.
Krīzes intervence
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 13:56:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_162 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Silva Rupaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas saskarsmes, sociālajā un attīstības psiholoģijā; zināšanas par sociālā darba metodēm; zināšanas par sociālā darba intervenci; sarunu veidošanas un vadīšanas prasmes un iemaņas; zināšanas par cilvēka žestu un ķermeņa valodu. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par krīzēm un par krīzes intervenci sociālajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Krīzes jēdziens. Krīžu veidi un pazīmes. Krīzes norise/ stadijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Personības psiholoģiskās aizsardzības mehānismi, to izmantošana krīzes situācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Posttraumatiskais stresa sindroms, tā cēloņi un simptomātika. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Krīzes pārvarēšanas mehānismi. Krīzes intervence. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā darba teorijas, pieejas darbā ar cilvēkiem krīzes situācijās (krīzes teorija, krīzes intervences modelis, uz uzdevumu vērstā pieeja, uz spēku vērstā pieeja, dzīvesspēka teorija) | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Atbalsta specifika krīzē nonākušai ģimenei, indivīdam (psihosociālās konsultēšanas veidi, pieejas, metodes un tehnikas). | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
7 | Psihosociālā palīdzība krīzes situācijā nonākušām personām un viņu ģimenēm. Mācību ekskursija: krīzes centra apmeklējums. *Nodarbība notiek ārpus RSU telpām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Krīzes jēdziens. Krīžu veidi un pazīmes. Krīzes norise/ stadijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Personības psiholoģiskās aizsardzības mehānismi, to izmantošana krīzes situācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Posttraumatiskais stresa sindroms, tā cēloņi un simptomātika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Krīzes pārvarēšanas mehānismi. Krīzes intervence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā darba teorijas, pieejas darbā ar cilvēkiem krīzes situācijās (krīzes teorija, krīzes intervences modelis, uz uzdevumu vērstā pieeja, uz spēku vērstā pieeja, dzīvesspēka teorija) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Atbalsta specifika krīzē nonākušai ģimenei, indivīdam (psihosociālās konsultēšanas veidi, pieejas, metodes un tehnikas). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Psihosociālā palīdzība krīzes situācijā nonākušām personām un viņu ģimenēm. Mācību ekskursija: krīzes centra apmeklējums. *Nodarbība notiek ārpus RSU telpām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Analizēt vienu sociālo gadījumu (klients krīzes situācijā) dažādu krīzes teoriju skatījumā. 2. Izveidot sarunas scenāriju - lomu spēli - saruna/intervija krīzes situācijā – klients – sociālais darbinieks (var parādīt klātienē vai sagatavot video formātā). Students ieņem sociālā darbinieka lomu. 3. Izveidot krīzes intervences plānu ņemot vērā sociālā darba ar sociālo gadījumu soļus un iegūtās zināšanas par krīzes intervenci: klienta vajadzību un resursu izvērtējums, sociālās problēmas un apakšproblēmu noteikšana, krīzes intervences posmi, soļi un atbalsta sniegšanas krīzes situācijā principi, teorijas, metodes, pakalpojumus, krīzes intervences izvērtēšana, atbalsta iespējas klientam pēc krīzes. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums - aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, individuālajos un grupu darbos – 10%; sociālā gadījuma (klients krīzes situācijā) analīze – 20%; patstāvīgi sagatavots scenārijs un tā atspoguļojums lomu spēlē „Intervija krīzes situācijā”– 30%, krīzes intervences plāna izstrāde – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs: Definēt krīzes pazīmes, veidus, stadijas, soļus; Atpazīt aizsardzības mehānismus krīzes situācijās; Raksturot posttraumatiskā stresa sindroma simptomātiku; Izprast un klasificēt krīzes situācijas cilvēka dzīvē; Izprast rīcības un saskarsmes principus krīzes un ārkārtas situācijās; Raksturot sociālā darba teorijas, pieejas darba ar cilvēkiem krīzes situācijās (krīzes teorija, krīzes intervences modelis, uz uzdevumu vērstāpieeja, uz spēku balstītā pieeja, dzīvesspēka teorija); Izprast psihosociālās konsultēšanas un atbalsta sniegšanas principus un metodes krīžu situācijās dažādām mērķa grupām; Identificēt un raksturot krīžu intervences pakalpojumus; Izprast sociālo un citu atbalsta pakalpojumu kā arī sociālās palīdzības piesaistes nozīmi krīžu situācijās. Izprast krīzes pārvarēšanas prasmju pilnveides nepieciešamību klientiem | ||||||||
