.
Veselīgs dzīvesveids: saturs un metodika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 11:35:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_212 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zinta Galeja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 26 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 26 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvalitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Uzturs, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Badmintona un frīsbija pamati un metodika, Slēpošanas pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Veselības izglītība un veselības veicināšana, Fizisko aktivitāšu psiholoģija, Skolas sporta pedagoģija, Klases darba vadīšana, Kustību rotaļas un fizisko aktivitāšu vienspēles, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt veselības izglītības satura jautājumus un saturam atbilstošu mācību metodiku veselības komponenta īstenošanai sākumskolā un pamatskolā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību saturs jomā Veselība, fiziskā aktivitāte, drošība. Mācību vide. Ētikas principi mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pārskats par mācību metodēm: mācību metožu klasifikācija atbilstoši didaktikas pamatuzdevumiem, izziņas darbības organizācijai, skolēnu un skolotāja kopdarbības veidam. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Mācību metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolā, sākumskolā, pamatskolā un vidusskolā – saskaņā ar vecumposmu īpatnībām, mācību mērķi, uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Dažādu metožu priekšrocības un trūkumi veselības izglītības kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Svarīgākās veselības izglītībā apgūstamās prasmes (vērtējoša domāšana, lēmumu pieņemšana, pretošanās citu psiholoģiskam spiedienam, savu emociju izpratne un vadība, saziņa un sadarbība u.c.). Prasmju attīstības pakāpenība. Mācību metodes prasmju attīstīšanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Kompetenču veidošanās. SOLO taksonomija. Salīdzinājums ar citām (Blūma u.c.) taksonomijām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Veselīgs dzīvesveids (fiziskā aktivitāte, uzturs, pesrsonīgā higiēna). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Mācību metodes zināšanu apguvei (atcerēties un prezentēt informāciju) prasmju (spēja darīt) un kompetenču (zināšanu un prasmju izmantošana atkarībā no konteksta) attīstīšana, apgūstot sadaļu Veselīgs dzīvesveids. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Augšana un attīstība. Saturs un mācību metodes sadaļas Augšana un attīstība apguvei. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Garīgā veselība. Garīgās veselības nozīme lēmumu pieņemšanā un veselības uzvedības īstenošanā. Saturs un mācību metodes sadaļas Garīgā veselība apguvei. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
11 | Personīgā drošība. Izsargāšanās no saslimšanas ar infekcijas un neinfekcijas slimībām. Saturs un mācību metodes sadaļas Personīgā drošība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Skolēnu zinātniski pētnieciskais darbs (ZPD). Rezultāta vērtēšana (kritēriji, vērtēšanas līmeņi). Fiziskās slodzes dozēšana. Nepietiekamas un pārmērīgas fiziskās aktivitātes iespējamās sekas. Pārtrenēšanās un atkarības risks. Personīgās prakses novērtējums | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Darbspēju un veselības rādītāju analīze un izmantošana fizisko aktivitāšu izvēlē un plānošanā. Alternatīvu izvirzīšana. Lēmumu pieņemšanas stratēģijas. Individuāls vai grupas darbs informācijas iegūšanā par darbaspēju un veselības rādītājiem, to analīze un izmantošana fizisko aktivitāšu pielāgošanai veselības uzturēšanas vajadzībai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību saturs jomā Veselība, fiziskā aktivitāte, drošība. Mācību vide. Ētikas principi mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pārskats par mācību metodēm: mācību metožu klasifikācija atbilstoši didaktikas pamatuzdevumiem, izziņas darbības organizācijai, skolēnu un skolotāja kopdarbības veidam. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Mācību metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolā, sākumskolā, pamatskolā un vidusskolā – saskaņā ar vecumposmu īpatnībām, mācību mērķi, uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Dažādu metožu priekšrocības un trūkumi veselības izglītības kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Svarīgākās veselības izglītībā apgūstamās prasmes (vērtējoša domāšana, lēmumu pieņemšana, pretošanās citu psiholoģiskam spiedienam, savu emociju izpratne un vadība, saziņa un sadarbība u.c.). Prasmju attīstības pakāpenība. Mācību metodes prasmju attīstīšanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Kompetenču veidošanās. SOLO taksonomija. Salīdzinājums ar citām (Blūma u.c.) taksonomijām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Veselīgs dzīvesveids (fiziskā aktivitāte, uzturs, pesrsonīgā higiēna). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Mācību metodes zināšanu apguvei (atcerēties un prezentēt informāciju) prasmju (spēja darīt) un kompetenču (zināšanu un prasmju izmantošana atkarībā no konteksta) attīstīšana, apgūstot sadaļu Veselīgs dzīvesveids. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Augšana un attīstība. Saturs un mācību metodes sadaļas Augšana un attīstība apguvei. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Garīgā veselība. Garīgās veselības nozīme lēmumu pieņemšanā un veselības uzvedības īstenošanā. Saturs un mācību metodes sadaļas Garīgā veselība apguvei. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
