.
Eiropas cilvēktiesību aizsardzības instrumenti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_027 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Tiesību teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Olafs Brūvers | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēktiesību pamati. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par to, kādas cilvēktiesību normas un principi darbojas Latvijā un, kādi cilvēktiesību aizsardzības instrumenti ir pieejami Latvijas iedzīvotājiem. Studiju kursa apguves gaitā studenti tiks iepazīstināti ar apgūstamo priekšmetu loku, tiks analizēti cilvēktiesību pamatjēdzieni, apzināta to būtība un saturs. Studenti gūs priekšstatu par sabiedrības normatīvo sistēmu – tiesībām un citiem sociālo normu veidiem, iegūs zināšanas par tiesību avotiem, tiesību apakšnozarēm, tiesisko normu piemērošanu praksē un juridiskās darbības veidiem. Kursa apguves procesā tiks apgūtas tēmas par cilvēktiesību attīstības perspektīvām vienotajā Eiropas tiesiskajā vidē un pasaulē. Kursa uzdevumi ir veidot prasmes identificēt un risināt cilvēktiesību pamatproblēmas, spēt analizēt un piemērot studiju procesā iegūtās zināšanas nacionālās likumdošanas atbilstībai starptautisko cilvēktiesību standartiem, sagatavot studentus tālākām studijām. Minētā kursa apguves laikā īpaša uzmanība tiks pievērsta Eiropas Padomes un Eiropas Savienības lomai saistībā ar cilvēktiesību ievērošanu, aizsardzību un veicināšanu, kā arī globalizācijas procesiem pasaulē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību (CT) normu un principu vēsturiskā attīstība pasaulē un Latvijā. Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienām. CT attīstības galvenie vēsturiskie apstākļi un normas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Latvijas valstiskuma un konstitucionālisma attīstības posmi; CT attīstība pēc neatkarības atjaunošanas 1990. gadā; CT un Latvijas integrācijas procesi Eiropas institūcijās (EP, ES) un NATO. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēktiesību īstenošana Latvijā; Cilvēktiesību aizsardzības instrumenti Latvijā, to pieejamība un izmantošanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēktiesību aizsardzības instrumenti pasaulē, to pieejamība un izmantošanas iespējas; Universālie aizsardzības mehānismi; Reģionālie CT aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Eiropas un starptautisko cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības; Ekonomiskās, sociālās un kultūras tiesības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Starptautiskie tiesību dokumenti Politisko un Sociālo tiesību nodrošināšanā Eiropā un pasaulē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Eiropas un starptautisko Cilvēktiesību aizsardzības un uzraudzības mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Eiropas Padomes Cilvēktiesību Tiesas dažādu nolēmumu sociālo tiesību aizsardzības jomās izpēte un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Eiropas un Starptautisko cilvēktiesību integrācijas aspekti Latvijā: Valsts un pašvaldību iestādes; LR Tiesu sistēma un darbība; nevaldības organizācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Eiropas un Starptautisko pilsonisko, politisko un sociālo tiesību realizācijas jautājumi Latvijā – teorijas un prakses izvērtējums; analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Starptautisko Cilvēktiesību ievērošanas iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; iespējamie un izmantojamie Latvijā starptautiskie cilvēktiesību aizsardzības instrumenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Kursā apskatīto tēmu pārskats, jautājumi, diskusijas un sagatavošanās pārbaudījumam. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību (CT) normu un principu vēsturiskā attīstība pasaulē un Latvijā. Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienām. CT attīstības galvenie vēsturiskie apstākļi un normas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēktiesību īstenošana Latvijā; Cilvēktiesību aizsardzības instrumenti Latvijā, to pieejamība un izmantošanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēktiesību aizsardzības instrumenti pasaulē, to pieejamība un izmantošanas iespējas; Universālie aizsardzības mehānismi; Reģionālie CT aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Eiropas un starptautisko cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības; Ekonomiskās, sociālās un kultūras tiesības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Starptautiskie tiesību dokumenti Politisko un Sociālo tiesību nodrošināšanā Eiropā un pasaulē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Eiropas un starptautisko Cilvēktiesību aizsardzības un uzraudzības mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Eiropas Padomes Cilvēktiesību Tiesas dažādu nolēmumu sociālo tiesību aizsardzības jomās izpēte un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Eiropas un Starptautisko cilvēktiesību integrācijas aspekti Latvijā: Valsts un pašvaldību iestādes; LR Tiesu sistēma un darbība; nevaldības organizācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Eiropas un Starptautisko pilsonisko, politisko un sociālo tiesību realizācijas jautājumi Latvijā – teorijas un prakses izvērtējums; analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Starptautisko Cilvēktiesību ievērošanas iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; iespējamie un izmantojamie Latvijā starptautiskie cilvēktiesību aizsardzības instrumenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Starptautisko Cilvēktiesību ievērošana un īstenošana Latvijā – izvērtējums, analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Kursā apskatīto tēmu pārskats, jautājumi, diskusijas un sagatavošanās pārbaudījumam. