.
Aprūpes process vecmātes praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.08.2023 15:39:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_089 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Ansule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Propedeitikā, fizioloģijā, anatomijā, farmakoloģijas pamatos, psiholoģijā, filozofijā, klīniskās aprūpes pamatos dzemdniecībā, fizioloģiskas grūtniecības vadīšanā, fizioloģiskajā dzemdniecībā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi un izpratni par aprūpes teoriju attīstību un struktūru. Attīstīt spēju formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā ar pacienta veselības traucējumiem saistītās vajadzības, noteikt aprūpes mērķus un prioritātes, plānot, aprakstīt un izskaidrot vecmātes veiktās aprūpes darbības, kā arī izvērtēt aprūpes procesa rezultātus. Rosināt studējošos analizēt vecmātes veiktās aprūpes darbības vecmāšu zinību teoriju kontekstā, plānot aprūpes procesu, balstoties uz aktuālajām veselības aprūpes un vecmāšu zinību teorijām, spēt analizēt tās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vecmāšu zinību terminoloģija. Vecmāšu zinību teoriju pielietojums un aktualitātes. Vecmāšu zinību teoriju analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Aprūpes process un aprūpes procesa teorijas. Teorijas un to praktiskais pielietojums. Dokumentācija un datu drošība vecmātes praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Pacientu aprūpes teorijas, to analīze. Aktuālās zinātniskās publikācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Pacientu aprūpes modeļi un pieejas. Aprūpes modeļi: Ņūmanes sistēmas modelis, MacGill aprūpes modelis, J.Duffy kvalitatīvas aprūpes modelis, AACN Sinerģijas modelis. Aprūpes pieejas (alternatīvās aprūpes modelis, grupas veida modelis, ģimenes aprūpes modelis, bērnu aprūpes modelis, integrētais aprūpes modelis, lineārais aprūpes modelis utt.). Pacientu aprūpes modeļu un pieeju pielietojums vecmātes praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Vecmāšu zinību teoriju aktuālais pielietojums Latvijā. Faktori (sociālie, politiski – ekonomiskie u.c.), kuri ietekmē Vecmāšu zinību teoriju pielietojumu praksē Latvijā, analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes procesa posmi un aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums. Situāciju uzdevumi. Aprūpes problēmu identifikācija un formulēšana. Aprūpes darbību plānošana, rezultātu izvērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Aktualitātes vecmāšu zinību teoriju attīstībā. Aktuālās tēmas vecmāšu zinību teoriju un pētījumu zinātniskajās publikācijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Starptautiskā sadarbība vecmāšu zinību teoriju attīstības procesā. Vecmāšu zinību teoriju attīstības iespējas un virzieni tuvākajā nākotnē Latvijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti, patstāvīga darba ietvaros, formulē aprūpes problēmas aprūpes procesā, apraksta un izvērtē aprūpes problēmu risinājumus. Analizē aprūpes procesa un vecmāšu zinību teorijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošie veic visus patstāvīgos (kuri norādīti e-studijās) norādītajā termiņā, kvalitātē un apjomā. Studiju kursa gala vērtējuma atzīmi sastāda 50% (par sekmīgi un laicīgi paveiktajiem darbiem studiju kursa norises laikā) un 50% gala pārbaudījums. Attālināto nodarbību laikā ieskaitītas tiek tās nodarbības, kuru visā norises laikā studējošais ir redzams kamerā un aktīvi piedalās nodarbībā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā iegūst pamatzināšanas par veselības aprūpes procesa un vecmāšu teoriju attīstību un struktūru, kā arī zināšanas par pacientu aprūpes problēmām, dažādu veselības traucējumu gadījumos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā pratīs aprakstīt un izskaidrot iespējamos izvirzītās aprūpes problēmas risinājumus. Spēs patstāvīgi izstrādāt aprūpes plānu. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā spēs izveidot klīniskās situācijas sistemātisku aprakstu ar aprūpes problēmu formulēšanu, aprūpes plānošanu un risinājumu aprakstu, izvērtējuma aprakstu kontekstā ar aktuālajām vecmāšu zinību teorijām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Rosamund M. Bryer “Theory for Midwifery Practice”. Macmillian, 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Peters M, Kolip P, Schäfers R. A theory of the aims and objectives of midwifery practice: A theory synthesis. Midwifery. 2020 May;84:102653. doi: 10.1016/j.midw.2020.102653. Epub 2020 Jan 25. PMID: 32044538. | ||||||||
3 | Hugh McKenna, Majda Pajnkihar, and Fiona Murphy "Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice", 2014 | ||||||||
4 | Stephen S. Mick, Patrick D. Shay, and Debora Goldberg "Advances in Health Care Organization Theory", 2014 | ||||||||
5 | Hendree E. Jones and Karol Kaltenbach Treating Women with Substance Use Disorders During Pregnancy : A Comprehensive Approach to Caring for Mother and Child, 2013 | ||||||||
6 | Eri TS, Berg M, Dahl B, Gottfreðsdóttir H, Sommerseth E, Prinds C. Models for midwifery care: A mapping review. Eur J Midwifery. 2020 Jul 30;4:30. doi: 10.18332/ejm/124110. PMID: 33537631; PMCID: PMC7839165. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gunnar Almgren "Health Care Politics, Policy, and Services. : A Social Justice Analysis", 2012 | ||||||||
2 | Elizabeth Davis “Heart & Hands”. Copyright, 2012 | ||||||||
3 | Ārsta palīgs - māsa. Vecmāte - māsa: pārkvalifikācijas programmas mācību materiāls. Rīgas Stradiņa universitāte ; [galvenā redaktore Maija Šetlere]. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009. daļa < 2 > Cilvēkresursu pārkvalifikācija: mācību materiāli. | ||||||||
4 | Murphy F., Doody O., Lyons R., Brenner M., et.al. A guidance framework to aid in the selection of nursing and midwifery care process metrics and indicators. Nurs Open. 2019 Apr 16;6(3):948-958. doi: 10.1002/nop2.273. PMID: 31367418; PMCID: PMC6650687. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www. nursing-theory.org | ||||||||
2 | http://www.likumi.lv | ||||||||
3 | http://www.vecmasuasociacija.lv |