.
Āra un piedzīvojumu aktivitātes saturs un metodika III - Velosipēdi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 10:22:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_231 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Uzturs, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju studējošajiem apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas āra un piedzīvojuma aktivitātēs (t.sk. tūrismā, orientēšanās un braukšana), atbilstoši sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas mācību saturam. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību vide, organizācija. Orientēšanās un tūrisma prasmju iekļaušana vispārizglītojošo skolu sporta standartā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pārskats par mācību metodēm: mācību metožu klasifikācija atbilstoši didaktikas pamatuzdevumiem, izziņas darbības organizācijai, skolēnu un skolotāja kopdarbības veidam. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mācīšanās stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs – saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Atgriezeniskā saite. Skolēnu snieguma pašvērtējums. Sasniegto mācību rezultātu vērtēšana: Āra un Piedzīvojuma aktivitāšu jomā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Svarīgākās āra un piedzīvojuma aktivitātes prasmes: kartes noorientēšana, kartes izpratne, attāluma noteikšana un kontrole apvidū un kartē, dažādu (orientēšanās, aerofoto, digitālās) kartes lasīšana un lietošana, drošākā, īsākā un ātrākā ceļa varianta izvēle kartē, šķēršļu pārvarēšana dodoties pārgājienā, izvēlēties nepieciešamo inventāru dodoties 1 vai 2 dienu pārgājienā, virves izmantošana šķēršļu pārvarēšanā, mobilo aplikāciju izmantošana u.c. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Mācību stratēģijas un metodes visās pamatizglītības pakāpēs zināšanu un prasmju apguvei atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem Āra un piedzīvojuma aktivitātes III. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personīgā drošība. Saturs un mācību metodes tēmas Personīgā drošība apguvei visās izglītības pakāpēs. Kā rīkoties nonākot nepazīstamā apvidū, atrast drošu ceļu uz mājām vai sākumpunktu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pārvietošanās ar sporta inventāru (braukšana) pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – ceļu satiksmes noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām. | Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||
10 | Mācību uzskates materiālu – kartes/shēmas sagatavošana, zīmēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību vide, organizācija. Orientēšanās un tūrisma prasmju iekļaušana vispārizglītojošo skolu sporta standartā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pārskats par mācību metodēm: mācību metožu klasifikācija atbilstoši didaktikas pamatuzdevumiem, izziņas darbības organizācijai, skolēnu un skolotāja kopdarbības veidam. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mācīšanās stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs – saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Atgriezeniskā saite. Skolēnu snieguma pašvērtējums. Sasniegto mācību rezultātu vērtēšana: Āra un Piedzīvojuma aktivitāšu jomā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Svarīgākās āra un piedzīvojuma aktivitātes prasmes: kartes noorientēšana, kartes izpratne, attāluma noteikšana un kontrole apvidū un kartē, dažādu (orientēšanās, aerofoto, digitālās) kartes lasīšana un lietošana, drošākā, īsākā un ātrākā ceļa varianta izvēle kartē, šķēršļu pārvarēšana dodoties pārgājienā, izvēlēties nepieciešamo inventāru dodoties 1 vai 2 dienu pārgājienā, virves izmantošana šķēršļu pārvarēšanā, mobilo aplikāciju izmantošana u.c. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Mācību stratēģijas un metodes visās pamatizglītības pakāpēs zināšanu un prasmju apguvei atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem Āra un piedzīvojuma aktivitātes III. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personīgā drošība. Saturs un mācību metodes tēmas Personīgā drošība apguvei visās izglītības pakāpēs. Kā rīkoties nonākot nepazīstamā apvidū, atrast drošu ceļu uz mājām vai sākumpunktu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pārvietošanās ar sporta inventāru (braukšana) pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – ceļu satiksmes noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām. | Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||
