.
Sporta medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:42:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_245 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viesturs Lāriņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Skolotāju prakse | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju studentiem apgūt sporta medicīnas zināšanu pamatus, prasmes un sporta speciālistiem nepieciešamās kompetences. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta medicīnas priekšmets. Sporta medicīnas dienests, darba organizācija, galvenie uzdevumi. Sportistu medicīniskās pārbaudes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sportista anamnēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Fiziskās attīstības noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Stājas un somatotipa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kāju un pēdas stāvokļa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fiziskās attīstības noteikšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Dopinga kontrole sportā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta medicīnas priekšmets. Sporta medicīnas dienests, darba organizācija, galvenie uzdevumi. Sportistu medicīniskās pārbaudes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sportista anamnēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Fiziskās attīstības noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Stājas un somatotipa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kāju un pēdas stāvokļa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fiziskās attīstības noteikšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Dopinga kontrole sportā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīga datu analīze, secinājumu izdarīšana. Praktisko darbu protokolu noformēšana. 2. Gatavošanās semināra nodarbībām, rakstu darbs nr.1. 3. Gatavošanās semināra nodarbībām, rakstu darbs nr.2. 4. Gatavošanās studiju kursa pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros (10%) Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%) Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Sporta medicīnas pamatjautājumi, kā veselību veicinošas un nodrošinošas sistēmas darbība, tās mērķi, uzdevumi, darbības organizācija. 2. Bērnu, jauniešu un sportistu medicīniski profilaktisko pārbaužu organizācija un saturs atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594 no 06.09.2016, kas nosaka bērnu un sportistu ar paaugstinātu slodzi veselības aprūpes un medicīniskās uzraudzības kārtību. | ||||||||
Prasmes: | 3. Noteikt un novērtēt stāju, ķermeņa somatotipu, kāju un pēdu stāvokli. 4. Noteikt bērnu un jauniešu, fizisko attīstību, spēj novērtēt to atbilstību Latvijas bērnu un jauniešu fiziskās attīstības antropometriskajiem standartiem. 5. Noteikt un spēj izvērtēt un analizēt ķermeņa masas sastāvu. | ||||||||
Kompetences: | 6. Izvērtēt bērnu un jauniešu fizisko sagatavotību un organisma funkcionālās spējas pielietojot EIROFIT testus, analizēt rezultātus dinamikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Lāriņš, V. (2004). Sporta medicīna. Rīga, LSPA, 100lpp. | ||||||||
2 | 2. Žukovskis, I. (1991). Sporta medicīnas praktikums. Rīga, Zvaigzne, 118lpp. | ||||||||
3 | 3. Kas ir dopings (2007). Antidopinga nodaļas metod.materiāls. Rīga, 15 lpp. | ||||||||
4 | 4. Auliks, I. (1985). Sporta medicīna. Rīga, Zvaigzne, 172lpp. | ||||||||
5 | 5. Priedīte, I. S., Sauka, M., Kalniņa, L., & Lāriņš, V. (2015). Vispārizglītojošo skolu skolēnu fiziskās sagatavotības izvērtēšana. Rīga, LSMA, 53lpp. | ||||||||
6 | 6. Åstrand, P., O. (2003). Textbook of Work Physiology: Physiological Bases of Exercise. 4rd ed. New York, McGraw Hill, 656p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 7. Kent, M. (2007). The Oxford dictionary of sports science and medicine.3rd ed. Oxford, NY: Oxford University Press, 624p. | ||||||||
2 | 8. Wilmore, W., L., & Costill, D. (2012). Physiology of Sport and Exercise. 5th ed. Human Kinetics, 640p. | ||||||||
3 | 9. Trenera rokasgrāmata. Rīga, LTTC, 2006., 2008., 2015. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LAB |