Pārlekt uz galveno saturu

Basketbola pamati un metodika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.07.2024 13:55:36
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_218LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kalvis Ciekurs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika ,Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I.
Mērķis:
Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību basketbola mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes basketbola spēlēšanā un izglītojamo sacensību organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Basketbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Basketbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākajiem pētījumi basketbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.Nodarbības1.00auditorija
3Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.Nodarbības4.00auditorija
4Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības7.00auditorija
5Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar basketbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Skolas basketbola sacensību organizēšana un vadīšana.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Basketbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Basketbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākajiem pētījumi basketbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.Nodarbības1.00auditorija
3Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.Nodarbības4.00auditorija
4Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības7.00auditorija
5Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar basketbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Skolas basketbola sacensību organizēšana un vadīšana.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums basketbola tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Basketbola tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Basketbola spēles noteikumu un tiesnešu žestu apguve, ieteikumu izstrāde skolas basketbola pasākumu nodrošināšanai. 4. Mācību stundas modelēšana basketbola vingrinājumu modificēšana atbilstoši visu izglītības līmeņu mācību saturam, praktiska prezentācija basketbola vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas skolēnu snieguma līmeņu un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Basketbola spēles izcelšanās, vēsture un attīstība Latvijā un pasaulē. 2. Basketbola tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta un veselības stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums basketbola vingrinājumu apguvē.
Prasmes:2. Praktiski plānot, vadīt basketbola vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 3. Pielietot basketbola spēlētāju darbības noteikumus, veikt tiesnešu un mācību spēles sekretāra pienākumus. 4. Demonstrēt apgūtās iemaņas basketbolā modificētu mācību spēļu sacensībās.
Kompetences:7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās basketbola vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un basketbola līdzekļus un to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās basketbola vingrinājumu aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar basketbola vingrinājumiem un basketbola pasākuma drošumu skolā. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus basketbola apguvē. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus basketbola apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā basketbola mācību aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus basketbola apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās basketbolā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp.
22. Jansone R., & Fernāte A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Izglītības satura un eksaminācijas centrs. 59lpp.
33. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone.
44. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747.
55. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416.
66. Sports un veselība 1.–9. klasei Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 2019, 179 lpp.
77. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 334lpp.
88. Rudzītis, A., & Grāvītis, U. (2008) Rokasgrāmata veiksmīgam basketbola trenerim. Rīga : Jumava, 169lpp.
99. Spunde, A., & Rudzītis, A. (2015). Basketbola vienkāršoti noteikumi. Rīga, LSPA, 42lpp.
Papildu literatūra
11. Coaching youth basketball. (2012). 5th rev.ed. ASEP, Champaign, Human Kinetics Publishers, 264p.
22. Goodson, R. (2016). Basketball essentials. Champaign, IL, Human Kinetics, xvii, 289p.
33. Cole, B. J. (2016). Basketball anatomy. Champaign, IL, Human Kinetics, viii, 199p.
44. Paye, B. (2013). Youth basketball drills. Champaign, IL, Human Kinetics, xxii, 345p.
Citi informācijas avoti
1Buceta, J., M., Mondoni, M., Avakumovic, A., & Killik, L. (2000). Basketball for young players. FIBA, 364p.
2Краузе, Дж., Меиер, Д., & Меиер, Дж. (2005). Баскетбол-навыки и упражнения. Москва, АСТ, 210с.
3Rose, L. (2013). Winning basketball fundamentals. Champaign, IL, Human Kinetics,. xi, 265p.
4Youth Basketball Training. Advanced Middle School Miniscalco, Keith (2015). Survival guide for coaching youth basketball Champaign, IL, Human Kinetics, xii, 187p.
5Mačura, P. (2013). Physical factors in basketball shooting. LSPA, 110p
6Youtube
7FIBA un LBS mājas lapas.
8Youtube