.
Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēka organismā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.03.2024 15:06:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LU_028 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Cilvēka un dzīvnieku fizioloģija | Mērķauditorija: | |||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lolita Vija Neimane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības un sporta zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | |||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 18 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 36 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | |||||||||
Mērķis: | |||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizioloģiskās funkcijas un to vadība | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Organisma funkciju neirālā vadība | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
3 | Gremošanas sistēmas funkcijas un to vadība | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
4 | Organisma funkciju hormonālā vadība | Lekcijas | 4.00 | cits | |||||
5 | Organisma vielmaiņa | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
6 | Organisma enerģijas rezerves un to izmantošanas hormonālā vadība | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
7 | Barības uzņemšanas vadība | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
8 | Imūnfizioloģiskās funkcijas | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
9 | Stresa fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai mazās darba grupās. Studenta patstāvīgi veicamie darba uzdevumi: 1. studēt ar studiju kursa tēmām saistīto mācību un zinātnisko literatūru; 2. izveidot 3 laboratorijas darbu protokolus ar paplašinātu iegūto rezultātu analīzi, diskusiju un secinājumu izvirzīšanu; 3. izpildīt 1 starppārbaudījumu e-studiju vidē ārpus klātienes nodarbību laika. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Nostrādāti 3 laboratorijas darbi un ieskaitīti protokoli par tiem - 30%. 2. Starppārbaudījums e-studiju vidē - 20%. Noslēguma pārbaudījums: 3. Rakstisks gala eksāmens - 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. izprot cilvēka neiro-hormonālo struktūru un gremošanas sistēmas funkcionālo anatomiju; 2. izprot fizioloģisko funkciju daudzveidīgos vadības mehānismus, akcentējot tieši gremošanas procesu un enerģijas rezervju homeostāzes regulācijas mehānismus; 3. izskaidro imūnfizioloģiskās pamatnorises cilvēka organismā. | ||||||||
Prasmes: | 4. izvēlas un izmanto antropometriskās mērierīces cilvēka fiziskā statusa novērtēšanai; 5. nosaka un izvērtē cilvēka somatotipu pēc antropometriskajiem mērījumiem; 6. nosaka cilvēka vielmaiņas intensitāti gan ar aprēķinu un nomogrammu metodēm, gan izmantojot netiešās kalorimetrijas metodi. | ||||||||
Kompetences: | 7. Integrē zināšanas par organisma funkciju vadības daudzveidīgajiem mehānismiem, lai raksturotu barības uzņemšanas un gremošanas funkcijas fizioloģiskās norises cilvēka organismā; 8. Spēj interpretēt un integrēt antropometrisko mērījumu un vielmaiņas intensitātes mērījumu rezultātus kardio-metabolu saslimšanu risku novērtēšanai; 9. Interpretē antropometrisko mērījumu rezultātus atbilstoši parametru kritēriju pieņemtajām normām Latvijā/Eiropā un pasaulē | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aivars J.I., Ozoliņa-Moll L. Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēka organismā, Uzturzinātnes studentiem, 2007, LU Apgāds, Rīga. | ||||||||
2 | Aivars J.I. Fizioloģijas terminu skaidrojošā vārdnīca: Veģetatīvās funkcijas; Hormonālā regulācija; Imūnfizioloģija, 2002, Rīga, LU. | ||||||||
3 | Aberberga-Augškalne L., Koroļova O. Fizioloģija ārstiem, 2007, 2014, Medicīnas apgāds, Rīga. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Guyton A.C., Hall J.E. Textbook of Medical Physiology,14th ed. 2020, W.B.Saunders Company. | ||||||||
2 | Floch M. Netter's Gastroenterology, 3rd ed. 2019, Elsevier, pieejams Clinical Key datu bāzē. | ||||||||
3 | Gerald L. Human Biochemistry, 2018, Elsevier/Academic Press. | ||||||||
4 | Larsen P.R., Kronenberg H.M., Melmed S., Polonsky K.S. Williams Textbook of Endrocrinology, 10th ed. 2002, W.B.Saunders Company. | ||||||||
5 | Mulroney, S.E., & Myers, A. (2016). Netter’s Essential Physiology. 2nd ed., Elsevier, 424 p. Pieejama ClinicalKey datu bāzē. | ||||||||
6 | Zariņš Z., Neimane L.V., Bodnieks E. Uzturta mācība, 6.izdev. 2020, Rīga, LU akadēmiskais apgāds. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Physiology (Wiley-Blackwell; The Physiological Society; UK) | ||||||||
2 | Journal of Applied Physiology (American Physiological Society) | ||||||||
3 | British Journal of Nutrition (Cambridge University Press; The Nutrition Society; UK) | ||||||||
4 | American Journal of Nutrition (American Society for Nutrition) | ||||||||
5 | www.ploome.com | ||||||||
6 | www.healthline.com/nutrition |