.
Uzturs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.07.2024 13:16:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_339 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jekaterina Neteča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Valsts vispārējā vidējā izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Sistematizēt un klasificēt izvērstas un uz pierādījumiem pamatotas zināšanas uzturmācībā, ņemot vērā jaunākos un aktuālākos pētījumus uzturzinātnē. Saprast cilvēka uztura iespējas dažādos fizioloģiskos stāvokļos, dažādos vecumos un fiziskās slodzēs. Dot zināšanas par uzturu slimību profilaksē Prast novērtēt nepieciešamās uztura pārvērtības laika gaitā, ieteicamās uztura normas dažādās vecuma grupās Latvijā un pasaulē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vesela pieauguša cilvēka uzturs. Bērnu un jauniešu uzturs. Vesela cilvēka uzturproduktu lietošanas pamatprincipi. Veselīga uztura ieteikumi. Ieteicamās enerģijas un uzturvielu devas Latvijas iedzīvotājiem. Uztura piramīda un veselīga uztura šķīvis. Pārtikas produktu piederību noteiktam uztura piramīdas līmenim/uztura šķīvja grupai. Dažu uzturvielu iespējamais deficīts Latvijas iedzīvotāju uzturā. Veselības veicināšanas programmas. Praktiskais darbs. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Bioloģiski aktīvās vielas. Vitamīni, minerālvielas. makro – un mikro – minerālvielas. Antioksidanti uzturproduktos. Funkcionālās uzturvielas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
3 | Balastvielas uzturā. Probiotiskās zarnu baktērijas un uztura prebiotiskās vielas. Probiotiskās baktērijas. Prebiotiskās vielas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Produkti. Kaitīgās vielas uzturproduktos. Uztura produkti, to grupas un raksturojums. Garšvielas un garšaugi. Informācija par pārtikas produkta sastāvu, marķējumu analīze. Alkoholiskie dzērieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Sporta uzturs. Sporta un fitnesa uztura mērķi, vadlīnijas. Uzturvielas sportistam. Uztura bagātinātāji fiziskajās aktivitātēs. Vielmaiņas noteikšana, ķermeņa kompozīcijas raksturojums, noteikšanas metodes. Šķidrums slodzē, pirms un pēc tās. Sportista ēdienkartes izveidošanas specifika dažādās fizskās aktivitātēs. Ķermeņa masas mainīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Ēšanas traucējumi. Anoreksija, bulīmija, kompulsīvā pārēšanās. Badošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Uzturs slimību profilaksē: galveno neinfekciozo slimību riska faktori un to novēršana. Liekais svars un aptaukošanās, to izplatība LV un pasaule; risinājumi tā novēršanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Kritiskā domāšana uztura zinātnē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Sagatavotā referāta prezentācija par savu izvēlēto uzturzinātnes tēmu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās semināriem par tēmām: 1. Bērnu, jauniešu un pieauguša vesela cilvēka uzturs. 2. Bioloģiski aktīvās vielas uzturā. 3. Balastvielas uzturā. Zarnu baktērijas. 4. Produktu un to sastāva raksturojums. 5. Sporta uzturs, tā īpatnības dažādās fizskās aktivitātēs un vecumos. 6. Ēšanas traucējumu raksturojums. 7. Uzturs slimību profilaksē. 8. Kritiskā domāšana uzturzinātnē. Praktiskie darbi: 1. Uztura novērtēšana – Uztura dienasgrāmatas analīze. 2. Sastādīt ēdienkarti, ņemot vērā veselīga uztura ieteikumus veselam bērna, jaunietim fiziskajās aktivitātēs. 3. Sagatavotā referāta prezentācija par savu izvēlēto uzturzinātnes tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas kontroldarbos par astoņiem tēmu blokiem un divos laboratorijas darbos, par kuriem tiek iegūti punkti. Pēc sagatavotā referāta prezentācijas par savu izvēlēto uzturzinātnes tēmu (interpretējot un salīdzinot dažādu autoru uzrakstītus zinātniskos literatūras avotus, dot praktiskas rekomendācijas uzturam un uztura bagātinātājiem atbilstoši sporta veidam u.c.), par kuriem tiek iegūti punkti. Mācību kursu sekmīgi nokārtojušie būs apguvuši prasmes un kompetences noteikt sportista enerģijas patēriņu un novērtēt sportista ķermeņa masu un sastāvu; spēj izveidot un pamatot ēdienkartes paraugus dažādu sporta veidu pārstāvjiem; spēj novērtēt uztura bagātinātāju izmantošanas nepieciešamību un vajadzības gadījumā izvēlēties atbilstošu bagātinātāju ir ieguvis priekšstatu par bērnu, pusaudžu un sieviešu uztura īpatnībām sportā. Noklausoties Mācību kursu, studentiem iegūs zināšanas, izpratni un prasmes, lai profesionāli uzraudzītu savu audzēkņu uzturu un ieteiktu nepieciešamās korekcijas. Pēc Mācību kursa studenti: zinās par uztura īpatnībām dažādos sporta veidos; pratīs atrast un izmantot informāciju ar sportistu uzturu saistītu problēmu risināšanai; spēs novērtēt uzturu un ēšanas paradumus, ieteikt sportista individuālajām īpatnībām un sporta veidam piemērotu uzturu un papilduzturu. