.
Sociālais darbs ar ģimeni
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_210 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Trapenciere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par cilvēka attīstības īpatnībām, par sociālo darbu ar gadījumu, zināšanas par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, zināšanas par ģimenes politikām Eiropā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu, personīgās un profesionālās kompetences apguvi par ģimenes funkcionēšanu un ģimenes riska faktoriem, par darbu starprpofesionāļu komandā, veicot sociālo darbu ar ģimeni. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir ģimene. Ģimeņu vispārējs raksturojums. Ģimeņu tipoloģija. Olsena "Circumplex" modelis ģimenes raksturojumā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.00 | mācību izbraukums | |||||||
2 | Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi. Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs. Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||||
5 | Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
6 | Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm, ar varmākām un viņu ģimenēm. Palīdzības sniegšana un profesionāls atbalsts vardarbības situācijās. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||||
7 | Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | mācību izbraukums | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
3 | Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām. | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||||
5 | Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības. | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
7 | Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām. | Lekcijas | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
Nodarbības | 0.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās, nodarbībās, mācību vizītēs. Piedalīšanās grupu darbos. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība nodarbībās un patstāvīgo un grupu darbu izpildē (60%). Eksāmens (Eseja un/vai SWOT analīze) (40%). Aktīva piedalīšanās – formulējot un analizējot tēmas jautājumus, argumentācija, dialogs ar grupas biedriem. Patstāvīgo darbu prezentācijas kvalitāte. Vērtējums 10 punktu skalā – 10 – izcilas zināšanas un prasmes; 9 – teicami; 8 – ļoti labi, ir dažas nenozīmīgas kļūdas; 7 – labas zināšanas, bet ir kļūdas; 6 – zināšanas un prasmes ir viduvējas, ir samērā daudz un/vai būtiskas kļūdas; 5 – zināšanas un prasmes atbilst minimālajām prasībām, daudz kļūdu; 0–4 nav izpildītas minimālās prasības. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • nosaukt ģimenes funkcijas un raksturot disfunkcionālas ģimenes; • formulēt ‘deviācijas’ jēdzienu un izklāstīt deviantoloģijas teorijas galvenos principus; • nosaukt vardarbības veidus, pazīmes un sekas; • raksturot riska faktoru grupas; • atpazīt atkarības pazīmes; • izklāstīt palīdzības sniegšanu riska situācijā nonākušām personām. | ||||||||
Prasmes: | • prot analizēt teorētisko materiālu; • veic risku, cēloņu un seku analīzi; • novērtē nepieciešamos resursus; • analizē sociālo likumdošanu; atpazīst vardarbības veidus un pazīmes indivīda uzvedībā, izskatā; • prot noteikt atkarības pazīmes. | ||||||||
Kompetences: | Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar ģimeni veicot sociālā gadījuma, risku un resursu analīzi; pamatojot palīdzības sniegšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Constable R. & Lee D. B. (2015) Social work with families: Content and process, 2nd edition, Chicago: Lyceum Books. | ||||||||
2 | Joan C. McClennen, A.M.Keys, M.L.Dugan-Day, Social work and family violence : theories, assessment, and intervention. Springer, 2017. | ||||||||
3 | Davies, M., Social Work with Children and Families, McMillan, UK, 2012. | ||||||||
4 | A Handbook for the Prevention of Family Violance. Child abuse, wife assault, and elder abuse. Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd., 1990. | ||||||||
5 | Herman, J.L. Trauma and Recovery. USA: Basic Books, 1992. | ||||||||
6 | Crow, I. The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001. | ||||||||
7 | Kagan, R., Schlosberg, S. Families in perpetual crisis, Parsons child and family center, New York, 1989. | ||||||||
8 | When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. Metropolitan Toronto Edition, 1997. | ||||||||
9 | Leigh, S., Miller, C. (2010). Is the Third Way the Best Way?: Social Work Intervention with Children and Families // Journal of Social Work, December 2004; vol. 4, 3: pp. 245-267. Available from: http://wscadv2.org/docs/social_workers_practice_guide_to_dv… | ||||||||
10 | Social Worker’s Practice Guide to Domestic Violence (2010) Washington State Department of Social and Health Services. Edited by Maureen Kelly Issued: February, 2010. Available from: http://wscadv2.org/docs/social_workers_practice_guide_to_dv… | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Steve Rogowski, Social work with children and families : reflections of a critical practitioner, 2019, Routledge | ||||||||
2 | Webb Nancy Boyd, Social Work Practice with Children, 3rd edition. The Guilford Press, 2011. | ||||||||
3 | Stephen A. Maisto, Mark Galizio, Gerard J. Connors, Drug use and abuse, 2002. | ||||||||
4 | A handbook for the prevention of Family Violance. Child abuse, wife assault, and elder abuse. (1990). Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd. | ||||||||
5 | Iain Crow, The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001. | ||||||||
6 | M.V.Firsov, E.G. Studentova, Teorija sociaļnoi raboti, Gumanitarnij izdatelskii centr VLADOS, Moskva, 2001. | ||||||||
7 | R.Kagan, S.Schlosberg, Families in perpetual crisis, Parsons child and family center, New York, 1989. | ||||||||
8 | When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. Metropolitan Toronto Edition, 1997. | ||||||||
9 | Allan L. Beane. Protect Your Child from Bullying: Expert Advice to Help You Recognize. Available from: www.books.google.com | ||||||||
10 | Margaret R Kohut. The Complete Guide to Understanding, Controlling,and Stopping Bullies & Bullying: A Complete Guide for Teachers & Parents. Available from: www.amazon.com | ||||||||
11 | I.Trapenciere, Social orphanhood in Latvia. SHS Web of Conferences10, 00047, 2014. Available from: https://www.researchgate.net/publication/274576562_Social_o… | ||||||||
12 | Evaluation of legislation, policy and practice on child participation in the European Union (EU). Country Report Latvia, 2015 (Ilze Trapenciere). Available from: http://publications.europa.eu/resource/cellar/3e1ce842-b9fa… | ||||||||
13 | Thomas P. Gullotta, Gerald R. Adams. Handbook of Adolescent Behavioral Problems: Evidence-Based Approaches to Prevention and Treatment. 2008, Available from: www.amazon.com |