.
Profesionālā ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_028 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība; Veselības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ginta Vēja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgās ētikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par ētiku kā humanitāro zinātni, īpaši pievēršot uzmanību un analīzi visdažādākajiem profesionālās ētikas aspektiem; veidot izpratni un spēju risināt sarežģītas ētikas (morāles) dilemmas; attīstīt un veidot studentos drošību un paļāvību savām spējām risināt ētiskas un tiesiskas konfliktsituācijas; palīdzēt studentiem veidot savu personību, kas turpmākajā darbā sniegtu saviem līdzcilvēkiem, kolēģiem, klientiem un sabiedrībai patiesu un skaistu ētiskas uzvedības un rīcības piemēru. Kursa apguves mērķis ir panākt, ka studenti ne tikai teorētiski apguvuši profesionālās ētikas daudzpusību, bet ieguvuši arī labas un stabilas praktiskās zināšanas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads vispārīgajā Ētikā. Ētikas definīcija un skaidrojums; Ētikas dažādie virzieni; Ētikas vērtību grupas (aksioloģija); Ētikas jautājumu loks un to saistība ar citām zinātnēm | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ētikas principu nozīme, to būtiskāko normu pielietojums profesionālajā ētikā visdažādākajās darbības sfērās | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vadītāja autoritāte un personāla vadība darba produktivitātes un disciplīnas nostiprināšanā. Konfliktu situācijas un to risinājumi. Vadītāja varas demonstrēšanas aspekti un autoritāte | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ētikas un morāles principu savstarpējo saistību un nozīmes aspekti sabiedrībā; ētikas principu, vērtību un normu pielietojuma valsts pārvaldē izvērtējums un analīze; ētisko vērtību, principu un normu nodrošināšana un veicināšana profesionālajā darbā; ētisko aspektu iespējamo problēmu, dilemmu un cēloņu apskats, analīze un novērtējums; praktiskās un nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos pārkāpumus un neētisku rīcību profesionālajā darba vidē un sabiedrībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Komunikācijas mērķi, uzdevumi un nozīme. Komunikācija un profesionālā ētika. Iespējamās problēmas un to izvērtējums. Komunikācijas šķēršļi. Komunikācijas šķēršļu pārvarēšana. Piemēri labas un prasmīgas komunikācijas veidošanā un ievērošanā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Uzraudzības (pārraudzība, kontrole) nozīme profesionālās ētikas ievērošanā amatpersonu darbībā. Ētikas kodekss. Tā nozīme, veidošana un pielietošana. Ētisko principu un normu pārkāpumu izskatīšana un novēršana. Vadītāja atbildība profesionālās ētikas ievērošanā, nodrošināšanā un veicināšanā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ētikas dilemmu risinājumi un cilvēktiesības. Vērtību sistēmu atšķirības un citi aspekti ētikas dilemmu gadījumos. Izvēles iespējas un prasmes pieņemt pareizos lēmumus. Klienta-pacienta pašnoteikšanās tiesības un ar to saistītie profesionālās ētikas jautājumi. Profesionālā atbildība ētikas dilemmu gadījumos | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Profesionālā ētika veselības aprūpē. Medicīnas ētika. Biomedicīniskie pētījumi un noteikumi to veikšanai. Pacienta tiesības un to ievērošana. Dilemmu risinājumi veselības aprūpē. Ārstniecības personāla savstarpējo attiecību ētika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Sabiedrības veselības Ētikas kodekss. Galvenie principi un aspekti. Sabiedrības veselības aizsardzības un veicināšanas tiesību akti un cilvēktiesības. Valsts un pašvaldības institūciju atbildība un pilnvaras sabiedrības veselības jautājumos. Starptautiskās tiesību normas un to ievērošanas nosacījumi. Diskusija par sabiedrības veselības jautājumiem nākotnē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Mūsdienu profesionālās ētikas dažādi jautājumi un problēmas. Ētisko vērtību un principu maiņa postmodernismā un globalizācijas procesā. Personības loma un nozīme profesionālās ētikas ievērošanā un veicināšanā savā darba vidē un sabiedrībā kopumā. Iespējamie risinājumi un nepieciešamā rīcība (soļi) labas ētiskas uzvedības ievērošanā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Atbilstoši tēmai (lekcijai/nodarbībai) veikt zinātniskās literatūras un citu avotu atlasi un analīzi. Patstāvīgi veikt minētās tēmas padziļinātu izpēti, piemērojot un izmantojot to savā prakstiskajā darbā. Izstrādāt praktisko rakstu darbu (pārspriedumu) ar apjomu no 4-6 lpp. par kādu no profesionālās ētikas aspektiem pēc brīvas izvēles vai arī pēc pasniedzēja norādījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gala vērtējumu veido: aktīva līdzdalība lekciju un semināru nodarbībās (20%); pozitīvi novērtēts rakstu darbs (30%) un sekmīgi nokārtots kursa nobeiguma pārbaudījums – rakstisks eksāmens (50%). Gala atzīme ir vērtēta 10 ballu sistēmā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Aprakstīt ētikas attīstības virzienus, principus un kategorijas; formulēt ētikas un morāles principu savstarpējo saistību un nozīmi sabiedrībā; izskaidrot ētikas principu, vērtību un normu pielietojumu valsts pārvaldē; atpazīt un definēt iespējamos korupcijas riskus profesionālās ētikas jomās; identificēt galvenos principus un veidus veselības aprūpē un pacienta tiesību aspektus; skaidri izklāstīt un pamatot ētisko vērtību, principu un normu nodrošināšanu un veicināšanu profesionālajā darbā. | ||||||||
