Pārlekt uz galveno saturu

Profesionālā ētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:10
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_028LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:FilozofijaMērķauditorija:Sabiedrības veselība; Veselības vadība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ginta Vēja
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgās ētikas pamati.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par ētiku kā humanitāro zinātni, īpaši pievēršot uzmanību un analīzi visdažādākajiem profesionālās ētikas aspektiem; veidot izpratni un spēju risināt sarežģītas ētikas (morāles) dilemmas; attīstīt un veidot studentos drošību un paļāvību savām spējām risināt ētiskas un tiesiskas konfliktsituācijas; palīdzēt studentiem veidot savu personību, kas turpmākajā darbā sniegtu saviem līdzcilvēkiem, kolēģiem, klientiem un sabiedrībai patiesu un skaistu ētiskas uzvedības un rīcības piemēru. Kursa apguves mērķis ir panākt, ka studenti ne tikai teorētiski apguvuši profesionālās ētikas daudzpusību, bet ieguvuši arī labas un stabilas praktiskās zināšanas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads vispārīgajā Ētikā. Ētikas definīcija un skaidrojums; Ētikas dažādie virzieni; Ētikas vērtību grupas (aksioloģija); Ētikas jautājumu loks un to saistība ar citām zinātnēmLekcijas1.00auditorija
3Ētikas principu nozīme, to būtiskāko normu pielietojums profesionālajā ētikā visdažādākajās darbības sfērāsNodarbības1.00auditorija
5Vadītāja autoritāte un personāla vadība darba produktivitātes un disciplīnas nostiprināšanā. Konfliktu situācijas un to risinājumi. Vadītāja varas demonstrēšanas aspekti un autoritāteLekcijas1.00auditorija
6Ētikas un morāles principu savstarpējo saistību un nozīmes aspekti sabiedrībā; ētikas principu, vērtību un normu pielietojuma valsts pārvaldē izvērtējums un analīze; ētisko vērtību, principu un normu nodrošināšana un veicināšana profesionālajā darbā; ētisko aspektu iespējamo problēmu, dilemmu un cēloņu apskats, analīze un novērtējums; praktiskās un nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos pārkāpumus un neētisku rīcību profesionālajā darba vidē un sabiedrībāNodarbības1.00auditorija
7Komunikācijas mērķi, uzdevumi un nozīme. Komunikācija un profesionālā ētika. Iespējamās problēmas un to izvērtējums. Komunikācijas šķēršļi. Komunikācijas šķēršļu pārvarēšana. Piemēri labas un prasmīgas komunikācijas veidošanā un ievērošanāLekcijas1.00auditorija
10Uzraudzības (pārraudzība, kontrole) nozīme profesionālās ētikas ievērošanā amatpersonu darbībā. Ētikas kodekss. Tā nozīme, veidošana un pielietošana. Ētisko principu un normu pārkāpumu izskatīšana un novēršana. Vadītāja atbildība profesionālās ētikas ievērošanā, nodrošināšanā un veicināšanāLekcijas1.00auditorija
11Ētikas dilemmu risinājumi un cilvēktiesības. Vērtību sistēmu atšķirības un citi aspekti ētikas dilemmu gadījumos. Izvēles iespējas un prasmes pieņemt pareizos lēmumus. Klienta-pacienta pašnoteikšanās tiesības un ar to saistītie profesionālās ētikas jautājumi. Profesionālā atbildība ētikas dilemmu gadījumosNodarbības1.00auditorija
12Profesionālā ētika veselības aprūpē. Medicīnas ētika. Biomedicīniskie pētījumi un noteikumi to veikšanai. Pacienta tiesības un to ievērošana. Dilemmu risinājumi veselības aprūpē. Ārstniecības personāla savstarpējo attiecību ētikaLekcijas1.00auditorija
14Sabiedrības veselības Ētikas kodekss. Galvenie principi un aspekti. Sabiedrības veselības aizsardzības un veicināšanas tiesību akti un cilvēktiesības. Valsts un pašvaldības institūciju atbildība un pilnvaras sabiedrības veselības jautājumos. Starptautiskās tiesību normas un to ievērošanas nosacījumi. Diskusija par sabiedrības veselības jautājumiem nākotnēNodarbības1.00auditorija
15Mūsdienu profesionālās ētikas dažādi jautājumi un problēmas. Ētisko vērtību un principu maiņa postmodernismā un globalizācijas procesā. Personības loma un nozīme profesionālās ētikas ievērošanā un veicināšanā savā darba vidē un sabiedrībā kopumā. Iespējamie risinājumi un nepieciešamā rīcība (soļi) labas ētiskas uzvedības ievērošanāNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Atbilstoši tēmai (lekcijai/nodarbībai) veikt zinātniskās literatūras un citu avotu atlasi un analīzi. Patstāvīgi veikt minētās tēmas padziļinātu izpēti, piemērojot un izmantojot to savā prakstiskajā darbā. Izstrādāt praktisko rakstu darbu (pārspriedumu) ar apjomu no 4-6 lpp. par kādu no profesionālās ētikas aspektiem pēc brīvas izvēles vai arī pēc pasniedzēja norādījumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa gala vērtējumu veido: aktīva līdzdalība lekciju un semināru nodarbībās (20%); pozitīvi novērtēts rakstu darbs (30%) un sekmīgi nokārtots kursa nobeiguma pārbaudījums – rakstisks eksāmens (50%). Gala atzīme ir vērtēta 10 ballu sistēmā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Aprakstīt ētikas attīstības virzienus, principus un kategorijas; formulēt ētikas un morāles principu savstarpējo saistību un nozīmi sabiedrībā; izskaidrot ētikas principu, vērtību un normu pielietojumu valsts pārvaldē; atpazīt un definēt iespējamos korupcijas riskus profesionālās ētikas jomās; identificēt galvenos principus un veidus veselības aprūpē un pacienta tiesību aspektus; skaidri izklāstīt un pamatot ētisko vērtību, principu un normu nodrošināšanu un veicināšanu profesionālajā darbā.
