.
Pedagoģija veselības aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:17.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.02.2024 13:15:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_101 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilona Zariņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Medicīnas ētika, veselības jēdziens un koncepcija, pierādījumos balstīta aprūpe, starppersonu saskarsme māsas/vecmātes praksē, aprūpes filosofija un procesa modelis, propedeitika un fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par mācīšanas-mācīšanās procesiem veselības aprūpē; veicināt šo zināšanu integrēšanu praktiskā darbā klientu/pacientu, grupu, citu veselības un sociālās aprūpes komandas dalībnieku un sabiedrības efektīvā izglītošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes nozares un profesijas reglamentējošie normatīvie akti. Zināšanu apguves resursu veidi. Fiziskās, psiholoģiskās un emocionālās veselības uzturēšana. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Pacientu izglītošanā iesaistīto pušu intereses un vajadzības. Profesijas standarts un pacientu izglītošanas mērķi un uzdevumi. Patstāvīgais darbs pacientu izglītošanas aktuālos jautājumos - zinātnisku publikāciju analīze. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Pacientu izglītošanas mērķu formulēšana, mērķa auditorija, izglītojamā pasūtījums, simulāciju uzdevumi, izglītošanas mērķu noteikšanai. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Efektīva informācijas prezentēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Publiskās uzstāšanās māksla. Informācijas komunicēšana izglītošanas auditorijās ar dažādām mācīšanās spējām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Atmiņas un koncentrēšanās mācīšanas un mācīšanās procesā, vērtēšana un atgriezeniskā saite. Praktiskais pielietojums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Izglītošana akūtu un hronisku slimību aprūpes situācijās. Argumentētas informācijas pielietošana klientu/pacientu/grupu un sabiedrības izglītošanā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Aprūpes pedagoģija. Pacientu izglītošana. Sabiedrības veselības tendences. Sabiedrības veselības veicināšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Organizācija: Kursa ietvaros, patstāvīgi sagatavo četrus pastāvīgos darbus par izglītošanas tēmu. Uzdevumi: Izvērtēt un izvēlēties atbilstošus zināšanu apguves resursus. Noteikt prioritātes, plānojot un realizējot mācību procesu. Izvērtēt mācību rezultātus, izmantojot zinātniski pamatotus kritērijus. Veidot profesionālu mācību vidi. Noskaidrot indivīda / grupas mācīšanās vajadzības, iesaistīt mācību procesā, izveidot, realizēt un izvērtēt izglītošanas plānu. Izvēlēties indivīdu / grupu izglītošanai piemērotas mācību metodes un līdzekļus. Pārzināt multikulturālo īpatnību ietekmi uz pacientu lēmumiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums, kur patstāvīgi jāsagatavo 4 (četri) darbi kursa laikā. Vērtēšanas kritēriji patstāvīgajos darbos ietver: noteikto prasību izpildi, t.sk., apjoma un laika robežas, zinātniskas informācijas izmantošanu un atsauču noformēšanu pēc RSU apstiprinātajiem Atsauču un darbā izmantoto avotu un literatūras saraksta noformēšanas metodiskajiem norādījumiem, tēmas un satura atbilstību, secīgu struktūru. - rakstisks: zinātnisku publikāciju apkopojums / referāts - 25%; Vērtēšanas kritēriji: saturs atbilst tēmai, izklāsts secīgs, izmantota zinātniska informācija, darba un atsauču noformējums atbilst prasībām, pievienots atbilstošs izglītojošais materiāls. - mutisks: efektīva prezentācija - 25%; vērtēšanas kritēriji: ievērots norādītais formāts, izmantoti efektīvas prezentēšanas paņēmieni, kā satura plānošana, plūstoša struktūra, vizuāli līdzekļi, balss spēks, laika robežas. - mutisks, nodarbības organizēšana klasē: atcerēšanos un