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi deviņi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošo pielaistu pie rakstiska eksāmena un izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem deviņiem paredzētajiem pārbaudes darbiem. Gala vērtējumu par Mācību kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā (65%), prezentācija (15%) un atbildes eksāmenā (20%). Ja studējošais saņēmis sekmīgu gala vērtējumu, bet vēlas saņemt augstāku vērtējumu, viņš divu nedēļu laikā pēc Mācību kursa beigām drīkst kārtot gala eksāmenu par visu Mācību kursu. Ja students to nav izdarījis divu nedēļu laikā pēc Mācību kursa beigām, tad viņš drīkst kārtot gala eksāmenu divas reizes semestra laikā tikai ar LSPA Mācību departamenta izsniegto atļauju. Paliek spēkā pēdējā atkārtotā pārbaudījuma vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Par uzturzinātnes vēsturi, attīstību un jaunākajiem sasniegumiem, zināšanas par enerģijas un pamatvielmaiņu, uzturvielām, to raksturojumu. 2. Izprot dažādu uztura vielu deficīta stāvokļus un iespēju tos novērst. | ||||||||
Prasmes: | 3. Sastādīt ēdienkarti, ņemot vērā veselīga uztura ieteikumus veselam indivīdam; 4. Satādīt ēdienkarti dažādu Sporta slodzēm. 5. Sabalansēt ēdienkarti ar ikdienas aktivitātēs patērēto enerģiju. | ||||||||
Kompetences: | 6. Formulēt un analizēt informāciju, problēmas un risinājumus uztura jomā, un argumentēti diskutēt. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Zariņš Z., Neimane, L., & Bodnieks, E. (2018). Uztura mācība. Rīga: LU Aka. | ||||||||
2 | 2. Rubana, I., M. (2009). Uzturs fiziskā slodzē. Rīga: Raka, 204lpp. | ||||||||
3 | 3. Berdanier, D., C., Dwyer, J., H., & Heber, D. (2013). Handbook of nutrition and food. 3rd edition. Boca Raton: CRC Press, Taylor & F209rancis Group, c2014.xxi, 1113p. | ||||||||
4 | 4. Mahan, L., K., Escott-Stump, S., & Raymond, J., L. (2012). Krause’s food & the nutrition care process/ [edited by] 13th edition. St.Louis, Mo.: Elsevier/ Saunders, c2012.xix. 1227 | ||||||||
5 | 5. Gandy, J., Madden, A., Holdsworth, M. (2012). Oxford handbook of nutrition and dietetics. 2nd edition. Oxford; New York: Oxford University Press, USA, 2012.xxi, 818 p. Oxford handbooks. Oxford medical press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 6. Using price policies to promote healthier diets. World Health Organization. Regional Office for Europe. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, ©2015. 42 p. | ||||||||
2 | 7. Stewart, W., Thompson, L., Wiley, J., & Sons, W. (2015). Early Years Nutrition and Healthy. ISBN number: 9781118792445 | ||||||||
3 | 8. Clark, N. (2014). Sports Nutrition. Guidebook, 5th edition. Human Kinetics. | ||||||||
4 | 9. Lenham-New, S., Shirreffs, S., & Stear, S., Nutrition Society Textbook : Sport and Exercise Nutrition. Wiley-Blackwell. | ||||||||
5 | 10. Maughan, R., J. (2013). Encyclopaedia of Sports Medicine : IOC Medical Commission Publication, Sports Nutrition; John Wiley & Sons. | ||||||||
6 | 11. Rosenbloom, C., A., & Coleman, E., J. (2012). Sports Nutrition. A Practice Manual for Professionals, 5th ed. Academy of Nutrition and Dietetics, Energy- yielding macronutrients and energy metabolism in sports nutrition/ eds. J.A Driskell, I.Wolinsky. CRC Press, Boca Raton, 1999. pp. 211-236. | ||||||||
7 | 12. Bean, A. (2003). The complete guide to sports nutrition. London: A & C Black, (6th edition), 195p. | ||||||||
8 | 13. Litt, A. (2004). Fuel for young athletes. Essential foods and fluids for future champions. Human kinetics, 188p. | ||||||||
9 | 14. Eberle, G., S. (2000). Endurance sports nutrition. Human Kinetics, 288p. | ||||||||
10 | 15. Benardot, D. (2012). Advanced sports nutrition. Human Kinetics, 410p. | ||||||||
11 | 16. Fitzerald, M. (2009). Racing weight. Boulder, Colorado, 287p. | ||||||||
12 | 17. Williams, M., H. (1983). Ergogenic aids in sport. Champaign IL: Human Kinetics, 385 p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PEN | ||||||||
2 | LDUSA | ||||||||
3 | obesity | ||||||||
4 | ESPEN | ||||||||
5 | Brīvpieejas e-resursi RSU | ||||||||
6 | VM | ||||||||
7 | Slimību profilakses un kontroles centrs | ||||||||
8 | American College of Sports Medicine | ||||||||
9 | American Council on Exercise | ||||||||
10 | International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism | ||||||||
11 | Journal of the International Society of Sports Nutrition | ||||||||
12 | The Australian Institute of Sport |