Pārlekt uz galveno saturu

Lietišķā socioloģija: kvantitatīvās un kvalitatīvās metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:31
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_138LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Trapenciere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sociālo priekšmetu zināšanas vidusskolas programmas apjomā.
Mērķis:
Apgūt zināšanas, prasmes un kompetences, lai veiktu kvantitatīvos un kvalitatīvos socioloģiskos pētījumus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lietišķā socioloģija. Socioloģisko pētījumu izmantošanas iespējas sociālā darba sfērā. Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja un dizains lietišķajos socioloģiskajos pētījumos.Lekcijas2.00auditorija
2Socioloģiskās aptaujas raksturojums un izstrāde. Pētniecisko jautājumu veidi.Nodarbības2.00auditorija
3Intervija. Intervijas plāns, sagatavošanās intervijai, norise, transkripcija, pamatkodēšana.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Fokusgrupu diskusijas.Nodarbības2.00auditorija
5Empīrisko datu analīze un interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6Socioloģisko pētījumu prezentācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lietišķā socioloģija. Socioloģisko pētījumu izmantošanas iespējas sociālā darba sfērā. Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja un dizains lietišķajos socioloģiskajos pētījumos.Lekcijas2.00auditorija
2Socioloģiskās aptaujas raksturojums un izstrāde. Pētniecisko jautājumu veidi.Nodarbības1.00auditorija
3Intervija. Intervijas plāns, sagatavošanās intervijai, norise, transkripcija, pamatkodēšana.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Fokusgrupu diskusijas.Nodarbības1.00auditorija
5Empīrisko datu analīze un interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
6Socioloģisko pētījumu prezentācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti veic dažādus pētnieciskus uzdevumus, kurus prezentē.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Nodarbību apmeklētība. 2. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija. 3. Eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti izprot, definē un izskaidro galveno socioloģisko pētījumu metožu darbības principus.
Prasmes:Apgūtās socioloģiskās pētniecības metodes studenti prot lietot, veicot un prezentējot reālus praktiskus pētījumus.
Kompetences:Studenti spēj izvēlēties sociālo problēmu izpētes situācijai pašas atbilstošākās un efektīvākās socioloģisko pētījumu un datu analīzes un interpretācijas metodes.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kroplijs, A., Raščevska, M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. - Rīga: Raka, 2010.
2Mārtinsone, K., Pipere, A. et al. (sast.) Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. - Raka, 2011.
3Blaikie, N. Designing social research: the logic of anticipation. - Cambridge: Polity Press, 2010.
4Creswell, J. W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. - Thousand Oaks (Calif.); London: SAGE Publications, 2018.
5Neuman, W. L. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 5th edition. - Allan & Bacon, 2014.
Papildu literatūra
1Bryman, A. Social research methods. 3rd ed. - Oxford: Oxford University Press, 2012.
2Pētniecība: teorija un prakse. K. Mārtinsones, A. Piperes, D. Kamerādes zinātniskajā redakcijā. - RaKa. 2016.
3Walliman, N. Research methods: the basics. - Routledge, 2017.
4 Ядов, В. Я. Стратегия социологического исследования: Описание, объяснение, понимание социальной реальности. - Москва: «Добросвет», 2009.
5Zirnīte, M., Garda-Rozenberga, I. Mutvārdu vēsture un dzīvesstāsti: vadlīnijas intervētājiem un atmiņu rakstītājiem. - LU Filozofijas un socioloģijas institūts, Latvijas Mutvārdu vēstures pētnieku asociācija Dzīvesstāsts. 2014.
6Lūse, A. (sast., red.) Cilvēks. Dzīve. Stāstījums: rakstu krājums. - Latvijas Antropologu biedrība, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, 2002.
7Trapenciere, I. Transition trajectories from youth institutional care to adulthood. // SHS Web of Conferences: Proceedings. - EDP Sciences, 2018. - Vol.51
8Trapenciere, I. Par kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu izmantošanu nabadzības pētījumos. // Zirnīte, M. (sast.). Dzīvesstāsti: Vēsture, kultūra, sabiedrība. - LU Filozofijas un socioloģijas institūts. 2007., 258.-268.lpp.
9Elksne, G. "No upenēm līdz kartupeļiem": laika ritums lauku cilvēka dzīves tēlojumā. // Vērtības: Latvija un Eiropa: kolektīva monogrāfija divos sējumos / (zinātniskā redaktore un sastādītāja Kūle, M.). - LU Filozofijas un socioloģijas institūts, 2016, 2. sēj.
Citi informācijas avoti
1LR Ministru kabineta Pētījumu un publikāciju datu bāze
2Interneta materiāli: Kā veikt fokusgrupu diskusiju. Kā veikt kvalitatīvu interviju. Mutvārdu vēstures pētījumi Latvijā.