koncentrēšanos veicinoša, prakstiski pielietojama metode - 25%; vērtēšanas kritēriji: metodes piemērota izvēle, dalībnieku instruēšana un vadība, laika ievērošana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. - rakstisks: simulāciju uzdevums - 25%. Vērtēšanas kritēriji: izpildīti visi uzdevumi, izglītošanas mērķi, atbilstoši izglītošanas tematiem, identificēti mācīšanās ierobežojumi, mācību metodes atbilstošas tēmām un mēķiem, atdalīti īstermiņa un ilgtermiņa mērķi, formulēti mācīšanās mērķi un metodes tuviniekiem, pievienots atbilstošs izglītojošs materiāls. Katrs patstāvīgais darbs un kopā studenta darbs kursā tiek novērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 (g.vid.) balles. Lai iegūtu sekmīgu eksāmena vērtējumu, studentam kursa laikā patstāvīgie darbi jāiesniedz norādītajā termiņā, jāsaņem sekmīgs vērtējums par katru patstāvīgo darbu un jāapmeklē visas nodarbības. Lai iegūtu izcilu (10 balles) vērtējumu, kvalitatīvi un kvantitatīvi jāpārsniedz noteiktās prasības patstāvīgā darba izpildē: jāizmanto jaunākā zinātniskā informācija (no zinātnisko datu bāzēm, 3-5 gadu robežās), jāuzrāda spēja veikt patstāvīgus pētījumus un dziļa problēmu izpratne katrā no patstāvīgajiem darbiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par mācīšanas-mācīšanās procesiem veselības aprūpē; veicinās šo zināšanu integrēšanu praktiskā darbā klientu / pacientu, grupu, citu veselības un sociālās aprūpes komandas dalībnieku un sabiedrības izglītošanā, nepārtraukti pilnveidojot savas zināšanas un prasmes. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs novērtēt pedagoģisko situāciju aprūpes darbā un efektīvi plānot, realizēt un izvērtēt izglītošanu indivīdiem / grupām, atbilstoši viņu veselības un kultūras situācijai. | ||||||||
Kompetences: | Spēs veikt indivīdu / grupu izglītošanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Šiliņa M., Dupure I. (2009). Pacientu izglītošana – māsas kompetence. Nacionālais apgāds (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Pacientu drošības un veselības aprūpes kvalitātes nodrošināšana (2017). Mācību materiāls, autoru kolekt., 9., 10. nod. RSU | ||||||||
3 | Māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas standarts | ||||||||
4 | Vecmātes profesijas standarts | ||||||||
5 | Potter, Patricia A., Perry, Anne Griffin. (2019). Essentials for Nursing Practice | ||||||||
6 | Špona A. Pedagoģija. (2022). Rīga: RaKa | ||||||||
7 | Slimību profilakses un kontroles centrs: Profesionāļiem | ||||||||
8 | Nacionālais veselīvas dienests: Profesionāļiem | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ersts P. (2019). Aktualitātes pacienu, tostarp bērnu, tiesību ievērošanā veselības un sociālās aprūpes jomā. Metodiskais materiāls, Rīga | ||||||||
2 | Liepiņa Z. (2019). Hronisku slimību pacientu vadīšana primārajā veselības aprūpē, rehabilitācijas iespēju, rezultātu un tehnisko palīglīdzekļu pielietojuma izvērtēšana. Metodiskais materiāls, Rīga | ||||||||
3 | Stirna A., Skaida S. (2010). Garīgā veselība un atkarīgo pacientu aprūpe multidisciplinārā komandā. Latvijas Ārstu biedrība | ||||||||
4 | Bēta G. (2017). Māsu profesionālā lietpratība pacientu izglītošanas procesā. Promocijas darbs, Liepājas universitāte | ||||||||
5 | Bhattad PB, Pacifico L. Empowering Patients: Promoting Patient Education and Health Literacy. Cureus. 2022 Jul 27;14(7):e27336. doi: 10.7759/cureus.27336. PMID: 36043002; PMCID: PMC9411825. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pacientu organizācijas | ||||||||
2 | Patient education | ||||||||
3 | nursingpedagogy.com/intro.html | ||||||||
4 | Autoru kolektīvs. (2020). Pašvadītas mācīšanās ceļvedis, projekts "Stiprāki kopā". | ||||||||
5 | Mācību materiāls. (2011). Ģimenes ārsta praksē iesaistīto māsu un ārstu palīgu apmācība veselības veicināšanas un sabiedrības veselības jautājumos. RSU |