.
Peldēšana pamati un metodika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 16:56:41
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_226 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Imants Upītis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 34 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 34 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Prasme peldēt. Apgūti studiju kursi: Skolotāja profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Volejbola pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Sporta vēsture vai sporta filosofija. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību peldēšanas mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes peldēšanā un izglītojamo sacensību organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem. Izprast un lietot drošības noteikumus pie un uz ūdens. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada lekcija. Peldēšanas loma dažādu vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. Drošības noteikumi uz un pie ūdens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas vingrinājumu ūdenī, tehnika un mācīšanas metodika. Slīdējuma tehnika un mācīšanas metodika. Kāju darbība kraulā uz muguras, tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība kraulā uz muguras, tehnika un mācīšanas metodika. Peldēšana kraulā uz muguras pilnā koordinācijā, tehnika un mācīšanas metodika. Kāju darbība brasā, tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība brasā, tehnika un mācīšanas metodika. Peldēšana pilnā koordinācijā brasā, tehnika un mācīšanas metodika. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
3 | Kāju darbības kraulā uz krūtīm tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība kraulā uz krūtīm, tehnika un mācīšanas metodika dažādos veidos. Peldēšana kraulā uz krūtīm pilnā koordinācijā, tehnika un mācīšanas metodika. Kāju darbība delfīns, tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība delfīns, tehnika un mācīšanas metodika. Peldēšana pilnā koordinācijā delfīns, tehnika un mācīšanas metodika. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Spēles un kustību rotaļas ūdenī visās izglītības pakāpēs. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
5 | Mācību stundas modelēšana peldbaseinā, skolēnu snieguma apguves novērtēšana pēc skolēnu snieguma līmeņu apraksta caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada lekcija. Peldēšanas loma dažādu vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. Drošības noteikumi uz un pie ūdens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas vingrinājumu ūdenī, tehnika un mācīšanas metodika. Slīdējuma tehnika un mācīšanas metodika. Kāju darbība kraulā uz muguras, tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība kraulā uz muguras, tehnika un mācīšanas metodika. Peldēšana kraulā uz muguras pilnā koordinācijā, tehnika un mācīšanas metodika. Kāju darbība brasā, tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība brasā, tehnika un mācīšanas metodika. Peldēšana pilnā koordinācijā brasā, tehnika un mācīšanas metodika. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
3 | Kāju darbības kraulā uz krūtīm tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība kraulā uz krūtīm, tehnika un mācīšanas metodika dažādos veidos. Peldēšana kraulā uz krūtīm pilnā koordinācijā, tehnika un mācīšanas metodika. Kāju darbība delfīns, tehnika un mācīšanas metodika. Roku darbība delfīns, tehnika un mācīšanas metodika. Peldēšana pilnā koordinācijā delfīns, tehnika un mācīšanas metodika. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Spēles un kustību rotaļas ūdenī visās izglītības pakāpēs. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
5 | Mācību stundas modelēšana peldbaseinā, skolēnu snieguma apguves novērtēšana pēc skolēnu snieguma līmeņu apraksta caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Peldēšanas veidu krauls uz muguras, krauls uz krūtīm, brass, delfīns tehnikas analīze. Imitācijas vingrinājumi peldēšanas veidos krauls uz muguras, krauls uz krūtīm, brass, delfīns (demonstrācija pie spoguļa vai ar partneri). Lietišķās peldēšanas elementi niršana, peldēšana uz sāniem, slīcēja transportēšana ūdenī, peldēšanas starts un apgriezieni. Peldēšanas vingrinājumi un skolēnu snieguma apguves novērtēšana pēc skolēnu snieguma līmeņu aprakstiem visās izglītības pakāpēs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2.Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Peldēšanas vēsture un attīstība Latvijā un pasaulē. 2. Peldēšanas veidu tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums peldēšanas vingrinājumu apguvē. | ||||||||
Prasmes: | 4. Demonstrēt dažādus peldēšanas veidus (krauls uz muguras, krauls uz krūtīm, brass, delfīns) un lietišķās peldēšanas elementus (niršana, peldēšana uz sāniem, slīcēja transportēšana ūdenī), peldēšanas starts un apgriezieni visās izglītības pakāpēs. 5. Praktiski plānot, vadīt peldēšanas vingrinājumus un novērtēt to apguvi visās izglītības pakāpēs. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas modificētās peldēšanas sacensībās. | ||||||||
Kompetences: | 7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgos peldēšanas vingrinājumos un rotaļās atbilstoši visām izglītības pakāpēm. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un peldēšanas līdzekļus un to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošos daudzveidīgos peldēšanas vingrinājumos un rotaļās. 9. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas procesu un drošību peldbaseinā. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus peldēšanas vingrinājumu apguvē visās izglītības pakāpēs. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus peldēšanas vingrinājumu apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā peldēšanas vingrinājumu mācību aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus peldēšanas vingrinājumu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās peldēšanā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Lielvārds, A. (1987). Peldēšana. Rīga, Zvaigzne, 166lpp. | ||||||||
2 | 2. Solovjova, J. (2017). Peldēšana. Rīga, SIA DUE, Rīga, 137lpp. | ||||||||
3 | 3. Upmale, V., M. (1999). Peldēšanas veidu integrālā mācīšana. Rīga, LSPA, 34lpp. | ||||||||
4 | 4. Upmale, V., M. (2009). Peldēšanas organizēšana un drošības noteikumi brīvdabas ūdeņos. Rīga, LSPA, 27lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Swim | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Sports workout |