Prasmes:Atklāt, ieraudzīt un analizēt ētikas un morāles dažādus jautājumus savā profesionālajā darbā un sabiedrībā; risināt ētisko aspektu problēmas, dilemmas un to cēloņus; veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos pārkāpumus un neētisku rīcību; rīkoties noteikti un profesionāli korupcijas risku situācijās, kā arī praksē demonstrēt savas personīgās ētikas un morāles augstos standartus.
Kompetences:Iegūtās zināšanas palīdzēs studentiem demonstrēt un apliecināt profesionālu un ētisku rīcību. Ar savu personīgo piemēru studenti attīstīs un pilnveidos šo iestāžu kompetenci, profesionālismu un labo slavu. Iegūtās zināšanas veicinās labu valsts pārvaldi, kas izpaudīsies savstarpējā cieņā ar darba biedriem, sabiedrību un iespējamiem klientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dreier, James Contemporary Debates in Moral Theory, Blackwell Publishing, 2006. (akceptējams izdevums)
2Ētika valsts amatpersonu darbībā, sagatavojis: KNAB, Valsts administrācijas skola, Rīga, 2008. (akceptējams izdevums)
3Kuzņecova, A., „Profesionālās ētikas pamati”, RaKa. Rīga, 2003. (akceptējams izdevums)
4Lasmane, S., 20. gadsimta ētikas pavērsieni, Zvaigzne ABC, Rīga, 2004. (akceptējams izdevums)
5Lasmane, S.,Rietumeiropas Morāles filozofija. Antoloģija, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums)
6Milts, A. „Personības un sabiedrības ētika”, Zvaigzne ABC, Rīga, 2000. (akceptējams izdevums)
7Sīle,V. Profesionālās ētikas aktuālās problēmas, RSU Zinātniskie Raksti, Rīga, 2005. (akceptējams izdevums)
8Zubkāne, L., „Ētika valsts pārvaldē”, Rīga, 2001. (akceptējams izdevums)
9Apstiprina Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam
10Sabiedrības veselība, Eiropas Savienības (Komisijas) stratēģija
11A Code of Ethics for Public Health. Journal of Public Health. 2002 July; 92(7): 1057–1059. (akceptējams izdevums)
12 Principles of the Ethical Practice of Public Health, Center for the Study of Ethics for Professions, 10/24/2011 (akceptējams izdevums)
13The importance of public-health ethics, World Health Organization
14Public health: ethical issues. London: Nuffield Council on Bioethics; 2007. (akceptējams izdevums)
15Thomas R. Frieden, M.D., M.P.H., Government's Role in Protecting Health and Safety, The New England Journal of Medicine, 2013.
16Ārvalstu studentiem/For international students:
17Dreier, James Contemporary Debates in Moral Theory, Blackwell Publishing, 2006. (akceptējams izdevums)
18A Code of Ethics for Public Health. Journal of Public Health. 2002 July; 92(7): 1057–1059. (akceptējams izdevums)
19 Principles of the Ethical Practice of Public Health, Center for the Study of Ethics for Professions, 10/24/2011 (akceptējams izdevums)
20The importance of public-health ethics, World Health Organization
21Thomas R. Frieden, M.D., M.P.H., Government's Role in Protecting Health and Safety, The New England Journal of Medicine, 2013.
Papildu literatūra
1Banks, S. „Ethics and Values in Social Work”. Palgrave, England, 2021.
2„Biomedicīnas ētika: teorija un prakse”. RSU Humanitāro zinātņu katedra, Rīga, 2006.
3„Ētikas vārdnīca”, Zvaigzne ABC, Rīga, 1987.
4Mill, JohnStuart. „Utilitarianism”. London, DentandSons, 2011.
5Singer, P. „PraktischeEthik”, Stuttgart, 1994.
6Veics, V., „Uzvedības un saskarsmes kultūra”, Junda, Rīga, 1997.
7Kas ir sabiedrības veselība un kāpēc tā ir svarīga? Veselam.lv 30. augusts, 2017
8Nākotnes profesija - sabiedrības veselības speciālists
9Leandro Valente, 10 Golden Rules To Professional Ethics In The Workplace, 2014.
10Ārvalstu studentiem/For international students:
11Banks, S. „Ethics and Values in Social Work”. Palgrave, England, 2021.
12Mill, JohnStuart. „Utilitarianism”. London, DentandSons, 2011.
13Singer, P. „PraktischeEthik”, Stuttgart, 1994.
14Leandro Valente, 10 Golden Rules To Professional Ethics In The Workplace, 2014.
Citi informācijas avoti
1Ethical Issues for Health Care Professionals
2Gunārs Kūtris. Satversmes tiesas priekšsēdētājs. Jurista vārds, 19.01.2010.
3http://www.delfi.lv/news/comment/comment/gunars-kutris-ipas…
4Medicīnas ētikas rokasgrāmata, Pasaules medicīnas asociācija, izdevusi Latvijas Ārstu biedrība, Rīga, 2009. http://www.medicinasapgads.lv/userfiles/files/Medicinas%20e…
5Profesionālā ētika valsts amatpersonas darbā
6http://www.knab.gov.lv/uploads/free/knab_etika_amatpersonam…
7Ārvalstu studentiem/For international students:
8Ethical Issues for Health Care Professionals