.
Ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.04.2024 10:27:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_057 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilona Zariņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Filozofija un medicīnas ētika, propedeitika, ievads bibliotēkas lietošanā, medicīniskā terminoloģija svešvalodā. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas un veicināt prasmes analizēt, izvērtēt un interpretēt zinātniskos pētījumos ietvertos pierādījumus aprūpes problēmu risinājumu pamatošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pierādījumos balstītas prakses būtība, terminoloģija un svarīgi aspekti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Pētījumi un to veidi veselības aprūpē. Ierobežojumi pierādījumu ieguves procesā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Pētījumu pierādījumu un rekomendāciju līmeņi veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pierādījumos balstītas prakses informācijas meklēšana un atlase dažādos resursos. Kritisks informācijas izvērtējums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Uz pierādījumiem balstītas medicīnas kā metodes pamatposmi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Seminārs par EBP pielietojumu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Seminārs par pētnieciskās tēmas un jautājuma formulēšanu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlētu, noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Seminārs par PICO izveidi; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlētu, noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Seminārs par PICO jautājuma formulēšanu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Seminārs par atslēgas vārdu formulēšanu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Seminārs par pierādījumu ticamību un kvalitāti; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Seminārs par biomedicīnas pētījumos izmantoto gala rezultātu izteikšanas veidiem un pārveidojumiem; studentu individuāli patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlētu tēmu, diskusija un refleksija par procesu. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Seminārs par zinātnisku pierādījumu izmantošanu praksē ētiskiem aspektiem; studentu individuāli patstāvīgi sagatavota prezentācijas par noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Seminārs par zinātnisku pierādījumu prezentāciju; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Seminārs par zinātnisku pierādījumu komunicēšanu ar pacientiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem; studentu individuāli patstāvīgi sagatavotas prezentācijas par noteiktu tēmu, diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Studentu individuāli, patstāvīgi sagatavotas prezentācijas par izvēlētu tēmu, diskusija un refleksija par procesu. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Darbs mazās grupās un individuāli. • Klasē: seminārs par tēmas izvēli un PICO jautājuma formulēšanu, diskusija. • Patstāvīgais darbs: zinātnisku pierādījumu meklēšana, atrašana un apraksta sagatavošana. • Klasē: patstāvīgā darba prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums, kas veidojas kursa laikā sagatavojot divus patstāvīgos darbus pēc norādītām prasībām, prezentējot nodarbībās un noteiktā termiņā pievienojot pie izveidota uzdevuma e-studiju portālā. Vērtēšanas kritēriji: 1. Vērtēšana notiek ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. 2. Divas patstāvīgi sagatavotas un prezentētas prezentācijas kursa laikā. 3. Lai saņemtu sekmīgu (4-9 balles) pastāvīgā darba rakstiskās prezentācijas novērtējumu kursa noslēgumā, jāapmeklē visas nodarbības(ja nodarbības organizētas attālināti, izslēgta kamera nodarbības laikā un neatbildēšana uz uzdotiem jautājumiem, tiek uzskatīta par nodarbības kavēšanu), jāizpilda patstāvīgais darbs kursa laikā norādītajā termiņā, un tam jāsatur satur pilnībā izpildīti zemāk minētie punkti: • Problēmas izvēle un apraksts tabulas veidā un pamatojums, izmantojot zinātniskus informācijas avotus, kurus noformē kā atsauces; • PICO formula un PICO jautājums, atbilstoši izvirzītajai problēmai; • PICO formulā izvēlētās salīdzināmās intervences pamatotas ar zinātnisku informāciju tabulā; • Atslēgas vārdi saistīti ar PICO formulējumiem (latviski, angliski); • Apraksts par pierādījumu meklēšanas un atrašanas procesu - izmantotās zinātnisko datu bāzes; • Pierādījumu apkopojums (latviski) par četrām zinātniskām publikācijām, kas ietver pietiekamu informāciju