.
Gerontoloģiskais sociālais darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.08.2024 15:05:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_278 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anita Ābele | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā darba pamati, Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti, Attīstības psiholoģija, Sociālā psiholoģija u.c. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par gerontoloģijas zinātni, geriatrijas un gerontoloģiskā sociālā darba saturu, attīstīt profesionālās prasmes sociālajā darbā ar vecāka gada gājuma cilvēkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Globālās novecošanas jēdziens un novecošanas sociālā problemātika | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Gerontoloģijas zinātne un gerontoloģijas sociāli psiholoģiskie aspekti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālā politika un sociālie pakalpojumi vecāka gada gājuma cilvēkiem Latvijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Vecāka gada gājuma cilvēku psihosociālais portrets | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas un vajadzības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Gerontoloģiskā sociālā darba metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Geriatrija un veselības aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Vecāka gada gājuma cilvēku aprūpe un rehabilitācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Saskarsmes īpatnības ar vecāka gada gājuma cilvēkiem | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālo spēju novērtēšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Vecāka gada gājuma cilvēku pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtēšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Sociālo pakalpojumu plānošana un resursu piesaiste | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Globālās novecošanas jēdziens un novecošanas sociālā problemātika | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Sociālā politika un sociālie pakalpojumi vecāka gada gājuma cilvēkiem Latvijā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas un vajadzības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Geriatrija un veselības aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Saskarsmes īpatnības ar vecāka gada gājuma cilvēkiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālo spēju novērtēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Vecāka gada gājuma cilvēku pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sociālo pakalpojumu plānošana un resursu piesaiste | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi izstrādāt gerontoloģiskā sociālā darba aktivitāšu vai nodarbju kopumu vecāka gada gājuma cilvēkiem saskaņā ar klientu pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējumu un noteikto aprūpes līmeni; sagatavot prezentāciju un sagatavoties semināram. Studiju kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketu! | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktivitāte lekcijās un nodarbībās, novērtējums par patstāvīgi izpildīto darbu un tā prezentāciju seminārā, kurā tiek ņemta vērā sekojošu uzdevumu izpilde: 1. Saskaņā ar klientu Pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējuma instrumentu vai citu klientu izvērtēšanas metodi, ir veikta klientu novērtēšana un noteikts aprūpes līmenis - 20%; 2. Izstrādāts rehabilitācijas/aprūpes plāns klientam - 20%; 3. Sastādīts aktivitāšu un pakalpojumu Laika grafiks klientam 1 mēnesim - 20%; 4. Prezentācijā ir atspoguļots rezultāts (klienta aprūpes līmenis; rehabilitācijas/aprūpes plāns un laika grafiks) un ir pausts viedoklis par grūtībām, kādas bija novērtēt klientu; izstrādāt aprūpes/rehabilitācijas plānu u.c. - 20%; 5. Ir aktīva dalība seminārā, sniegtas izsmeļošas atbildes gan uz kursa biedru, gan uz docētāja papildjautājumiem - 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par gerontoloģijas, geriatrijas un gerontoloģiskā sociālā darba saturu; vecāka gada gājuma cilvēku bio-psiho-sociālo raksturojumu, psiholoģiskajām īpatnībām, sociālajām problēmām un vajadzībām (Oremas aprūpes vajadzību teorija, Hendersones, Maslova vajadzību teorija u.c.) studentiem ļaus profesionāli sagatavoties sociālajam darbam ar mērķagrupu. | ||||||||
Prasmes: | Identificēt vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas, vajadzības un resursus prakses trīs līmeņos (mikro, mezo, makro); pielietot pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējuma instrumentu vai citu klientu izvērtēšanas metodi un noteikt aprūpes līmeni. | ||||||||
Kompetences: | Spēja izvērtēt vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālās spējas, pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmes un piedāvāt viņu vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus; spēja profesionāli komunicēt un sarunāties ar vecāka gada gājuma cilvēkiem, respektējot viņu vecuma specifiskās īpatnības un vajadzības. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Jankovska M., 2019. Vecumdienas. Pētījums par senioru dzīvi Latvijā. Rīga: Creative Media Baltic | ||||||||
2 | Jansone I. Dambe I., 2016. Sociālā rehabilitācija krīzes situāciju pārvarēšanā veciem cilvēkiem sociālās aprūpes institūcijā. PPSC “Aisma” 3.izd. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Zrinščak S., Lawrence S., 2016. Active Ageing and Demographic Change: Challenges for social work and social policy. Taylor&Francis | ||||||||
2 | Lawrence S., Torres S., 2016. Older People and Migration. Taylor&Francis | ||||||||
3 | Krakovjaks P., Kšižanovskis D., Modliņska A., 2018. Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos: Hroniskas slimības. Rīga: Zinātne | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eiropas komisija. 2021. Zaļā grāmata par novecošanu. Paaudžu solidaritātes un savstarpējās atbildības veicināšana. | ||||||||
2 | Moors M. 2018. Sociālā darba ar veciem cilvēkiem specifika: praktiķu pieredzes apkopojums. Sociālais darbs Latvijā Nr.1/2018; 9. | ||||||||
3 | RSU Aktualitātes. Latvijas pētnieki izzinājuši Covid-19 ietekmi uz gados vecākiem iedzīvotājiem, 06.10.2020. | ||||||||
4 | D. Paskaleva and S. Tufkova, 2017. Social and Medical Problems of the Elderly, Journal of Gerontology & Geriatric Research, Volume 6 , Issue 3. |