Prasmes: | Prasme noteikt krīzes un akūta stresa reakcijas darbā ar klientiem. Prasme pielietot komunikācijas prasmes ar cilvēkiem krīzes situācijās un ar akūta stresa simptomiem. Prasme noteikt klienta vajadzības, pieejamos resursus un plānot krīzes intervenci. Prasme modelēt krīzes intervences plānu. | ||||||||
Kompetences: | Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar krīzes situācijā nonākušiem klientiem. Studenti attīsta kompetenci nospraust profesionālās robežas, paliekot fokusēti uz klientu krīzes laikā, nevis uz savām emocijām par notiekošo. Studenti attīsta kompetenci domāt kritiski (izvērtējoši): analizēt pētījumus, teorētiskās pieejas, kas saistītas ar krīzes intervenci. Studenti pilnveido kompetenci izprast attiecību nozīmi: ar krīzes situācijās esošu indivīdu, ģimeni, kopienu. Studenti pilnveido kompetenci diskutēt un analizēt - kā intervēšanas prasmes var tikt pielietotas katrā krīzes intervences posmā. Studenti pilnveido izpratni par nepieciešamību apzināt un piesaistīt resursus indivīdam, ģimenei, kopienai pēc krīzes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Antonsone I. (2021). Krīzes intervence sociālajā darbā. Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. Rīga: Latvijas Republikas Labklājības ministrija. - 295.-322. lpp. | ||||||||
2 | Blažēvica D., Apine E., Krēdere Medne G., Lāss I, Norman I. (2015). Psihosociālais sociālais darbs sistēmiskajā pieejā: teorija un prakse: Rokasgrāmata. Jūrmala: Nodibinājums „C modulis” 132. Lpp. | ||||||||
3 | Jansiņa J., Vilciņa A. (2015). Konsultēšana sociālā darba praksē: Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs „Aisma”. 60.lpp. | ||||||||
4 | Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija (mācību līdzeklis). Rīgas Stradiņa Universitāte. 73.lpp. | ||||||||
5 | Mārtinsone K., Čukurs E., Deklava L., Duhovska J. u.c. (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. 407 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Frīmens L., Rubenis J. (2021). Krīzes iespējas. Meditācija kā dzīves līdzsvarošanas māksla. Apgāds „Zvaigzne ABC”. 207.lpp. | ||||||||
2 | Komunikācijas prasmju pilnveide darbā ar personām ar psihiskiem, uzvedības un nervu sistēmas attīstības traucējumiem. (2019). Mācību materiāls. ESF Projekta Nr.9.2.6.0/17/1/001 “Ārstniecības un ārstniecības atbalsta personāla kvalifikācijas uzlabošana”. | ||||||||
3 | Fon Keizerlinka L. (2018). Stāsti bērna dvēselei. Liegra. 176.lpp. | ||||||||
4 | Yeager K., & Roberts A. (Eds.). (2015). Crisis intervention handbook: Assessment, treatment, and research. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv | ||||||||
5 | Heslop P., Meredith C. (2019). Social work: from assessment to intervention. London: Sage. 234.p | ||||||||
6 | Holosko L. (2018). Social work case management: case studies from the frontlines. Los Angeles: Sage. 419.p | ||||||||
7 | Cannon J. M. (2018). Social Work in Hospitals: a Contribution to Progressive Medicine. London: Forgotten Books. 246.p | ||||||||
8 | Alston M. Hazeleger T., Hargreaves D. (2019). Social work and Disasters: a Handbook for Practice. London: Routledge. 254.p | ||||||||
9 | Cournoyer B. (2017). The social work skills workbook. Boston: Centage Learning. 680.p. | ||||||||
10 | Langer C. L., & Lietz C. (2014). Applying theory to generalist social work practice. ProQuest Ebook Central | ||||||||
11 | HC Johnston Wong. (2018). Disaster Social Work From Crisis Response to Building Resilience. Nova. eBook. | ||||||||
12 | Spencer S. R. (2019). Social Work Crisis Interventions With Traumatic Death Survivors in Medical Settings. | ||||||||
13 | Van Hook M. P. (2016) Social work practice with families: Resiliency-Based approach. New York, NY: Oxford Press. 421.p. | ||||||||
14 | Roga-Vailza V., Ozola I., & Apine E. (Red.). (2021). Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. Rīga: Latvijas Republikas Labklājības ministrija.- 538.lpp. | ||||||||
15 | Mārtinsone K., Sudraba V., Mihailova S., Koļesņikova J. u.c. (2016), Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. 240. lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kulbergs J. (2001). Dinamiskā psihiatrija. – Rīga: Jumava. 493.lpp. | ||||||||
2 | Brummers M., Enckells H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Apgāds „Jumava”. | ||||||||
3 | Bērziņa B., Zeiza Z., Juhna A. (2007). «Psihosociālais darbs akūtas krīzes situācijā». Dzīves jautājumi XII, Rīga: SDSPA “Attīstība”. |