Prasmes: | Atklāt, ieraudzīt un analizēt ētikas un morāles dažādus jautājumus savā profesionālajā darbā un sabiedrībā; risināt ētisko aspektu problēmas, dilemmas un to cēloņus; veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos pārkāpumus un neētisku rīcību; rīkoties noteikti un profesionāli korupcijas risku situācijās, kā arī praksē demonstrēt savas personīgās ētikas un morāles augstos standartus. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās zināšanas palīdzēs studentiem demonstrēt un apliecināt profesionālu un ētisku rīcību. Ar savu personīgo piemēru studenti attīstīs un pilnveidos šo iestāžu kompetenci, profesionālismu un labo slavu. Iegūtās zināšanas veicinās labu valsts pārvaldi, kas izpaudīsies savstarpējā cieņā ar darba biedriem, sabiedrību un iespējamiem klientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dreier, James Contemporary Debates in Moral Theory, Blackwell Publishing, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Ētika valsts amatpersonu darbībā, sagatavojis: KNAB, Valsts administrācijas skola, Rīga, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Kuzņecova, A., „Profesionālās ētikas pamati”, RaKa. Rīga, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Lasmane, S., 20. gadsimta ētikas pavērsieni, Zvaigzne ABC, Rīga, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Lasmane, S.,Rietumeiropas Morāles filozofija. Antoloģija, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Milts, A. „Personības un sabiedrības ētika”, Zvaigzne ABC, Rīga, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Sīle,V. Profesionālās ētikas aktuālās problēmas, RSU Zinātniskie Raksti, Rīga, 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Zubkāne, L., „Ētika valsts pārvaldē”, Rīga, 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Apstiprina Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam | ||||||||
10 | Sabiedrības veselība, Eiropas Savienības (Komisijas) stratēģija | ||||||||
11 | A Code of Ethics for Public Health. Journal of Public Health. 2002 July; 92(7): 1057–1059. (akceptējams izdevums) | ||||||||
12 | Principles of the Ethical Practice of Public Health, Center for the Study of Ethics for Professions, 10/24/2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
13 | The importance of public-health ethics, World Health Organization | ||||||||
14 | Public health: ethical issues. London: Nuffield Council on Bioethics; 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
15 | Thomas R. Frieden, M.D., M.P.H., Government's Role in Protecting Health and Safety, The New England Journal of Medicine, 2013. | ||||||||
16 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
17 | Dreier, James Contemporary Debates in Moral Theory, Blackwell Publishing, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
18 | A Code of Ethics for Public Health. Journal of Public Health. 2002 July; 92(7): 1057–1059. (akceptējams izdevums) | ||||||||
19 | Principles of the Ethical Practice of Public Health, Center for the Study of Ethics for Professions, 10/24/2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
20 | The importance of public-health ethics, World Health Organization | ||||||||
21 | Thomas R. Frieden, M.D., M.P.H., Government's Role in Protecting Health and Safety, The New England Journal of Medicine, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Banks, S. „Ethics and Values in Social Work”. Palgrave, England, 2021. | ||||||||
2 | „Biomedicīnas ētika: teorija un prakse”. RSU Humanitāro zinātņu katedra, Rīga, 2006. | ||||||||
3 | „Ētikas vārdnīca”, Zvaigzne ABC, Rīga, 1987. | ||||||||
4 | Mill, JohnStuart. „Utilitarianism”. London, DentandSons, 2011. | ||||||||
5 | Singer, P. „PraktischeEthik”, Stuttgart, 1994. | ||||||||
6 | Veics, V., „Uzvedības un saskarsmes kultūra”, Junda, Rīga, 1997. | ||||||||
7 | Kas ir sabiedrības veselība un kāpēc tā ir svarīga? Veselam.lv 30. augusts, 2017 | ||||||||
8 | Nākotnes profesija - sabiedrības veselības speciālists | ||||||||
9 | Leandro Valente, 10 Golden Rules To Professional Ethics In The Workplace, 2014. | ||||||||
10 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
11 | Banks, S. „Ethics and Values in Social Work”. Palgrave, England, 2021. | ||||||||
12 | Mill, JohnStuart. „Utilitarianism”. London, DentandSons, 2011. | ||||||||
13 | Singer, P. „PraktischeEthik”, Stuttgart, 1994. | ||||||||
14 | Leandro Valente, 10 Golden Rules To Professional Ethics In The Workplace, 2014. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ethical Issues for Health Care Professionals | ||||||||
2 | Gunārs Kūtris. Satversmes tiesas priekšsēdētājs. Jurista vārds, 19.01.2010. | ||||||||
3 | http://www.delfi.lv/news/comment/comment/gunars-kutris-ipas… | ||||||||
4 | Medicīnas ētikas rokasgrāmata, Pasaules medicīnas asociācija, izdevusi Latvijas Ārstu biedrība, Rīga, 2009. http://www.medicinasapgads.lv/userfiles/files/Medicinas%20e… | ||||||||
5 | Profesionālā ētika valsts amatpersonas darbā | ||||||||
6 | http://www.knab.gov.lv/uploads/free/knab_etika_amatpersonam… | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Ethical Issues for Health Care Professionals |