11 | Personīgā drošība. Izsargāšanās no saslimšanas ar infekcijas un neinfekcijas slimībām. Saturs un mācību metodes sadaļas Personīgā drošība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Skolēnu zinātniski pētnieciskais darbs (ZPD). Rezultāta vērtēšana (kritēriji, vērtēšanas līmeņi). Fiziskās slodzes dozēšana. Nepietiekamas un pārmērīgas fiziskās aktivitātes iespējamās sekas. Pārtrenēšanās un atkarības risks. Personīgās prakses novērtējums | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Darbspēju un veselības rādītāju analīze un izmantošana fizisko aktivitāšu izvēlē un plānošanā. Alternatīvu izvirzīšana. Lēmumu pieņemšanas stratēģijas. Individuāls vai grupas darbs informācijas iegūšanā par darbaspēju un veselības rādītājiem, to analīze un izmantošana fizisko aktivitāšu pielāgošanai veselības uzturēšanas vajadzībai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus: 1. Gatavojas semināram par prasmēm veselības saglabāšanas kontekstā. 2. Gatavojas semināram par vielu un procesu atkarību, riska faktoriem, attīstību un profilaksi. 3. Gatavojas semināram Garīgā veselība. Garīgās veselības nozīme lēmumu pieņemšanā un veselības uzvedības īstenošanā. 4. Gatavojas prezentēt stundas plānu, mācību metodes un vērtēšanas uzdevumus par izvēlētu tēmu. 5. Gatavojas praktiskajiem darbiem par aktuālajām tēmām. 6. Veido darbu mapi. Darbu mapē apkopo semināru materiālus, izstrādātos darbus ar labojumiem un papildinājumiem atbilstoši mācībspēka norādījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. 1. Seminārs. Vides, dzīvesveida un veselības pakalpojumu ietekme uz indivīda un sabiedrības fizisko un garīgo veselību: informācijas avotu un pieredzes kritiska analīze. Katrs students gatavo prezentāciju par vienu semināra plāna jautājumu, izmantojot dažādas zinātnieku atziņas. Piedalās citu jautājumu apspriešanā ar faktiem vai pamatotiem argumentiem – 10%. 2. Pētījums. Skolas vides atbilstības veselīga dzīvesveida īstenošanai – 10%. Daļa pētījuma tiek izmantota radošā semināra laikā priekšlikumu izstrādē situācijas uzlabošanai. 3. Patstāvīgais darbs. Nepietiekamas un pārmērīgas fiziskās aktivitātes iespējamās sekas. Pārtrenēšanās un atkarības risks. Personīgās prakses novērtējums. Darbs tiek iesniegts vērtēšanai e-vidē – 10%. Daļa darba tiek prezentēta kontaktstundas laikā. Prezentācija seminarā – 5%. 4. Patstāvīgais darbs. Reālai dzīvei pietuvinātas lomu spēles vai situāciju simulācijas. Lomu spēle vai simulācija emociju pārvaldīšanā un/vai spriedzes vadīšanā. Izstrādātā simulācija tiek demonstrēta seminārā – 10%. 5. Patstāvīgais darbs. Digitālo prasmju izmantošana un pilnveidošana interneta veikalu sporta uztura un uztura bagātinātāju piedāvājuma izvērtēšanā. Darbs tiek iesniegts e-vidē – 10%. Darba galvenie rezultāti tiek prezentēti seminārā. Prezentācija – 5%. 6. Patstāvīgais darbs. Vienaudžu fizisko aktivitāšu un ēšanas paradumu izpēte. Salīdzinājums ar Latvijā Slimību profilakses kontroles centra (turpmāk – SPKC) publicētajiem pētījumiem. Rezultāti tiek prezentēti seminārā -30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības visās veselības moduļa tēmās. 2. Pārzina mācību stratēģijas, metodes un paņēmienus un izmanto pētnieciskā un metodiskā darba principus. 3. Skaidro konfidencialitātes un privātuma principu ievērošanas nozīmi mācību procesā. 4. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to nosakošos kritērijus. | ||||||||
Prasmes: | 5. Pielāgo mācību metodes mācību saturam, izglītojamo vecumposmam un apgūtajām prasmēm. 6. Veido atbalstošu mācību vidi, ievērojot konfidencialitātes un privātuma principus. 7. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. 8. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai. | ||||||||
Kompetences: | 9. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un sasniedzamajiem atbilstoša mācību procesa īstenošanai. 10. Organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi. Veido integrētu mācību satura dizainu atbilstīgi jomā sasniedzamajiem rezultātiem. 11. Spēj pamatot formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Mācīšanās lietpratībai (2018). Kolektīvā monogrāfija. LU Akadēmiskais apgāds, 263. lpp. | ||||||||
2 | 2. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. Rīgā 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38.§) Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Fadels, Č.,Bialika, M., & Trilings, B. (2015) Četru dimensiju izglītība. Izglītības uzņēmums “Lielvārds”, 112.lpp | ||||||||
2 | 2. Matisāne, L., & Romanovska, G. (2013).Veselības izglītība vispārējā vidējā un profesionālajā izglītībā. Metodisks materiāls Elektronisks izdevums. VISC, 168.lpp. | ||||||||
3 | 3. Rubana, I., M. (2004). Mācīties darot. R:Raka, 262 lpp. | ||||||||
4 | 4. Teaching Strategies for Health Educators. | ||||||||
5 | 5. WHO. Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 1. Appropriate Practices in School-Based Health Education. | ||||||||
2 | 2. Education for Health. Teaching and Learning Strategy for 2020. | ||||||||
3 | 3. Health Education Journal. |