.
Uz pierādījumiem balstīts sociālais darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 13:51:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_009 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Silva Rupaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Atbilstoši studiju programmai. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studentu izpratni un veicināt iniciatīvu izprast un īstenot uz pierādījumiem balstītu praksi sociālajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Uz pierādījumiem balstīta prakse (Evidence-based practice (EBP) un Evidence-based social work (EBSW), tās vēsturiskā attīstība; uz pierādījumiem balstīta prakse medicīnā un sociālā darbā. Uz pierādījumiem balstītas prakses soļi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Uz pierādījumiem balstītās informācijas meklēšana elektroniskajos resursos par sociālo darbu. Pierādījumu, pētījumu veidi, to atšķirības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Citējamu elektronisko resursu (tiešsaistes datubāzes) izmantošanā pētnieciskajam darbam sociālā darba pētījumu jomā. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Citējamu elektronisko resursu (tiešsaistes datubāzes) izmantošanā pētnieciskajam darbam sociālā darba pētījumu jomā. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
5 | Uz pierādījumiem balstītā prakse sociālajā darbā makro, mezo un mikrolīmenī sociālā darba praksē Latvijā: institūciju un pakalpojumu izveidē, institūciju darbībā, profesionālie pierādījumu meklēšanas veidi problēmas izzināšanai, pierādījumu apzināšanai lēmumu pieņemšanai, kā arī prakses efektivitātes mērīšanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Uz pierādījumiem balstītā prakse sociālajā darbā makro, mezo un mikrolīmenī sociālā darba praksē Latvijā: institūciju un pakalpojumu izveidē, institūciju darbībā, profesionālie pierādījumu meklēšanas veidi problēmas izzināšanai, pierādījumu apzināšanai lēmumu pieņemšanai, kā arī prakses efektivitātes mērīšanai. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
7 | Lēmumu pieņemšanas process uz pierādījumiem balstītā praksē. Sistemātiskā pārskata izveides principi un kritēriji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Uz pierādījumiem balstīta prakse (Evidence-based practice (EBP) un Evidence-based social work (EBSW), tās vēsturiskā attīstība; uz pierādījumiem balstīta prakse medicīnā un sociālā darbā. Uz pierādījumiem balstītas prakses soļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uz pierādījumiem balstītās informācijas meklēšana elektroniskajos resursos par sociālo darbu. Pierādījumu, pētījumu veidi, to atšķirības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Citējamu elektronisko resursu (tiešsaistes datubāzes) izmantošanā pētnieciskajam darbam sociālā darba pētījumu jomā. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Citējamu elektronisko resursu (tiešsaistes datubāzes) izmantošanā pētnieciskajam darbam sociālā darba pētījumu jomā. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
5 | Uz pierādījumiem balstītā prakse sociālajā darbā makro, mezo un mikrolīmenī sociālā darba praksē Latvijā: institūciju un pakalpojumu izveidē, institūciju darbībā, profesionālie pierādījumu meklēšanas veidi problēmas izzināšanai, pierādījumu apzināšanai lēmumu pieņemšanai, kā arī prakses efektivitātes mērīšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Uz pierādījumiem balstītā prakse sociālajā darbā makro, mezo un mikrolīmenī sociālā darba praksē Latvijā: institūciju un pakalpojumu izveidē, institūciju darbībā, profesionālie pierādījumu meklēšanas veidi problēmas izzināšanai, pierādījumu apzināšanai lēmumu pieņemšanai, kā arī prakses efektivitātes mērīšanai. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Lēmumu pieņemšanas process uz pierādījumiem balstītā praksē. Sistemātiskā pārskata izveides principi un kritēriji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Izpētīt, analizēt un prezentēt vienu pierādījumu (pētījumu) veidu. 2. Sociālā gadījuma analīze un risinājumu modelēšana, pielietojot uz pierādījumiem balstītas prakses principus un soļus. Profesionāļu sanāksme - lomu spēle. 3. Sava "mini" sistemātiskā pārskata izveide. Pētniecisko rakstu no starptautiskajām datu bāzēm un citiem pamatavotiem analītisks apkopojums par studenta kursa darba vai prakses jomas tēmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums – 10% dalība lekcijās un nodarbībās, 20% viena pētījuma veida prezentācija, 30% sociālā gadījuma analīze un risinājumu modelēšana, pielietojot uz pierādījumiem balstītas prakses principus un soļus, 40% sava "mini" sistemātiskā pārskata izveide. Pārbaudes kritēriji: 1. Prezentācija par vienu pētījuma veidu: 1.1. atklāti un analizēti visi pētījuma veida kritēriji, 1.2. atklāta prasme atrast kopīgo un atšķirīgo ar citiem pētījumu veidiem. 