Pārlekt uz galveno saturu

Pētniecības metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:16.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.01.2024 12:59:09
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_105LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Olga Juhņeviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061567
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas māszinību studiju kursos, Informātikā un statistikas metodēs.
Mērķis:
Veicināt veselības jomas speciālistu kompetences attīstību, kas nodrošinātu un realizētu uz pierādījumiem balstītu aprūpes procesu individuāli un iesaistoties veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumos un projektos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija studiju kursā. Studiju kursa plānojums, aktivitātes, starpvērtējumi un vērtējumi. Bakalaura darba izstrādes nolikums un metodiskie norādījumi. Bakalaura darba zinātniskās jomas un tēmas. Bakalaura darba vadītāja izvēle.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Potenciālās bakalaura darba tēmas izstrāde: * aktualitāte, problēmas konteksts, zinātniskais pamatojums un praktiskais lietojums; * pētījuma jautājuma/hipotēzes izvirzīšana, mērķu formulēšana, uzdevumu plānošanas stratēģijaNodarbības2.00E-studiju vide
3Datubāzu un elektronisko resursu izmantošana. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi, RSU abonētie e-resursi un meklētājs. Zinātniskā literatūra un tās apstrāde. Plaģiāts studējošo darbos. Bibliogrāfiskās atsauces, RSU bibliogrāfisko atsauču noformēšanas prasības.Nodarbības2.00E-studiju vide
4Pētījumu virzieni un veidi, to praktiskais pielietojums praksē. Zinātniskā metode un pētniecības process. Pētniecības ētiskie pamatprincipi, pētniecību regulējošie normatīvie akti. Klīnisko pētījumu ētiskie aspektiNodarbības1.00E-studiju vide
5Kvantitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija, ierobežojumi un iespējas. Respondentu izlase un atlase. Kalkulatora pielietošana respondentu atlasē. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Pētījuma loģiskā struktūra, tā etapi, pētījuma dizaina un stratēģijas jēdziens, pētījuma projekts.Nodarbības2.00E-studiju vide
6Kvalitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija un iespējas, respondentu atlase un izlase. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Kvalitatīvo pētījumu integrācija.Nodarbības2.00E-studiju vide
7Pētījumā izmantojamie pētnieciskie instrumenti un to izstrāde atkarībā no pētījuma dizaina. Instrumentu struktūra, izstrādes gaita. Gatavo instrumentu izmantošana, tulkošanas un adaptācijas process.Nodarbības1.00E-studiju vide
8Pētījuma validitāte un ticamība. Pētījuma rezultātu ievākšana, apstrāde, aprakstīšana un interpretācija. Pētījuma diskusijas veidošanas pamatprincipi, interpretācija.Nodarbības2.00E-studiju vide
9Pētījuma slēdzieni un secinājumi.Nodarbības1.00E-studiju vide
10Seminārs "Bakalaura pētījuma projekts". B1 lapas prezentācijaNodarbības2.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar RSU un MDAK dokumentāciju, kas ir saistoša bakalaura darba izstrādei. Sagatavoties nodarbībām par “Projekta pieteikumu”, Kvalitatīvo un Kvantitatīvo pētniecību, Rezultātu analīzi un interpretāciju, Instrumenta izstrādi un sākotnējo datu ievākšanu. Sagatavot MDAK_B1 veidlapu seminārnodarbībai un MDAK_B2 priekšaizstāvēšanai. Atbildēt uz e-testa jautājumiem e-studijās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai, visiem pārbaudījumiem jābūt veiksmīgi nokārtotiem. Kumulatīvs vērtējums veidojas no: • Students veic uzdevumu: Pub. Medā izpildi un analīzi - 10% no kopējā vērtējuma; • B1 lapas prezentācija - 20% no kopējā vērtējuma; • E-testa kārtošana - 20% (jāiegūst testā vismaz 55%, kas atbilst pēc RSU Studiju reglamenta I vērtējumam 4); • Kursa noslēgumā students kārto eksāmenu (mutiskā veidā): B2 lapas prezentācija - 50% no kopējā kumulatīvā vērtējuma (atkārtotas B2 lapas aizstāvēšanas vērtējums būs samazināts par 10%). Vērtēšana kursā ir 10 ballu sistēmā, atbilstoši RSU Studiju reglamentam I.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Spēs atpazīt un aprakstīt pētniecības nozīmi veselības aprūpē. • Spēs nosaukt un aprakstīt pētniecības principus, ētiskos aspektus un regulējošos normatīvos aktus. • Spēs aprakstīt pētījuma dizaina veidus un pētnieciskā darba ciklu. • Spēs aprakstīt pētījuma problēmu, aktualitāti un pētniecības pamatprincipus.
Prasmes:• Spēs īstenot uz pierādījumiem balstītu aprūpi. • Lietos pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Pielietos māszinību teorijas un jēdzienus pētniecībā. • Spēs iesaistīties un līdzdarboties pētījumos. • Iesaistīsies un līdzdarbosies projektos saistībā ar veselības aprūpi un sociālo labklājības jomu, to izstrādes un norises pamatprincipos.
Kompetences:• Spēj īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Spēj piedalīties un realizēt veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumus un projektus savas kompetences ietvaros.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., Pipere, A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga, RSU, 2019, 311 lpp.
2 Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. RaKa 2016.
3Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)
4Kroplijs, A. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: RaKa, 2010. (akceptējams izdevums)
5 Kristapsone, Silvija. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga Biznesa augstskola Turība, 2014
6Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. 2018, RSU.
7Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012. (akceptējams izdevums)
8Ārvalstu studentiem/For international students
9Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 71 lpp.
2Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp.
3Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.
4Davies, Martin Brett. Doing a Successful Research Project: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
5Thomas, D. and Hodges, I. Designing and Managing Your Research Project: Core Skills for Social and Health Researchers. London: Sage, 2010.
6Gerrish, K., Lacey, A. The Research Process in Nursing. Oxford Malden, MA: Blackwell Publishing, 2015.
7Ārvalstu studentiem/For international students
8Davies, Martin Brett. Doing a Successful Research Project: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
9Gerrish, K., Lacey, A. The Research Process in Nursing. Oxford Malden, MA: Blackwell Publishing, 2015.
Citi informācijas avoti
1Kazer, Meredith Wallace Fitzpatrick, Joyce J. Encyclopedia of Nursing Research. NY: Springer Publishing Company, 2018.
2De Chesnay, Mary. Nursing Research Using Case Studies: Qualitative Designs and Methods in Nursing. NY: Springer Publishing Company, 2017.
3Houser, Janet. Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015.
4Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018.
5Waltz, Carolyn Feher Strickland, Ora Lenz, Elizabeth R./ Measurement in Nursing and Health Research. 5th Edition. New York: Springer Publishing Company, 2017.