Pārlekt uz galveno saturu

Slēpošanas pamati un metodika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 17:09:01
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_227LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Juris Grants
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Uzturs, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III.
Mērķis:
Āra nodarbību – slēpošanas pamatkustību apguve, piedaloties un vadot drošas veselību veicinošas āra ziemas aktivitātes, kas ir kā pamats fiziskās veselības nostiprināšanai, pieredzes, zināšanu un prasmju apguvei. Līdzekļi un pārvietošanās veidi atbilstoši situācijai, risku apzināšanai un to novēršanai izvēloties personīgo nodrošinājumu sev un citiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Slēpošanas un āra ziemas aktivitāšu raksturojums fiziskās aktivitātes un veselības sekmēšanā.Lekcijas1.00auditorija
2Slēpošanas sporta apģērbs, apavi, inventārs (izvēle, sagatavošana, kopšana) un palīglīdzekļu izmantošana sniega apstākļos. Drošības tehnika, higiēna un norūdīšanās. Traumas, profilakse, pirmās palīdzības sniegšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Slēpošanas pārvietošanās veidu prasmju apguve. Vingrinājumu, kustību rotaļu, spēļu pielietošana slēpošanas pārvietošanās veidu prasmju apguvē un pilnveidošanā.Nodarbības4.00auditorija
4Slēpošana un daudzveidīgu āra sniega apstākļos piemērojamo līdzekļu izmantošana skolā atbilstoši vecumam. Slēpošanas nodarbību un pasākumu vietas izvēle, plānošana un organizēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Slēpošanas pārvietošanās veidu kustību prasmju vērtēšanas kritēriji ņemot vērā skolēnu individuālās īpatnības un sagatavotību.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Paškontrole, atjaunošanās, uzturs un drošība slēpošanas nodarbībās un aktivitātēs (pārgājieni, sacensības, āra aktivitāšu pasākumi).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Slēpošanas pamatprasmes un pārvietošanās veidu un to kombināciju kritiska izvēle un pielietošana apsverot mācību vides reljefu un dažādus slīdamības apstākļus.Nodarbības3.00auditorija
8Ziemas aktivitāšu pasākuma un pārgājiena plānošana, organizēšana un vadīšana (grupu darbs).Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Slēpošanas un āra ziemas aktivitāšu raksturojums fiziskās aktivitātes un veselības sekmēšanā.Lekcijas1.00auditorija
2Slēpošanas sporta apģērbs, apavi, inventārs (izvēle, sagatavošana, kopšana) un palīglīdzekļu izmantošana sniega apstākļos. Drošības tehnika, higiēna un norūdīšanās. Traumas, profilakse, pirmās palīdzības sniegšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Slēpošanas pārvietošanās veidu prasmju apguve. Vingrinājumu, kustību rotaļu, spēļu pielietošana slēpošanas pārvietošanās veidu prasmju apguvē un pilnveidošanā.Nodarbības4.00auditorija
4Slēpošana un daudzveidīgu āra sniega apstākļos piemērojamo līdzekļu izmantošana skolā atbilstoši vecumam. Slēpošanas nodarbību un pasākumu vietas izvēle, plānošana un organizēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Slēpošanas pārvietošanās veidu kustību prasmju vērtēšanas kritēriji ņemot vērā skolēnu individuālās īpatnības un sagatavotību.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Paškontrole, atjaunošanās, uzturs un drošība slēpošanas nodarbībās un aktivitātēs (pārgājieni, sacensības, āra aktivitāšu pasākumi).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Slēpošanas pamatprasmes un pārvietošanās veidu un to kombināciju kritiska izvēle un pielietošana apsverot mācību vides reljefu un dažādus slīdamības apstākļus.Nodarbības3.00auditorija
