.
Speciālā pedagoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 14:03:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_127 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Silva Rupaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem izpratni par speciālās pedagoģijas teoriju un praksi, vēsturi un attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē. Sniegt pamatzināšanas par bērnu ar attīstības traucējumiem izziņas procesu, viņu pedagoģiski psiholoģiskā raksturojuma pamatjautājumiem, iekļaujošas izglītības pamatprincipiem. Mācīt studentus izmantot apgūtās zināšanas savā darba dzīvē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Speciālās pedagoģijas priekšmets un pamatkategorijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Ieskats speciālās pedagoģijas vēsturē Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
3 | Latvijas speciālās izglītības pamatnostādnes. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
4 | Speciālās pedagoģijas nozares. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Pedagoģijas veidi speciālajā pedagoģijā. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
6 | Bērna attīstības novērtēšanas veidi un metodes. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Personības veidošanās īpatnības bērniem ar attīstības traucējumiem. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
8 | Speciālās izglītības programmas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Iekļaujošas izglītības attīstības tendences. Iekļaujošu skolu modeļi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Speciālās pedagoģijas metodes un tehnikas darbā ar bērniem dažādiem attīstības traucējumiem, speciālām vajadzībām- ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu un kustību traucējumiem iekļaujošā skolā. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
11 | Speciālās pedagoģijas metodes un tehnikas darbā ar bērniem dažādiem attīstības traucējumiem, speciālām vajadzībām- ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu un kustību traucējumiem iekļaujošā skolā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Speciālās pedagoģijas priekšmets un pamatkategorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ieskats speciālās pedagoģijas vēsturē Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Latvijas speciālās izglītības pamatnostādnes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Speciālās pedagoģijas nozares. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pedagoģijas veidi speciālajā pedagoģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bērna attīstības novērtēšanas veidi un metodes. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Personības veidošanās īpatnības bērniem ar attīstības traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Speciālās izglītības programmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Iekļaujošas izglītības attīstības tendences. Iekļaujošu skolu modeļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Speciālās pedagoģijas metodes un tehnikas darbā ar bērniem dažādiem attīstības traucējumiem, speciālām vajadzībām- ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu un kustību traucējumiem iekļaujošā skolā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošiem ir piedāvāta iespēja vērot mācību stundas x pamatskolas iekļaujošās klasēs un ārpusstundu nodarbības, tikties ar pedagogiem, izvērtēt redzēto. (Attālinātā periodā – videoproblēmsituāciju, videointerviju analīze). Studējošiem jāveic 4 patstāvīgi darbi: • Terminu „mini” vārdnīca (izvēlēti 5-10 ar speciālo un /vai iekļaujošo izglītību saistīti jēdzieni, veikta katra termina padziļināta analīze, izmantoti vairāki dažādi avoti katra termina analīzē, veikts termina analīzes kopsavilkums). Portfolio – Noderīga informācija sociālajam darbiniekam sociālpedagoģiskajā darbā ar bērnu ar īpašām (speciālām) vajadzībām un viņu ģimeni (strukturēts informācijas apkopojums). • Speciālās (iekļaujošās) izglītības vēsture un izglītības nostādnes X valstī un Latvijā - (izvēlēta jebkura pasaules valsts, veikts salīdzinājums ar situāciju Latvijā). Speciālās (iekļaujošas) izglītības problemātika, risinājumi ____ Intervija ar vecāku, kuram ir bērns ar īpašām vajadzībām vai intervija ar speciālo pedagogu pēc izvēles. (Attālinātā periodā var būt arī internetvidē pieejamo videointerviju analīze). • Atbalsta pasākumi skolēnam/bērnam ar __________ (attīstības) traucējumiem – inovatīvi piedāvājumi un risinājumi, teorija un prakse (iekļauts 1-3 konkrētu praktisku tehniku piedāvājums, atbilstoši konkrētā bērna individuālajām (speciālajām) vajadzībām). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību apmeklējumi – 10%. Mājas darbi - speciālās vai iekļaujošās izglītības Latvijā un ...citā valstī salīdzinājums) - prezentēts auditorijā. Terminu skaidrojums + Portfolio, elektroniski iesniegti) – 30%. Stundu un nodarbību apmeklējumi x pamatskolā, nodarbības izvērtējums kopā ar skolotāju + ntervija ar vecākiem, kuru bērni ir ar īpašām vajadzībām vai intervija ar speciālo pedagogu). Attālinātā mācību periodā – videoproblēmsituācijas par ģimenei ar bērnu ar īpašām vajadzībām vai video vai aprakstītas intervijas ar speciālo pedagogu analīze – 30%. Nodarbības vadīšana/asistēšana speciālās izglītības klasēs vai ārpusstundu pasākumā (attālinātā periodā – problēmsituācijas/ video analīze) + modelēts īss atbalsta pasākumu plāns vai iespējamie risinājumi un 1-3 iespējamo tehniku detalizēts atspoguļojums. Iekļauts 1-3 konkrētu praktisku tehniku piedāvājums atbilstoši konkrētā bērna individuālajām (speciālajām) vajadzībām. – 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs definēt speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības terminus; raksturot speciālās un iekļaujošās izglītības attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs; nosaukt un raksturot speciālās pedagoģijas nozares un speciālās pedagoģijas veidus un speciālās programmas; raksturot bērnu, pusaudžu un jauniešu speciālo vajadzību izpausmes izglītības procesā un ārpusizglītības vidē; nosaukt bērna attīstības novērtēšanas veidus un izprast speciālās pedagoģijas metožu lietošanas principus dažādām speciālo vajadzību mērķa grupām; identificēt speciālās izglītības jomu reglamentējošie normatīvos aktus; izprast Pedagoģiski medicīniskās komisijas darbības specifiku Latvijā; identificēt un raksturot atbalsta pakalpojumus ģimenēm ar bērnu ar speciālām vajadzībām – skolas vidē gan ārpus izglītības vidē. | ||||||||
Prasmes: | Prasme apkopot būtisko informāciju par bērna ar speciālām vajadzībām izglītības iespējām; Prasme izvēlēties piemērotāko/atbilstošāko piedāvājumu ģimenei iekļaujošas skolas modelim; Prasme lietot speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības jēdzienus/terminus; Prasme noteikt klienta (bērna) individuālās speciālās vajadzības; Prasme modelēt atbalsta pasākumu plānu izglītojamajam speciālās izglītības programmā; Prasme izvēlēties un modelēt speciālās pedagoģijas metodes/tehnikas darbā ar kādu no speciālo vajadzību mērķa grupu (bērniem ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu, kustību traucējumiem utt. iekļaujošā skolā); Studenti pilnveido prasmi veidot un uzturēt iekļaujošu, bērniem un jauniešiem emocionāli un fiziski drošu vidi; Attīsta prasmi lietot alternatīvās komunikācijas līdzekļus sarunā ar bērnu; Prasmi izskaidrot un pamatot speciālas izglītības programmas nepieciešamību izglītojamajam ar attīstības traucējumiem (starpprofesionālā komandā kolēģiem vai bērna vecākiem utt.); Studenti attīsta prasmi analizēt problēmsituācijas – stundas norisi utt. skolas vidē iekļaujošā klasē – reālā skolas vidē (attālinātā periodā – video problēmsituāciju analīze). | ||||||||
Kompetences: | Studenti attīsta kompetenci domāt kritiski (izvērtējoši): diferencēt iekļaujošas skolas modeļus un speciālās izglītības programmas. Pilnveido kompetenci diskutēt un argumentēt viedokli par iekļaujošās izglītības problemātiku un attīstības tendencēm Latvijā un tās pilnveides iespējām. Studenti pilnveido kompetenci izprast nepieciešamību apzināt un piesaistīt un radīt jaunus resursus bērnam ar speciālām vajadzībām, tā ģimenei. Studenti pilnveido kompetenci pieņemt citādību, kā arī izprast nepieciešamību veicināt kopienā citādības pieņemšanu iekļaujošas sabiedrības veicināšanai. Studenti pilnveido kompetenci atlasīt nepieciešamo, noderīgo informāciju sociālā darbinieka sociālpedagoģiskajam darbam ar bērniem ar speciālām vajadzībām un viņu ģimenēm. Studenti pilnveido kompetenci ētiski un atbildīgi rīkoties pret klientiem un kolēģiem klātienes un tiešsaistes komunikācijā (veicot intervijas ar bērnu vecākiem, speciāliem pedagogiem, kā arī prezentējot situāciju analīzi utt.). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. (2020). IZM. | ||||||||
2 | „Pētījums par bērniem ar speciālām vajadzībām sniedzamo atbalsta pakalpojumu izmaksu modeli iekļaujošas izglītības īstenošanas kontekstā”. (2017). Izglītības un zinātnes ministrija (IzM). | ||||||||
3 | Kļaviņa L. (2016). Dzīvesprasmju apmācība personām ar garīgās attīstības traucējumiem: metodiskais līdzeklis / Līga Kļaviņa, Gita Pavloviča. - Rīga: Aisma, profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs,. - 87 lpp. | ||||||||
4 | Tūbele S., Landra T., Šūmane I., Burčaka M., Laganovska E., Kušnere S., Vīgante R. (2013). Metodiskais materiāls: pedagogiem darbam ar izglītojamiem ar jauktiem attīstības traucējumiem: rokasgrāmata. Rīga: Valsts Izglītības satura centrs. -72 lpp. | ||||||||