par publikācijas autoru/-iem un nosaukumu (orģinālu), gadu, mērķi, secinājumiem; par pierādījumiem uzskatāmas zinātniskas publikācijas no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm; • Atbilde uz PICO jautājumu saistīta ar pacientu, problēmu, izvēlētām intervencēm un to salīdzinājumu; • Darbs un atsauces noformētas, atbilstoši prasībām - tabulas formāts problēmas aprakstam, izmantotās atsauces noformētas atbilstoši RSU metodiskajiem norādījumiem(skat.literatūras sarakstā), PICO formula, jautājums, atslēgvārdi, pierādījumu apraksts un atbilde, lietots vienots burtu izmērs un fonts, darbs nesatur gramatikas un stila kļūdas, zinātniski un medicīniski termini paskaidroti. Gala(eksāmena) vērtējumu veido: : apmeklējums – 10%, 1.PICO darbs - 30%, 2.PICO darbs - 60%. Lai saņemtu izcilu (10 balles) vērtējumu eksāmenā studentam kvalitatīvi un kvantitatīvi jāizpilda prasības darba izpildē, jādemonstrē kompetence problēmas izklāstā, pierādījumu apkopojumā un atbildē: jābūt izmantotai tikai zinātnisko publikāciju jaunākajai informācijai(no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm), problēmas aprakstā jāiekļauj atbilstoša infromācija un precīzi jāapraksta salīdzināmās intervences, precīzi jāizveido PICO formula, jautājums un atslēgas vārdi, jāpaskaidro medicīniski termini, jāapraksta seši (6) jaunākie pierādījumi, kuri katrs satur noderīgu informāciju atbildei, korekti un koncentrēti jāatbild PICO jautājums. Darbam jābūt noformētam atbilstoši augstākminētām prasībām, tam jābūt gramatiski un stilistiski atbilstošā latviešu valodā, izņemot publikāciju nosaukumus, kuri nav jātulko. Ja darbi tiek iesniegti vēlāk par noteikto termiņu, vērtējums tiek samazināts par vienu balli. Ja darbā nav izpildīti norādītie kritēriji, vērtējums tiek samazināts. Kavētās nodarbības jāatstrādā individuāli vienojoties ar docētāju. Pabeigtu patstāvīgo darbu students pievieno izveidotam uzdevumam e-studiju portālā pie studiju kursa norādītā termiņā. Uzdevumu atbalsta Turnitin programma. Studenti piekrīt, ka kursa ietvaros visi iesniegtie darbi tiks pakļauti tekstuālajam salīdzinājumam ar Turnitin.com, lai pārbaudītu, vai iesniegtais darbs nav plaģiāts. Visi iesniegtie rakstu darbu tiks iekļauti kā avoti Turnitin.com referenču datu bāzē ar vienu mērķi – konstatēt plaģiātu. Turnitin.com pakalpojumu izmantošana notiek saskaņā ar Lietošanas politiku, kas izlasāma Turnitin.com mājas lapā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtas pamatzināšanas un izpratne par pierādījumos balstītas aprūpes būtību, nozīmi, iespējām, dažādiem pētījumu veidiem un avotiem. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie pratīs atrast un izvērtēt zinātniskus pierādījumus pētījumos, atbilstoši prezentēt un komunicēt par tiem. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīsta kompetenci: izvērtēt zinātniskus pierādījumus aprūpes pētniecībā, ņemot vērā veselības aprūpes kontekstu, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Veselības aprūpes sistēma un organizācija un pierādījumos balstīta aprūpe- aprūpes process. Rīga, 2021 | ||||||||
2 | Pierādījumos balstītas prakses veicināšana veselības aprūpē. (2012). Mācību materiāls, RSU (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Spila, Daiga. Znotiņa, Inga. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 71 lpp. | ||||||||
4 | Medicīnas informācijas meklēšana elektroniskajos resursos. Mācību materiāls. ESF projekts Nr.9.2.6.0/17/I/001"Ārstniecības unārstniecības atbalsta personāla kvalifikācijas uzlabošana", Rīga, 2019 | ||||||||
5 | Behmane D., Dūdele A. Vērtībās balstītas veselības aprūpes koncepcija. RSU Sabiedrības veselības institūta, Rīga, 2022 | ||||||||
6 | Atsauču un darbā izmantoto avotu un literatūras saraksta noformēšanas metodiskie norādījumi. RSU, 2016 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs | ||||||||
2 | Morrell C.J., Sutcliffe P., Booth A., et al. A systematic review, evidence synthesis and meta-analysis of quantitative and qualitative studies evaluating the clinical effectiveness, the cost-effectiveness, safety and acceptability of interventions to prevent postnatal depression. Southampton (UK): NIHR Journals Library; 2016 May. (Health Technology Assessment, No. 20.37.) | ||||||||
3 | Collins, Sally, and others (eds). Oxford Handbook of Obstetrics and Gynaecology. 4th ed. Oxford Medical Handbooks (Oxford, 2023; online edn, Oxford Academic, 1 Jan. 2023), accessed 2 Jan. 2024. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | ebn.bmj.com/ |