.
Profesionālās izdegšanas prevence sociālajā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_076 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Dreifelde | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju studējošajiem padziļināt zināšanas un kompetenci par izdegšanas zinātnisko koncepciju, kā arī pilnveidot izpratni un prasmes par profesionālās izdegšanas pārvarēšanas un profilakses iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālā izdegšana – emocionāls izsīkums. Izdegšanas cēloņi, simptomi, veicinošie faktori. Dažādu autoru piedāvāto izdegšanas modeļu apskats. Izdegšanas aptauja (Maslach). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālā izdegšana – emocionāls izsīkums. Izdegšanas cēloņi, simptomi, veicinošie faktori. Dažādu autoru piedāvāto izdegšanas modeļu apskats. Izdegšanas aptauja (Maslach). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi pēta informāciju literatūrā un publikācijās, lai sagatavotu viena pētījuma analīzi par apgūto tematu. Pētījuma prezentācijas sagatavošana. Eseja „Stresa vai izdegšanas pašmenedžments”. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošie iesniedz eseju par tēmu „Izdegšanas pašmenedžments” (3-5 lpp.) – 30%; pētījums par izdegšanas tematiku – 30%, pētījuma prezentācija – 20%, dalība lekcijās – 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie zina izdegšanas pamatprincipus un jēdzienus/ terminoloģiju, izprot jēdzienu stress, trauksme, izdegšana, pēctraumas stress, hronisks nogurums, empātisks nogurums, u.c. kopīgās un atšķirīgās iezīmes. Zina izdegšanas un darba stresa pārvarēšanas un profilakses metodes, pašpalīdzības konceptu – rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē, izprot izdegšanas specifiku sociālajā darbā un palīdzības profesiju vidē. Izprot supervīzijas nozīmi izdegšanas pārvarēšanā sociālajā darbā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie prot savlaicīgi atpazīt profesionālās izdegšanas pazīmes. Prot organizēt savlaicīgu palīdzību vai veikt piemērotas un efektīvas pašpalīdzības aktivitātes, lai mazinātu izdegšanas attīstību. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie spēj izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai savā profesionālajā darbībā savlaicīgi pamanītu izdegšanas riskus un spētu kompetenti izvērtēt piemērotākos izdegšanas preventīvos pasākumus un mērķtiecīgi tos realizēt. Studējošie ir kompetenti izdegšanas risku izvērtēt ne tikai saistībā ar profesionālo situāciju darbā, bet arī to, kas ir saistītas arī ar personisko motivāciju. Līdz ar to studējošie spēj organizēt un izmantot ne tikai pašpalīdzību darba vidē, bet savā ikdienas dzīvē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Stresa menedžments. Pārvarēšana un profilakse. - Izdevniecība AGB, 1998. | ||||||||
2 | Maslach, C. (1998). A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press; | ||||||||
3 | Figley C.R. Compassion Fatigue. Florida State University and the Green Cross Foundation. 2004. | ||||||||
4 | Payne M. Modern Social Work Theory. (2005) Lyceum Books; 3 edition. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Anderson Jane M. Depressoin, Stress and Work. How occupation Can Affect Mental Health (2007) . Journal of Controversial Medical Claims (Vol 15. No.1) | ||||||||
2 | Maslach, C. & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. San Francisco: Jossey-Bass.Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. | ||||||||
3 | Hobfoll, S. E. (1998). Stress, Culture and Community: The Psychology and Philosophy of Stress. London, NY: Plenium Press. | ||||||||
4 | Hawkins P., Shonet R., (2000) Supervision in the helping Professions. An individual, group and organizational approach. Open University Press: Buckingham, Philadelphia. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ammon Lori. Burnout In Long-Term Care Social Work: Unique Features (2005), www.friedsocialworker.com/articles/swburnoutarticles.htm | ||||||||
2 | Thompson R. Compassion Fatigue: The Professional Liability for Caring Too Much. Chesapeake Public School. | ||||||||
3 | Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524; | ||||||||
4 | Igodan C., Newcomb L.H. (1996) Are You Experiencing Burnout? Journal of Extension Spring Volume 24 Number 1; Are you Experiencing Burnout? |