līdzekļu atlase. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Mācību metodes veselības kompetences kognitīvā (zināšanas un domāšana) un praktiskā (darbību veikšana) komponenta attīstīšanai. Mācību metožu izvēle un atlase veselības kompetences kognitīvā un praktiskā komponenta attīstīšanai | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Mācību vide, konfidencialitātes un privātuma principu ievērošana, apgūstot veselības jautājumus. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselību ietekmējošie faktori. Dzīvesveida jeb veselību ietekmējošo paradumu nozīme veselības saglabāšanā. Veselību ietekmējošo faktoru analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības uzvedību noteicošie faktori, uzvedības maiņas teorijas (veselības pārliecības, apzinātās rīcības, plānotās uzvedības, sociālās mācīšanās). Teoriju izmantošana praksē. Veselību veicinošu teorētisko modeļu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības pratība, pratības nozīme un attīstīšana. Veselības kompetence. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības veicināšanas konceptuālie jautājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sabiedrības veselība. Veselības veicināšana kā sabiedrības veselības sastāvdaļa. Veselības izglītības vieta veselības veicināšanā un slimību profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības veicināšanas teorētisko modeļu izmantošana mācību procesā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības veicināšanas iespējas un darbības virzieni izglītības iestādē. Veselību veicinoša izglītības iestādes vide. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Veselības veicināšana mācību procesā, ārpusstundu, ārpusskolas veselību veicinoši pasākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Veselību veicinoša izglītības iestāde. Veselību veicinošu skolu projekts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Veselību veicinoši projekti izglītības iestādēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Veselību veicinoša projekta izstrāde, vērtēšanas kritēriju izstrāde. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Veselību veicinošo projektu prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Veselības izglītībā lietotie termini. Veselības izglītības mērķis un loma indivīda un sabiedrības veselības uzturēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Skolotāja kompetence veselības izglītības īstenošanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Veselības izglītības saturs un sasniedzamie rezultāti jomā Veselība un fiziskā aktivitāte pamatizglītībā un Veselība, drošība un fiziskā aktivitāte vidējā izglītībā. Veselības un fizisko aktivitāšu mācību satura un sasniedzamo rezultātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Mācību satura un metodikas plānošana atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. Mācību stundas plāna izstrāde. Mācību metodisko materiālu un līdzekļu atlase. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Mācību metodes veselības kompetences kognitīvā (zināšanas un domāšana) un praktiskā (darbību veikšana) komponenta attīstīšanai. Mācību metožu izvēle un atlase veselības kompetences kognitīvā un praktiskā komponenta attīstīšanai | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Mācību vide, konfidencialitātes un privātuma principu ievērošana, apgūstot veselības jautājumus. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un dažādus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus un uzstājas semināros par: 1. Veselību ietekmējošo faktoru analīzi. 2. Veselību veicinošu teorētisko modeļu analīzi. 3. Veselības veicināšanas iespējām izglītības iestādē. 4. Mācību metožu izvēli un atlasi veselības un fizisko aktivitāšu jomā. 5. Mācību nodarbības plānu un mācību līdzekļu atlasi. 6. Veselību veicinošu projektu izglītības iestādei. Noslēguma pārbaudījums ir mutiska darba mapes prezentācija un aizstāvēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu par studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par pārbaudījumiem un gala pārbaudījumu. Pārbaudījumi: 1. Patstāvīgais darbs: veselību ietekmējošo faktoru analīze (Pd) – 5% 2. Patstāvīgais darbs: veselību veicinošu teorētisko modeļu analīze (S) – 5% 3. Patstāvīgais darbs: veselības un fizisko aktivitāšu mācību satura un sasniedzamo rezultātu analīze (S) – 5% 4. Patstāvīgais darbs (S): veselības veicināšanas iespējas izglītības iestādē -5% 5. Patstāvīgais darbs: mācību metožu izvēle un atlase veselības kompetences kognitīvā un praktiskā komponenta attīstīšanai (Pd, S) – 5 % 6. Patstāvīgais darbs: mācību metodisko materiālu un līdzekļu atlase (Pd) – 5% 7. Patstāvīgais darbs: mācību stundas plāna izstrāde (Pd)– 15% 8. Patstāvīgais darbs: veselību veicinoša projekta izstrāde un prezentācija (Pd,S) – 25% 9. Gala pārbaudījums: darbu portfolio prezentācija – 30% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Pārzina veselības un fiziskās aktivitātes jomas mācību saturu. 2. Izprot un novērtē veselību ietekmējošo faktoru nozīmi, dzīvesveida izvēles, kā arī veselību veicinošas izglītības vides nozīmi. 3. Pārzina veselību veicinošos teorētiskos modeļus. 4. Pārzina veselības veicināšanas un izglītošanas mācību organizēšanas formas un metodes jēgpilna mācību procesa un ārpusstundu darba nodrošināšanai. 5. Pārzina veselības veicināšanas īstenošanas procesā sasniedzamo rezultātu izvērtēšanas pieejas, skolēnu iesaistīšanas vērtēšanā paņēmienus. | ||||||||
Prasmes: | 6. Izstrādā veselību veicinošu projektu, modelē veselības izglītības stundu. 7. Izvēlas mācību stratēģijas, organizēšanas formas, metodes atbilstoši veselības un fizisko aktivitāšu jomas saturam, sasniedzamajiem rezultātiem, skolēnu pašvadītas mācīšanās sekmēšanai. 8. Pielāgo izmantošanai veselības veicināšanas un izglītības procesā dzīvei pietuvinātas situācijas. 9. Mērķtiecīgi atlasa un pielāgo skolēnu mācīšanās vajadzībām veselības pratības nodrošināšanai digitālā platformā pieejamos metodiskos materiālus un līdzekļus. 10. Izmanto tehnoloģiju iespējas skolēnu pētnieciskās darbības nodrošināšanai, digitālos rīkus vērtēšanas un atgriezeniskās saites gūšanai. | ||||||||
Kompetences: | 11. Plāno veselības veicināšanas un izglītības darbu skolā. Demonstrē veselības pratību. 12. Demonstrē pedagoģiskās prasmes, modelējot veselību veicinošu projektu, mācību stundu. 13. Veido, strukturē pašvērtējuma darba mapi, atlasot un apkopojot studiju procesā materiālus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Mācīšanās lietpratībai (2018). Kolektīvā monogrāfija. LU Akadēmiskais apgāds, 263lpp. | ||||||||
2 | 2. Glanz, K., Rimer, B., K., & Viswanath, K. (2008), Health Behavior and Helth Education.Theory, Research and Practice. 4th Edition. Published by Jossey-Bass, 590. | ||||||||
3 | 3. Lynch, T., & Soukup, G. (2009). Physical education, “health and physical education”, “physical literacy” and “health literacy”: Global nomenclature confusion. | ||||||||
4 | 4. Golubeva, A., & Puškarevs, I. (2008). Veselības veicināšana skolā. Mācību līdzeklis. LU Akadēmiskais apgāds, 93.lpp. | ||||||||
5 | 5. Veselību veicinoša skola. Nacionālais veselību veicinošo skolu tīkls. (2016). Rīga: Slimību profilakses un kontroles centrs | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Health Literacy. | ||||||||
2 | 3. Redfern, A. (2015). The essential guide to classroom practice. Routledge, 224p. | ||||||||
3 | 4. Rubana, I., M. (2004). Mācīties darot. R:Raka, 262 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Health Education | ||||||||
2 | 1. Health education journal. | ||||||||
3 | 2. Health education and behavior. | ||||||||
4 | 3. International journal of health promotin and education. |