.
Grupu terapijas metodes sociālajā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_024 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Klīniskā psiholoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Dreifelde | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Saskarsmes psiholoģija, grupu psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt maģistrantus ar grupu terapijas pamatprincipiem un tās metožu pielietošanu sociālajā darbā, attīstīt nodarbību programmu sastādīšanas un vadīšanas prasmes. Galvenā uzmanība tiek veltīta grupu terapijas metožu mērķu izvirzīšanai, metožu izvēles priekšnosacījumiem un analīzei. Praktiskajās nodarbībās tiks attīstīta grupas vadīšanas prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads grupu terapijas teorijā. Sociālais darbs ar grupu raksturojums, pamatmērķi, veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Grupas dinamika. Grupas dalībnieku tipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālpsiholoģiskā treniņa pamatprincipi sociālajā darbā, struktūra, dalībnieku atlase, noteikumi grupā. Metodes sociālpsiholoģiskajā treniņā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Atbalsta grupu darba pamatprincipi sociālajā darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Atbalsta grupu darba pamatprincipi sociālajā darbā. Relaksācija grupā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Saskarsmes iemaņu un prasmju pilnveidošana grupā. Atgriezeniskā saite grupas darbā. Vadītāja personība, nepieciešamās prasmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Komandas darba principi sociālajā darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Komandas darba principi sociālajā darbā. Praktiskās nodarbības. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads grupu terapijas teorijā. Sociālais darbs ar grupu raksturojums, pamatmērķi, veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Grupas dinamika. Grupas dalībnieku tipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālpsiholoģiskā treniņa pamatprincipi sociālajā darbā, struktūra, dalībnieku atlase, noteikumi grupā. Metodes sociālpsiholoģiskajā treniņā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Atbalsta grupu darba pamatprincipi sociālajā darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Atbalsta grupu darba pamatprincipi sociālajā darbā. Relaksācija grupā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Saskarsmes iemaņu un prasmju pilnveidošana grupā. Atgriezeniskā saite grupas darbā. Vadītāja personība, nepieciešamās prasmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Komandas darba principi sociālajā darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Komandas darba principi sociālajā darbā. Praktiskās nodarbības. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Aktīva dalība lekcijās un praktiskajās grupu vadīšanas nodarbībās, grupas programmas izstrāde, programmas prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala pārbaudījuma veids: eksāmens – patstāvīgi veidotas grupu terapijas nodarbību programmas prezentācija; ieskaite – praktiska grupas vadīšana 45-50 min. Praktiska grupas vadīšana 45-50 min. – 50%; grupu terapijas nodarbību programmas izstrāde – 30% un prezentācija 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zina dažādu grupu terapijas metožu teorētisko pamatojumu, zina dažādas grupu terapijas formas sociālajā darbā ar dažādām klientu grupām, zina grupu terapijas procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu grupām sociālajā darbā, izprot sociāli psiholoģiskā treniņa, atbalsta grupu metožu pielietošanas nozīmi un komandas darba procesa pamatprincipus. Maģistranti ir guvuši izpratni par grupu terapijas nodarbību programmu veidošanas pamatprincipiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot izvēlēties atbilstošas grupu terapijas metodes sociālajā darbā, atbilstoši dažādām klientu grupām, izvirzīt grupas darba mērķi, sniegt atgriezenisko saiti. Studenti spēj pielietot grupu terapijas metodes sociālajā darbā saskaņā ar sociālā darba mērķi, analizēt grupu terapijas dinamiku un interpretēt iegūtos rezultātus. Spēj veidot grupu terapijas nodarbību programmu konkrētai mērķauditorijai saskaņojot dažādas intereses un mērķus. | ||||||||
Kompetences: | Maģistranti īstenojot grupu terapijas metodes noteiktai mērķauditorijai spēj izvēlēties atbilstošas metodes un tehnikas. Spēj īstenot pasākumus grupas darba organizēšanā, dalībnieku atlasē, saskaņoto mērķu izvirzīšanā un noteikšanā. Spēj vadīt grupu mērķa virzienā izprotot grupas dinamikas pamatnosacījumus, kā arī spēj profesionāli noslēgt grupas darbu. Ir kompetenti veidot dažādas grupu terapijas programmas dažādām mērķauditorijām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Payne, M. Modern Social Work Theory. (2014) | ||||||||
2 | Mākslu metodes un tehnikas profesionāljā darbā. Autoru kolektīvs. Sast. Mārtinsone, K. (2020) | ||||||||
3 | Rokasgrāmata. Psihosociālais sociālais darbs sistēmiskajā pieejā. Teorija un prakse. Nodibinājums „C Modulis”, Jūrmala, Latvija. (2015) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sociālais darbs ar grupu. Kuldīgas Sociālais dienests. (Nodaļa no izdevuma ar nosaukumu: Rokasgrāmata "Metodes un pieejas sociālā darba jomā"). (2011) | ||||||||
2 | Kenets, R. E. Sociālā darba prakse grupās. SDSPA „Attīstība”, tulkots mācību materiāls. (1997) | ||||||||
3 | Zastrow, C. H. Social Work With Groups. A Comrehensive Work Book. Brooks/Cole, Cengage Learning. (2015) | ||||||||
4 | “Ieteikumi pašpalīdzību grupu izveidei”. LR LM Sociālās palīdzības departaments, Rīga, (1998) | ||||||||
5 | Middelman, R. R., Wood, G. G. Skills for Direct Practice in Social Work. Columbia University Press. (1990) | ||||||||
6 | Ялом, И. Групповая психотерапия. Теория и практика. М.: ЭКСМО-Пресс Bibliotēkā pieejams oriģinālvalodā: Yalom, Irvin D., The theory and practice of group psychotherapy / Irvin D. Yalom with Molyn Leszcz. 5th ed. New York: Basic Books, c2005. (2021) | ||||||||
7 | Рудестам, К. Груповая психотерапия. СПб: Питер. (2006) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://en.wikipedia.org/wiki/Social_work_with_groups#Purpos… | ||||||||
2 | http://www.aaswg.org/files/aaswg_standards_for_social_work_… | ||||||||
3 | http://freespace.virgin.net/nick.child/moresp.htm |