8Ziemas aktivitāšu pasākuma un pārgājiena plānošana, organizēšana un vadīšana (grupu darbs).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Patstāvīgi studē dažāda veida informatīvos līdzekļus, gatavojoties kontroldarbiem. 2. Praktiski pilnveido slēpošanas prasmes un izvērtē to pielietošanas iespējas atbilstoši vides reljefam, mainīgos laika un sniega apstākļos. 3. Veic teorētiskos un praktiskos darbus, iekļaujot pētnieciskos aspektus un tehnoloģiju izmantošanu (videofilmēšana) par slēpošanas klasisko soļu pamatkustībām. 4. Dod salīdzinošu analīzi, atgriezenisko saiti prasmju uzlabošanas iespējai. 5. Patstāvīgi veic ziemas aktivitātes plānošanu, organizēšanu un realizāciju paksē ar dažāda vecuma bērniem. Patstāvīgā darba rezultāti tiek ņemti vērā izliekot kursa gala vērtējumu.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Teorētiskās zināšanas: 1.1. Pārvietošanās veidi un to izmantošana visās izglītības pakāpēs. 1.2. Traumas, profilakse, pirmā palīdzība. 1.3. Nodarbību organizēšana, vietas izvēle un sagatavošana. 1.4. Inventāra izvēle, sagatavošana, kopšana. Kontroldarbi par jautājumiem tiek veikti rakstiskā formā. Jautājumi sastādīti testa veidā, kā arī izmantota nepabeigto teikumu metode un aprakstošā t.i., dodot konstruktīvas atbildes uz jautājumu. Vērtējums: Katra kontroldarba jautājumu izvērtē ar punktiem: 6 punkti – pareizas atbildes uz visiem jautājumiem; 4 punkti – pareizas atbildes 2/3 no jautājumiem; 2 punkti – pareizas atbildes ½ no jautājumiem. Ja kontroldarbs nav ieskaitīts, t.i., iegūti mazāk par 2 punktiem, kontroldarba tēmu students atbild mutiski. 2. Pārvietošanās soļu kustību prasmju analīzi (pēc videomateriāla). Students veic sava izpildījuma snieguma analīzi un norāda turpmāk plānotos uzdevumus prasmju pilnveidošanai. Vērtējums: Students sagatavo un iesniedz videomateriāla aprakstu un sagatavo prezentāciju grupā. Vērtē videomateriāla aprakstu un prezentācijas prasmes – 6 punkti. 3. Pārvietošanās veidu kustību prasmju (izpildījuma) demonstrējums – veikt distanci/trasi un atbilstoši reljefam izvēlēties savam sagatavotības līmenim piemērotus pārvietošanās veidus: klasiskie soļi līdzenumā un kāpumos, bremzēšana, pagriezieni uz vietas un kustībā, šķēršļu pārvarēšana. Vērtēšana: vērtēšanā iekļauj 5 pārvietošanās veidus (pārmaiņus divsolis, vienlaikus bezsolis, vienlaikus viensolis, bremzēšanu, pagriezienu kustībā) Katru slēpošanas distancē iekļauto pārvietošanās veidu (uzdevums) tiek vērtēts no 0,25 – 1 punktam: 4.Trases veikšanas laiks 2 punkti – 10 punkti (atkarībā no laika apstākļiem un sniega segas raksturojuma konkrētā situācijā). Trases garums 2 – 2,5 km ar 8 uzdevumiem (vērtē 5 uzdevumus). 1. Teorētiskās zināšanas: 1.1. Slēpošanas pārvietošanās mācīšanas didaktika. 1.2. Slēpošanas organizēšana skolā. 1.3. Ziemas aktivitāšu plānošana un didaktika. 1.4. Slēpošanas pārvietošanās veidu vērtēšana. Katra kontroldarba vērtējums: 6 punkti – pareizas atbildes uz visiem jautājumi; 4 punkti – pareizas atbildes 2/3 no jautājumiem; 2 punkti – pareizas atbildes ½ no jautājumiem Ja kontroldarbs nav ieskaitīts, t.i., iegūti mazāk par 2 punktiem, kontroldarba tēmu students atbild mutiski. 2. Pārvietošanās veidu kustību prasmju (izpildījuma) demonstrējums: veikt distanci un pieņemt patstāvīgu lēmumu un risinājumus kombinējot racionālākos pārvietošanās veidus (klasiskos soļus, slidsoļus, pārejas, bremzēšana, pagriezieni kustībā un uz vietas, šķēršļu pārvarēšanu) atbilstoši reljefam un slīdamības apstākļiem. Vērtēšana: vērtēšanā iekļauj 7 pārvietošanās veidus (pārmaiņus divsoli, vienlaikus 1-soli, vienlaikus 2-soļa slidsoli, pārmaiņus 2-soļa slidsoli, pārejas, pagriezienu kustībā, šķēršļu pārvarēšanu). Katru slēpošanas distancē iekļauto pārvietošanās veidu (uzdevums) vērtē no 1 – 0,25 punktiem. 3.Trases veikšanas laiks no 2 –10 punktiem (atkarībā no laika apstākļiem un sniega segas raksturojuma konkrētā situācijā). Trases garums 3 – 4km ar 12 uzdevumiem (vērtē 7 uzdevumus). 