2. Sociālā gadījuma analīze un risinājumu modelēšana, pielietojot uz pierādījumiem balstītas prakses principus un soļus: divās daļās. Pirmā daļa: Analizēti konkrētā pētījuma materiāli un atrasta nepieciešamo informāciju sociālā gadījuma kontekstā un salīdzināta iegūtā informācija ar Latvijas situāciju pēc konkrētiem kritērijiem (definēta sociālā problēma, klienta, vides resursi, identificēti psihosociālie stresa faktori attīstības stadijas (vecumposma) krīzes u.c.). Otrā daļa: Atrasti papildmateriāli un sagatavots apkopojums, ņemta dalība lomu spēlē – starpprofesionāļu komandas sanāksme – lēmumu pieņemšana par sociālā gadījuma iespējamiem risinājumiem (pielietojot uz pierādījumiem balstītas prakses principus). 3. Rakstveida eksāmens – sava "mini" sistemātiskā pārskata izveide. Atrast citējamos avotos 3-5 rakstus par studenta kursa darba tēmu un iepazīties ar šo rakstu saturu. Izstrādāt materiālu kursa darbam, kas aptver izstudēto rakstu saturu. Obligāti pievienot atbilstoši formulētas atsauces. Darba apjoms 4 – 5 lpp. Darbs iesniedzams elektroniski. Jāiesniedz gan paši raksti, gan sagatavotais materiāls. Apakšmērķis – sekmēt kursa darba izstrādi saskaņā ar uz pierādījumiem balstītas prakses pieredzi. Virsuzdevums: veikt darbu maksimāli korekti – lai nākotnē tas varētu kalpot par paraugu turpmāko kursa darbu, bakalaura darba un maģistra darba izstrādei vai pētījumam praksē. Uzdevumam ir divi apakšuzdevumi: 3.1. Pirmais uzdevums. Analizēti citi pētījumi (optimāli 3 – 5) par studenta izvēlēto tēmu. Kritēriji analīzei: Pētījuma tēma Autori Pētījuma mērķis Pētījuma metodes Izlases atslēgas kritēriji Izlases lielums Kur pētījums ticis publicēts Valoda Finansējums Iekļaušanas un izslēgšanas kritēriji Atklājumi Secinājumi Ja kāds no kritērijiem netiek aprakstīts oriģinālajā pētījumā (piem., finansējums) tad to neapraksta. Šos kritērijus ieteikums aprakstīt tabulā vai aprakstoši vai kombinēti – daļu īsi tabulā ar papildus aprakstu tekstā. Variet atrast sev vispieņemamāko veidu, galvenais, lai kritēriji paveikti. 3. 2. Otrais uzdevums – veikt visu iekļauto pētījumu apkopojumu un analīzi pēc kritērijiem: -Studenta izvēlētie meklēšanas atslēgas vārdi. Detalizēti aprakstīti meklēšanā iekļautie atslēgas vārdi, kā arī meklēšanas „ceļš” – datubāzes, internetvietnes, kādi un cik avoti atrasti, kā tika dati sašaurināti un pamatota mini sistemātiskajā pārskatā iekļauto avotu atbilstība pētāmajam jautājumam. Izvēlēti pēc iespējas jaunākie pētījumi. Ja tiek iekļauti vecāku gadu pētījumu, obligāti jāpamato to nepieciešamība, ņemot vērā studiju kursa teorētisko materiālu. - Studenta iekļauto pētījumu iekļaušanas un izslēgšanas kritēriji -Studenta sistemātiskā pārskata mērķis -Studenta sistemātiskā pārskata uzdevumi -Studenta sistemātiskā pārskata jautājums -Veikt izvērstus secinājumus par iegūtajiem datiem pēc to apkopošanas. -Identificējiet kopīgo un atšķirīgo pētījumu rezultātos starp aptvertajiem pētījumiem. -Vai un kā iegūtos secinājumus varētu piemērot sociālā darba praksei. -Sniegtas atsauces tekstā uz literatūras avotiem. -Iekļauti vismaz 3-5 pētījumi. Vismaz 2 pētījumi ir angļu valodā (nevar būt pētījumi tikai latviešu valodā). -Sagatavots Word dokumentā un ielādēts e-studijās, kā arī pievienoti izmantotie pētījumi PDF formātā (vai norādīta saite uz tiem). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Uz pierādījumiem balstītas prakses būtība un virzieni: (Evidence-based practice (EBP) un Evidence-based social work (EBSW)). Informācijas ieguves un meklēšanas veidi. Elektroniskā resursa (datubāzes, internetvietnes) izvēle. Pārzinās uz pierādījumiem balstīto pētījumu veidus un hierahiju. Meklēšanas formulas veidošana. Meklēšanā izmantojamie savienotājvārdi un aizstājējzīmes. Pirmsizpēte. Pierādījumi kā sociālā darba prakses instruments. Pārzinās uz pierādījumiem balstītos prakses soļus. Sistemātiskā pārskata veidošanas kritēriji. Uz pierādījumiem balstītas prakses piemēri mikro, mezo, makro līmeņos. Pierādījumu apzināšana. sociālā gadījuma risināšanai, sociālo pakalpojumu attīstīšanai kopienā. Sociālā gadījuma intervence, balstoties uz pierādījumiem balstītu informāciju. Ētika uz pierādījumiem balstītā praksē. | ||||||||
