.
Sociālā darba filozofija un vēsture
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_204 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lolita Vilka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt sociālā darba nozares vēsturi un attīstīt studējošo spēju analizēt sociālās labklājības jomas jautājumus filozofiskās domas un vēsturisko notikumu kopsakarībās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Filozofijas jēdziens. Klasiskās filozofiskās gudrības specifika – prasme vispārināt. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Domāšana un gudrība. (Refleksija par filozofisku tekstu). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Esamība kā klasiskās filozofijas centrālais jautājums. Kustība un attīstība. Telpa un laiks. Kvalitatīvās pārtapšanas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Filozofiskās kategorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izziņas procesa raksturojums: jutekliski empīriskā pasaules izziņa un racionālā esamības apguve. Patiesības problēma. Galvenie filozofijas vēsturiskie posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēks attiecībās ar pasauli no filozofijas vēstures perspektīvas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sociāli filozofiskie, tiesiskie, ētiskie un politiskie aspekti sociālajā darbā. Nabadzība un labklājība (vēsturiska perspektīva). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Nabadzības apkarošana. Nabadzības Likums (1601), tā vēsturiskā loma labklājības veicināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālās transformācijas 18.-19. gadsimtā. Cilvēks un brīvība. Filantropija un sociālais progress (Dž. Adams). Zinātniskā filantropija – sociālā darba profesijas vēsturiskais avots. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Zinātne un sociālās kustības 19./20.gs. mijā. Vācu labklājības modelis. Apdrošināšana. (Otto Bismarks (1862-1890)). Sociālā darba kā profesijas veidošanās. (Anglo-sakšu skola. M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Labklājība un sociālais darbs. H.Beveridža plāns (1942). Sociālā darba starptautiskās organizācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Labklājības valsts modeļi un sociālais darbs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Sociālā darba Latvijā vēsturiskie avoti. Sociālās apgādības likums (1928.g.). Sociālās labklājības jautājumu risināšana Padomju periodā Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Sociāla darba attīstība Latvijā pēc Neatkarības atjaunošanas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Sociālā darba attīstības perspektīvas: mūsdienu diskusijas pasaulē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Filozofijas jēdziens. Klasiskās filozofiskās gudrības specifika – prasme vispārināt. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Esamība kā klasiskās filozofijas centrālais jautājums. Kustība un attīstība. Telpa un laiks. Kvalitatīvās pārtapšanas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Filozofiskās kategorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēks attiecībās ar pasauli no filozofijas vēstures perspektīvas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sociāli filozofiskie, tiesiskie, ētiskie un politiskie aspekti sociālajā darbā. Nabadzība un labklājība (vēsturiska perspektīva). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālās transformācijas 18.-19. gadsimtā. Cilvēks un brīvība. Filantropija un sociālais progress (Dž. Adams). Zinātniskā filantropija – sociālā darba profesijas vēsturiskais avots. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | M.Ričmonda „Sociālā diagnoze”. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Sociālā darba Latvijā vēsturiskie avoti. Sociālās apgādības likums (1928.g.). Sociālās labklājības jautājumu risināšana Padomju periodā Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Sociāla darba attīstība Latvijā pēc Neatkarības atjaunošanas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Sociālā darba attīstības perspektīvas: mūsdienu diskusijas pasaulē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras avotu patstāvīgas studijas, prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un nodarbību apmeklējums, aktivitāte un līdzdalība nodarbību laikā, patstāvīgi sagatavotie mājas darbi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izprot sociālā darba kā profesijas un akadēmiskas disciplīnas attīstību filozofiskās domas un vēsturisko notikumu kopsakarībās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izskaidro un argumentēti diskutē par sociālā darba jomas problēmjautājumiem, parāda vēsturiski pamatotu, zinātnisku pieeju sociālā darba problēmjautājumu izpētē un analīzē. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie patstāvīgi iegūst, atlasa un analizē informāciju sociālā darba nozarē kopumā un sociālā darbinieka profesijā, parāda, ka izprot un spēj vērtēt vēsturisko un filozofisko uzskatu ietekmes uz sociālā darba nozares attīstību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gladden, Jessica Lyn. Social Work Leaders Through History. 2018 | ||||||||
2 | Berg-Weger, Marla. Social Work and Social Welfare. 2016 | ||||||||
3 | Richmond, M. Social diagnosis. | ||||||||
4 | Vilka, L. Sociālā darba izglītībai Latvijā 20 gadu: vēsturisks atskats un ieskats mūsdienu problemātikā. LZA Vēstis, 2009 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Why Philosophy is Important | ||||||||
2 | What Is Philosophy? - Intro to the Philosophy of the Human Person - PHILO-notes Daily Whiteboard | ||||||||
3 | Domas par Antīko filozofiju. 1990 | ||||||||
4 | Vilks, A. Pasaules filozofija: Antoloģija. 1. daļa. – Rīga: RaKa, 2001 | ||||||||
5 | Vilks, A. Pasaules filozofija: Antoloģija. 2. daļa. – Rīga: RaKa, 2002 | ||||||||
6 | Fred W Powell. The Politics of Social Work. 2001 | ||||||||
7 | Žurnāls "Sociālais darbs Latvijā". (Labklājības Ministrijas izdevumi.) | ||||||||
8 | Kūle, M., Kūlis, R.. Filosofija. – Rīga, 1998 | ||||||||
9 | Vilks, A. Filozofija Latvijā: Antoloģija. – Rīga: RaKa, 2001 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Raico, Ralph. The History of the Industrial Revolution and the Social Policies of Otto von Bismarck. | ||||||||
2 | Legacies of Social Change: 100 Years of Professional Social Work in the United States. | ||||||||
3 | How do the American and Swedish Welfare States Differ? |