4. Ziemas āra aktivitāšu pasākuma plānošana, organizēšana un vadīšana (grupas darbs). Kontingents: pirmsskola, sākumskola, pamatskola, vidusskola un audzēkņi ar īpašām vajadzībām. Aktivitātes līdzekļi – distanču slēpošana un ziemas āra aktivitāšu inventārs (ragaviņas, paliktņi, īsās slēpes) un līdzekļi (nūjošanas un orientēšanās ar slēpēm prasmes, sniega aktivitātes (ripināšana, mešana, figūru veidošana), vingrinājumi, kustību rotaļas un spēles. Vērtējums: vērtējums sastāv no: 1. Pasākuma afiša – 5 punkti. 2. Plāna izstrādes, organizēšana un uzdevumu apraksts – 10 punkti. 3. Individuālā ieguldījuma atbilstoši pienākumu sadalei – 5 punkti. 4. Studenta (katra) piedāvātās un vadītās aktivitātes – 8 punkti. 5. Grupas dalībnieku savstarpējie pašvērtējumi – 5 punkti. 6. Oponentu vērtējuma – 2 punkti. Par katru pozitīvi novērtētu sadaļas kritēriju - 0,25 punkti. Kopā: 2 punkti
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Distanču slēpošanas mācību process un stundas plānošana, organizēšana un vadīšana. 2. Metodes, paņēmieni un līdzekļi ievērojot individuālu pieeju atbilstoši vecumam, dzimumam un attīstības līmenim. 3. Slēpošanas stundas un pasākumi, ievērojot drošības noteikumus un āra vides faktorus. 4. Distanču slēpošanas inventāra sagatvošana sporta stundām un pasākumiem, vadoties no āra vides apstākļiem un materiāli tehniskā nodrošinājuma. 5. Dažādas mācīšanas metodes, formas un tehnoloģijas mācību darbā un atbilstība starp mācību stundas mērķiem, izmantotajiem līdzekļiem un sasniegtajiem rezultātiem.
Prasmes:6. Demonstrēt valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijas, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā esošo saturu slēpošanā. 7. Slēpošanas materiāli tehniskā nodrošinājumā – inventārs, apģērbs, apavi, to izvēle, sagatavošana un kopšana. 8. Sagatavot slēpošanas stundas un pasākumu plānu un saturu, slēpošanas pārvietošanās veidu kustību struktūrā, pārvietošanās veidu mācīšanas metodikā. 9. Izvērtēt mācību procesa drošības un pasākumu noteikumus un to organizēšanu. 10. Individuālā pieejā izvēlēties stundas saturu atbilstoši skolēnu vecumposma attīstībai un mācīšanās īpatnībām. 11. Novērtēt skolēna sasniegumu un personības izaugsmi.
Kompetences:12. Spēja plānot starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu visās izglītības pakāpēs. 13. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un līdzekļus, to atbilstību skolēnu spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās slēpošanas aktivitātēs. 14. Uzņemties atbildību par mācību nodarbības, pasākuma drošumu. 15. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan skolēnu, gan savas darbības novērtējumā. 16. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 17. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās slēpošanā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Grants, J. (2007). Mācīsimies slēpot. Rīga, RaKa, 157lpp.
22. Krauksta, D., Šūtavs, V., Grants, J., & Ukins, V. (1999). Slēpošana (I d). Rīga, LSPA, 78lpp.
33. Grants, J., & Ukins, V. (2001). Slēpošana (2 d.). Rīga, LSPA, 96lpp.
44. Krauksta, D., Rudzītis, R., Grants, J., & Ukins, V. (2002). Slēpošana (3 d). Rīga, LSPA, 50lpp.
55. Grants, J. (1995). Rotaļas un spēles uz slēpēm. Rīga, LSPA, 60lpp.
66. Grants, J. (1997). Fiziskā audzināšana, sports un vesels bērns. Rīga, Mācību grāmata, 215lpp.
Papildu literatūra
17. Krauksta, D., & Krauksts, V. (2006). Slēpošanas treniņa pamati. Rīga, Drukātava, 257lpp.
28. Mācīsimies sadarbojoties. (1998). Rīga, Mācību grāmata, 129lpp.
39. Rusko, H. (2003). Cross Country Skiing. Blackwell.Science Ltd.
410. Fritsch, W., & Wilmann, T. (2005). Skilanglauf Methodik und Technik. Meyer&Meyer Vorlag.
Citi informācijas avoti
11. Latvijas Slēpošanas savienības
22. Starptautiskās slēpošanas federācijas