10 | Mācību uzskates materiālu – kartes/shēmas sagatavošana, zīmēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus: 1. Gatavojas semināram par āra un piedzīvojumu aktivitātes prasmēm kontekstā. 2. Gatavojas semināram par āra un piedzīvojumu aktivitāšu mācīšanas metodiku skolā. 3. Plāno un gatavojas pārgājienam. 4. Plāno un gatavojas vadīt āra aktivitātes (spēles, kustību rotaļas, pārvietošanos ar sporta inventāru). 5. Gatavo mācību uzskates materiālus – kartes/shēmas praktisko vingrinājumu realizācijai. 6. Gatavojas vadīt, izstrādāto stundas plānu, mācību metodes un vērtēšanas uzdevumus par izlozētu tēmu visās izglītības pakāpēs. 7. Gatavojas praktiskajiem darbiem par aktuālajām tēmām. 8. Veido portfolio – apkopo semināru materiālus, izstrādātos darbus ar labojumiem un papildinājumiem, atbilstoši mācībspēka norādījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot pārbaudījumus visa kursa norises laikā. 1. Seminārs Svarīgākās āra un piedzīvojumu aktivitātes prasmes – studenti demonstrē mācību aktivitātes svarīgāko prasmju apguvei (max iegūstamo punktu īpatsvars no kopējā punktu skaita, piemēram, 10 punkti no 100). 2. Seminārs Orientēšanas pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – katrs students gatavo prezentāciju par semināra jautājumu 10% 3. Seminārs Tūrisma pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – katrs students gatavo prezentāciju par semināra jautājumu 10% 4. Seminārs Pārvietošanās ar sporta inventāru (braukšana) pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – katrs students gatavo prezentāciju par semināra jautājumu 10% 5. Patstāvīgais un praktiskais darbs Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Pamatota mācību metožu izvēle un sasniedzamie rezultāti, izstrādāti vērtēšanas kritēriji, mācību uzskates materiāli. Katrs students praktiskajā nodarbībā demonstrē un vada nodarbību visās izglītības pakāpēs domātus vingrinājumus. Darbs tiek iesniegts rakstiski 40% 6. Portfolio izstrāde 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības visās āra un piedzīvojuma aktivitātes (t.sk. tūrismā un orientēšanās). 2. Pārzina mācību stratēģijas, metodes un paņēmienus. 3. Skaidro konfidencialitātes un privātuma principu ievērošanas nozīmi mācību procesā. 4. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to noteicošos kritērijus. | ||||||||
Prasmes: | Pielāgo mācību metodes mācību saturam, izglītojamo vecumposmam un apgūtajām prasmēm. 6. Veido atbalstošu mācību vidi, ievērojot konfidencialitātes un privātuma principus. 7. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. 8. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai. | ||||||||
Kompetences: | 9. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un sasniedzamajiem atbilstoša mācību procesa īstenošanai. 10. Organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, tsk. braukšanai (pārvietošanos ar sporta inventāru – velosipēds, skrituļdēlis, skejritenis, pašritis) atbilstoši situācijai un drošai rīcībai. 11. Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. 12. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus āra aktivitāšu, tsk. braukšanai apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 13. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojuma aktivitātēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Badvērts, Dž. (2009). Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga, Zvaigzne ABC, 128lpp. | ||||||||
2 | Bērnu un jauniešu trenera rokasgrāmata. Rīga, 215lpp | ||||||||
3 | Brūders, A., & Krauksta, D. (1998). Tūrisms. Rīga, LSPA, 77lpp | ||||||||
4 | Indriksone, L., & Smila, B. (2000). Orientēšanās I daļa. Rīga, LSPA, 83lpp | ||||||||
5 | Indriksone, L., & Smila, B. (2002). Orientēšanās II daļa. Rīga, LSPA, 67lpp. | ||||||||
6 | Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem.. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. Rīgā 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §) | ||||||||
7 | Neformālās izglītības metodes. Tūrisma aktivitātes. Materiālu sagatavoja: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, 2009. | ||||||||
8 | Orientēšanās bērniem un jauniešiem. (1997). Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga, 144lpp. | ||||||||
9 | Smila, B., Vārna, A., & Indriksone, L. (2016). Orientēšnās pamati. Rīga, 52lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Antiņa, I., & Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, RaKa, 172lpp. | ||||||||
2 | Indriksone, L. (1998). Orientēšanās pamati. Rīga, LSPA, 46lpp. | ||||||||
3 | Larss, E. (1994). Orienteering technic from start to finish. SOF, 38lpp. | ||||||||
4 | Latvijas Orientēšanās federācijas mājas lapa | ||||||||
5 | Liepiņa, I. (2004). Tūrisma tehnikas paņēmieni. Maģistra darbs, LSPA, 78lpp. | ||||||||
6 | Liepiņa, I. (2006). Tūrisma speciālais inventārs. Lekcija, LSPA, 21lpp. | ||||||||
7 | Neuman, J., & Doubalik, I., P. (2004). Education and learning through outdoor acitivities, outdoor exercises and rope courses for youth programmes. Praha: Duha, 294 p. | ||||||||
8 | Orientēšanās bērniem un jauniešiem. (1997). Svenska Orientierinsgs forbundet, Rīga, 144lpp. | ||||||||
9 | Rohnke, K., E., & Rogers, D. (2007). The Complete Ropes Course Manual, 428p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Aktīva atpūta Latvijas Valsts mežos. Aktivitātes skolām | ||||||||
2 | Kalniņš, G., (2011). Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija. | ||||||||
3 | Liepiņa, I., & Vilka, S. (2002). Kāpšanas sports. Rīga, Jumava, 173lpp. | ||||||||
4 | My Trails | ||||||||
5 | MOBO | ||||||||
6 | GPS Orienteering | ||||||||
7 | Endomondo | ||||||||
8 | Sport Traker | ||||||||
9 | Magnēts |