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgais darbs studiju kursa apguvē ārpus lekcijām un nodarbībām ir aktīva informācijas meklēšana un izpēte, izmantojot iespējamo literatūru bibliotēkā vai interneta avotos par Eiropas Cilvēktiesību aizsardzības instrumentu jautājumiem un aspektiem, kas palīdzēs uzrakstīt prasīto rakstu darbu par šiem jautājumiem, kā arī veicinās veiksmīgu piedalīšanos semināros. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Balstoties uz lekciju, praktisko nodarbību un patstāvīgā darbā gūtajām zināšanām, studiju kursa apguves laikā studentam jāizstrādā rakstu darbs par kādu no cilvēktiesību aktuāliem jautājumiem (tiks saskaņots ar pasniedzēju). Rakstu darba apjoms no 4 – 6 lpp. un tajā tiks vērtēta studenta spējas pielietot savā darbā iegūtās zināšanas, kā arī veikt izvēlētās tēmas (problēmas) analīzi. Jebkuru šaubu vai neizpratnes gadījumos nekavējoties sazināties ar pasniedzēju (lūdzu izmantot pievienoto kontaktinformāciju). Priekšnosacījumi sekmīgam kursa nobeigumam ir regulāra lekciju apmeklēšana un aktīva līdzdalība lekciju un semināru nodarbībās (20%); sekmīgi aizstāvēts rakstu darbs (30%) un sekmīgi nokārtots rakstisks gala pārbaudījums (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs nosaukt un identificēt nozīmīgākos cilvēktiesību aspektus; raksturot un analizēt šo tiesību galvenos pamatprincipus pasaulē un Latvijā; būs sagatavoti patstāvīgi strādāt un pielietot cilvēktiesību aizsardzības instrumentus, kā arī spējīgi aizstāvēt un veicināt minēto cilvēktiesību normu ievērošanu Latvijā un pasaulē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju rezultātā studenti būs spējīgi ieraudzīt un analizēt iespējamās cilvēktiesību problēmas, to cēloņus un novēršanas risinājumus; būs gatavi veikt nepieciešamās aizstāvības darbības iespējamo cilvēktiesību pārkāpumu gadījumos, prasmīgi pielietojot atbilstošās starptautiskās un nacionālās tiesību normas. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās zināšanas ļaus studentiem iekļauties tiesību aizsardzības un palīdzības iestāžu darbā, veicinās šo iestāžu kompetenci tieši cilvēktiesību aizsardzības, nostiprināšanas, pilnveidošanas un veicināšanas jomās; iegūtās zināšanas ļaus studentiem piedalīties arī starptautiskajos konkursos uz darba piedāvājumiem ārpus Latvijas robežām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pleps J., Pastars E., Plakane I. Konstitucionālās tiesības, Latvijas Vēstnesis. 2014. | ||||||||
2 | Feldhūne G., Kučs A., Skujeniece V. Cilvēktiesību rokasgrāmata tiesnešiem. Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes. Cilvēktiesību institūts, Rīga. 2004. | ||||||||
3 | Kēnigs, Matiass. „Cilvēktiesības’’. Tiesu namu aģentūra. 2010. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Cilvēktiesības http://lv.wikipedia.org/wiki/Cilv%C4%93kties%C4%ABbas | ||||||||
2 | Kas ir cilvēktiesības http://www.kra.lv/Latviski/Kas%20ir%20cilvektiesibas_2.pdf | ||||||||
3 | From Hammurabi to the Patriot Act - A History of Human Rights http://www.randomhistory.com/history-of-human-rights.html | ||||||||
4 | A Short History of Human Rights | ||||||||
5 | History of Human Rights, The Cyrus Cylinder (539 B.C.) | ||||||||
6 | Magna Carta. Libertatum or The Great Charter of the Liberties of England http://en.wikipedia.org/wiki/Magna_Carta | ||||||||
7 | United States Declaration of Independence. adopted on July 4, 1776 http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Declaration_of_Independen… | ||||||||
8 | Declaration of the Rights of Man and of the Citizen. adopted on 26 August 1789 http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_M… | ||||||||
9 | Declaration of the Rights of Woman and the Female Citizen. 1791. | ||||||||
10 | Dabiskās tiesības (lat. ius naturale) – pārvalsts, pārpozitīvas tiesības, kas nebalstās valsts likumdošanā. http://vesture.eu/index.php/Dabisk%C4%81s_ties%C4%ABbas | ||||||||
11 | Cilvēktiesības, LR „Ārlietu ministrijas informācija. Plašs materiāls par Latviju un ANO | ||||||||
12 | Bojārs J. Starptautiskās tiesības. Zvaigzne ABC, 1998. 553. lpp., 211.-239. lpp. | ||||||||
13 | Burgentāls T. Starptautiskās cilvēktiesības kodolīgā izklāstā. AGB, 2000. 240. lpp., 29.-41. lpp. | ||||||||
14 | Cilvēktiesības pasaulē un Latvijā. 2000. 409. lpp., 5.-68. lpp., 191.-241. lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.mfa.gov.lv/lv/ano/virzieni/Cilvektiesibas/ | ||||||||
2 | http://www.humanrights.com/what-are-human-rights/brief-hist… | ||||||||
3 | http://www1.umn.edu/humanrts/edumat/hreduseries/hereandnow/… | ||||||||
4 | http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_W… |