Prasmes: | Digitālās kompetences apakšprasme - prasme atlasīt informāciju (informācijas lasītprasme), izšķirtspējas pilnveidošana: Prasme atrast materiālus gan publiskās meklētājprogrammās gan publikācijas uz pierādījumiem balstītos pārskatus dažādos starptautiskajos citējamos žurnālos. Prasme pielietot tiešsaistes datubāzes, piemērot kritisko vērtēšanu atrastajai informācija. Prasme iekļaut pētnieciskā pārskatā atbilstošu un pamatotu pētījumu rezultātu. Prasme izvērtēt un pamatot ārvalstu pētījumu datu atbilstību (iekļaušanu vai neiekļaušanu) Latvijas sociālā darba jomā. Pilnveidot prasmi atlasīt iespējamos pielietojamos uz pierādījumiem balstītos sociālā darba instrumentus problēmas izzināšanai, pierādījumu apzināšanai, lēmumu pieņemšanā. Prasme veidot sistemātisko pārskatu par sociāla darba jomu. Prasme modelēt sociālā gadījuma intervences plānu, ņemot vērā uz pierādījumiem balstītās prakses principus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti attīsta digitālo kompetenci: pielietot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus sociālā darba jomā. Studenti attīsta kompetenci domāt kritiski (izvērtējoši): izvērtēt atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību pētāmai tēmai un konkrētajai situācijai praksē mikro, mezo un makro līmeņos – sociālā gadījuma risinājumu meklēšana, lēmumu pieņemšana, izmantojot pētījumu datus. Studenti pilnveido kompetenci izprast nepieciešamību turpmāk pilnveidot un padziļināt uz pierādījumiem balstītas prakses īstenošanu sociālā darba jomā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Spila, D., Znotiņa, I. (2019). Medicīniskās informācijas meklēšana elektroniskajos resursos: mācību materiāls. Rīga: Veselības ministrija. | ||||||||
2 | Osis, J. (2019). Pierādījumi, pieredze, intuīcija - efektīvas sociālā darba prakses instrumenti. Žurnāls "Sociālais darba Latvijā" Nr.2/2019., 33.lpp.-36.lpp. | ||||||||
3 | Webber, M. (2014). Applying research evidence in social work practice. Red Globe Press. -228.p. | ||||||||
4 | Ruffolo, M. C., Perron, B. E., Voshel, E. H. (2014). Social Work Practice: Theories and Skills for becoming an Evidence-Based Practioner. - 280 p. | ||||||||
5 | Finne, J. (2020). Evidence practice in social work: Who are the critics? Journal Sage Pub. | ||||||||
6 | Begun, A. L. (2018). SWK 3402 online coursebook: Research & statistics for understanding social work interventions. The Ohio State University, Open Educational Resources. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Muižniece, S. (2017). Pierādījumos balstīts sociālais darbs: teorija un pieredze. Bakalaura darbs. Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Nikolajeva, S., Balode, L. Uz pierādījumiem balstīts sociālais darbs - Izaicinājumi un sasniegumi. mājaslapa www.bernskacietusais.lv | ||||||||
3 | Evidence‐Based Assessments of Children and Families: Safeguarding Children Assessment and Analysis Framework. (2017). The Wiley Handbook of What Works in Child Maltreatment: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention in Child Protection. | ||||||||
4 | Dixon, L., Perkins, D. F., Hamilton-Giachritsis, C., & Craig, L. A. (Eds.). (2017). The wiley handbook of what works in child maltreatment: An evidence-based approach to assessment and intervention in child protection. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv | ||||||||
5 | Burgess, C., McDonald, R., & Sweeten, S. (2018). Effective family support: Responding to what parents tell us. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv | ||||||||
6 | American, A. O. P. (Ed.). (2019). Depression and suicide prevention. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv | ||||||||
7 | Fayers, P. M., & Machin, D. (2016). Quality of life: The assessment, analysis and reporting of patient-reported outcomes. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv | ||||||||
8 | Egan, M. (2010). Evidence -Based Interventions for Social Work in Health Care.-150.p. (105-122 p. Pediatric Cancer) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Evidence-based Medicine Resource Center: http://www.ebmny.org/ | ||||||||
2 | Social Work Policy Institute: Evidence-Based Practice http://www.socialworkpolicy.org/research/evidence-based-pra… | ||||||||
3 | Social Work Resources: Evidence Based Practice. James W. Drisko, Ph. D.,L.I.C.S.W., Professor at the Smith College School for Social Work in Northampton http://sophia.smith.edu/~jdrisko/evidence_based_practice.htm | ||||||||
4 | Dorian, Traube. Evidenced-Based Practice in the field of Social Work. - USC School of Social Work. http://www.youtube.com/watch?v=BPqv9K-IZUI (video) | ||||||||
5 | Evidence - based behavioral practice. Mājaslapa. Dažādi avoti pašmācībai angļu valodā. | ||||||||
6 | Social Work Policy Institute: Evidence-Based Practice. Homepage. | ||||||||
7 | Evidence - Based Policy and Practice Resources. Homepage. |