5 | Piktogrammas. (2014-2016). Rīgas Domes Lablājības departamenta projekts: „Vizuālā atbalsta materiālu darbnīcas pozitīvai uzvedībai bērniem un jauniešiem ar uzvedības traucējumiem”. | ||||||||
6 | Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir autisms. (2013). Liepājas Universitāte. | ||||||||
7 | Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā: Pētījuma gala ziņojums. (2020). Latvijas Republikas Saeima. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Freimanis I. (2007). Ieskats speciālās skolas darbā. - Rīga: RaKa - 271 lpp. | ||||||||
2 | Mors M., Osis J., Samete D. (2021). Ģimeņu ar bērniem ar funkcionāliem traucējumiem izpētē balstīts atbalsta pakalpojums. Žurnāls „Sociālais darbs Latvijā” 1/2021. – 32.-37.lpp. | ||||||||
3 | Ziemele L. Īss ieskats tiflopedagoģijā. R., Zvaigzne ABC, 1994. | ||||||||
4 | Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā speciālās izglītības iestādei piešķir speciālās izglītības attīstības centra statusu. (2016). MK Not. 187. | ||||||||
5 | Speciālā izglītība agrāk un tagad. Dr. Paed. Mārīte Rozenfelde. O8.06.2020. | ||||||||
6 | Par Cilvēkbērnu// Kā ir audzināt bērnu ar īpašām vajadzībām// Jana Krūmiņa. (video 42 min.) Situācija par ģimeni ar bērnu ar īpašām vajadzībām. | ||||||||
7 | Latvijas Speciālo pedagogu asociācijas mājaslapa. | ||||||||
8 | Orksa R. (2008). Bērns ar garīgās attīstības traucējumiem izglītības procesā: Pedagoģijas un psiholoģijas katedras studiju programmas "Speciālās izglītības skolotājs" zinātniski metodisko materiālu krājums. Rēzeknes Augstskola. Pedagoģijas fakultāte. Personības socializācijas pētījumu institūts. Speciālās pedagoģijas laboratorija. - Rēzekne: RA Izdevniecība, – 130 lpp. | ||||||||
9 | Rozenfelde M. (2008). Bērns ar attīstības traucējumiem vispārējās izglītības iestādē. Rēzeknes Augstskola. Pedagoģijas fakultāte. Personības socializācijas pētījumu institūts. Speciālās pedagoģijas laboratorija. - Rēzekne: RA Izdevniecība. - 89 lpp. | ||||||||
10 | Informācija par Latvijā standartizētiem testiem bērna intelekta un pamatprasmju izvērtēšanai. Informatīvs materiāls. VISC 2019. | ||||||||
11 | Bērna attīstības vērtēšanas kritēriju un individuālā izvērtējuma metodika. (no sociālā darbinieka komandā perspektīvas) (2019). LM. | ||||||||
12 | Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija. (2021). | ||||||||
13 | Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām. (2012). MK noteikumi 709. Rīgā 2012.gada 16.oktobrī. | ||||||||
14 | Bērtule D. (2018). Bērnu ar cerebrālo trieku ģimeņu vajadzības un tās ietekmējošie faktori. Promocijas darbs. RSU. | ||||||||
15 | Tomele G. (2013). Minhenes funkcionālās attīstības diagnostika: Pirmais dzīves gads . Eiropas Sociālā fonda projekts "Līdzdalības un pakalpojuma uzlabošana vardarbībā cietušo 0-36 mēnešu veco bērnu sociālajā rehabilitācijā" (līgums Nr.1DP/1.5.2.2.2/12/APIA/SIF/008/87) | ||||||||
16 | Pprofesionālās darbības komponentu apraksts bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem un bērniem ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem ilgtermiņa rehabilitācijas procesā . 2014. LM. | ||||||||
17 | A systematic review of the roles of social workers in inclusive education for children with disabilities.( 2021). | ||||||||
18 | Special Education for Young Learners with Disabilities, (2019). edited by Festus E. Obiakor, and Jeffrey P. Bakken, Emerald Publishing Limited,. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
19 | Tūbele S., Šteinberga A. (2004). Ievads speciālajā pedagoģijā. Rīga : RaKa. | ||||||||
20 | Liepiņa S. (2003). Speciālā psiholoģija. R., Izdevniecība RaKa. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ainscow M. (1994). Special Needs in the Classroom: Teacher Resource Pack. Paris. UNESCO E-Book. | ||||||||
2 | UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. World Conference on Special Needs Education: Access and Quality, Salamanca, Spain, 7-10 June 1994. Paris. | ||||||||
3 | UNESCO (1998). Reflections around the 48th session of the International Conference on Education. | ||||||||
4 | Par godu 21. martam tapusi izglītojoša filmiņa par Dauna sindromu. 11.03.2021. | ||||||||
5 | Domāt. Darīt Zināt. Skola 2030. (6/2020). Ziņu izdevums skolotāju atbalstam pilnveidotā mācību satura un pieejas īstenošana. | ||||||||
6 | Tereško A., Kondrova A., Rozenfelde M., Želve I. (2013). Bērns ar garīgās attīstības traucējumiem ģimenē. Metodiskais materiāls vecākiem Rīga: VISC,- 16 lpp. | ||||||||
7 | Kārkliņa I. (2017). "Iekļaujošās izglītības modeļi Latvijā": videolekcija. | ||||||||
8 | Dauna sindroma biedrības mājaslapa. | ||||||||
9 | Cita pasaule tepat līdzās (2004). Vēstnesis.lv. |