.
Vispārējā aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.11.2023 09:04:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_282 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dagnija Brutāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskā fizioloģijā un farmakoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Students spēs organizēt, plānot, sniegt un novērtēt pacientu aprūpi pacientiem ar dažādām ķirurģiskām un iekšķīgām saslimšanām, profesionālo un ētisko standartu ietvaros integrējot iepriekš iegūtās zināšanas ķirurģijā un iekšķīgās slimībās. Students apgūs zināšanas par internās medicīnas pacientu aprūpes principiem, mērķiem, nozīmi un vadīšanu. Spēs atpazīt saslimšanas pazīmes, plānot, sniegt un izvirzīt iekšķīgo saslimšanu pacientiem piemērotu aprūpi. Students spēs saprast slimības diagnostikas un ārstniecības principus un pacientu aprūpi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pacienta gatavošana akūtai un plānveida operācijai, pacientu aprūpe agrīnajā pēcoperāciju periodā. Akūtas, hroniskas brūces, brūču aprūpe, pārsēji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas orgānu ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe. Gastrointestinālā trakta ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Transfuzioloģija. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
4 | Vēdera sienas ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
5 | Traumatoloģija, pacientu aprūpes principi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Kardioloģisku slimību klasifikācija un vispārīgais raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas pacientiem kardioloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ftiziopulmonoloģisku slimību klasifikācija un vispārīgais raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
8 | Medikamentozās aprūpes īpatnības. Inhalatoru un krājtelpas lietošana. DOTS terapija un tuberkulozes pacientu aprūpes īpatnības, piesaistes nodrošināšana. Pacienta izglītošana. Neatliekamā palīdzība plaušu slimībās – plaušu asiņošana, plaušu tūska, plaušu infarkts, pneimotoraks, simptomi, aprūpe. Kardioloģisku pacientu aprūpes īpatnības, medikamentu lietošana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Nefroloģisku saslimšanu (urīnceļu infekcijas, glomerulopātijas, akūta nieru mazspēja, hroniska nieru slimība u.c.) un nieru bojājumi dažādu sistēmisku slimību gadījumā (nierakmeņu slimība, nieru policistoze u.c.) klasifikācija un vispārīgais raksturojums. Nieru aizstājterapijas veidi. Nieru transplantācija, Hemodialīze. Peritoneālā dialīze. Kritēriji nieru aizstājterapijas izvēlē. Pacientu aprūpes galvenie principi. Dialīžu pacientu uzturs, fiziskās aktivitātes, dzīves veida izmaiņas. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
10 | Reimatisko slimību diagnostika. Reimatoīdais artrīts. Osteoartrīts. Difūzas saistaudu sistēmas slimības. Vaskulīti. Seronegatīvās spondiloartropātijas. Metaboliskās artropātijas. Infekciju ierosināti locītavu bojājumi. Mīksto audu reimatiskās saslimšanas. Juvenīlais idiopātiskais artrīts. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
11 | Imūnsistēmas uzbūve un tās funkcijas. Specifiskā, nespecifiskā imunitāte. Imūnterapija. Imūnās regulācijas traucējumi – alerģijas, autoimūnās saslimšanas, transplantācijas imunitāte. Imūndeficīti. Pacientu aprūpes principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Reimatoloģisko pacientu aprūpes pincipi. Imūnterapijas veidi. Vakcinācijas principi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
13 | Endokrinoloģisko slimību klasifikācija un raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas pacientiem. I un II tipa cukura diabēts. Cukura diabēta akūtās un vēlīnās komplikācijas. Pacienta ar cukura diabētu aprūpes principi. Pēdu aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Gastroenteroloģisko slimību klasifikācija un raksturojums. Etioloģiskie un patoģenētiskie faktori, kas ietekmē slimību klīniskās izpausmes un pamatvajadzību izmaiņas dažāda vecuma grupu pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Insulīnterapija. Hipoglikēmija. Hiperglikēmija. Glikēmijas kontrole un monitorēšana. Medikamentozās aprūpes īpatnības pacientiem ar endokrīnās sistēmas slimībām. Uztura un fiziskās aktivitātes plānošana diabēta pacientiem. Paškontroles nozīme diabēta pacienta ārstēšanā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
16 | Galvenās gastroenteroloģijā lietotās diagnostikas metodes. Ārstniecības un aprūpes aspekti pacientiem ar gastroenteroloģiskām slimībām. Pacientu novērtēšana, izmeklēšana, diagnostika, aprūpes vadīšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Prezentācija semināram par brūču aprūpes veikšanas jautājumiem. 2. Prezentācija semināram par transfuzioloģijas veikšanu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. Kursa gala vērtējumu veido patstāvīgie darbi (katrs 25% apmērā) un gala eksāmens testa veidā (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst pamatzināšanas par ķirurģisko slimību aprūpes pamatprincipiem, par iekšķīgo slimību pacientu saslimšanu pazīmēm, pacientu aprūpes specifiku, aprūpes nozīmi un vadīšanu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultāta studējošie pratīs veikt pacientu aprūpi pacientiem ar ķirurģiskām slimībām, pratīs sagatavot pacientu dažādām ķirurģiskām manipulācijām un izmeklējumiem. Pratīs atpazīt raksturīgās sūdzības, noteikt un formulēt aprūpes problēmas pacientiem ar iekšķīgo slimību diagnozēm, kā arī plānot un realizēt aprūpes procesu. | ||||||||
Kompetences: | Studenti studiju kursa apguves rezultātā pratīs sagatavot pacientu dažādām izmeklēšanām, pamatot un skaidrot sagatavošanas nepieciešamību, izprast orgānu sistēmu darbības traucējumu subjektīvos un objektīvos simptomus un sindromus, identificēt galvenās klīniskās pazīmes un tās diferencēt pēc smaguma, prognozēt un plānot pacienta aprūpi. Studenti studiju kursa apguves rezultātā pratīs profesionāli sadarboties ar pacientiem, ievērot medicīnas ētikas normas, un respektējot pacientu tiesības uzņemties atbildību par patstāvīgu mācīšanos un darboties kā veselības veicinātājs iekšķīgo slimību specifiskas un nespecifiskās profilakses un pacientu aprūpes metožu izvēles kontekstā. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Asins komponentu transfūzija - Eritrocītu masas transfūzija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Asins komponentu transfūzija - Krioprecipitāta transfūzija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Asins komponentu transfūzija - Svaigi saldēta plazma | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Asins komponentu transfūzija - Trombocītu masas transfūzija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Brūču novērtēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Sekundāri dzīstošu brūču pārsiešana wet-to-dry metode | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Traheostomas aprūpe – pārsēja maiņa | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Traheostomas aprūpe - sekrēta atsūkšana no trahejas | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
9 | Zarnu stomas aprūpe un maisiņa nomaiņa | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Autoru kolektīvs. Kirurģiskās aprūpes māsas pamatspecialitāte. Rīga, 2009. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Autoru kolektīvs. Medikamentozā aprūpe, jaunākās tendences un tehnoloģijas ķirurģijā. Pirmsoperācijas un pēcoperācijas aprūpe. 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna III. Rīga. Medicīnas apgāds: 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Purviņš I., Purviņā S. Praktiskā farmakoloģija. Rīga, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Gardovskis J., Kolītis R., Sondore A. u.c. Ķirurģija. Rīga, Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. | ||||||||
6 | Ņemceva G., Sisene I., Šteinerte I. Praktiskā transfuzioloģija. Rīga, SIA Nacionālais apgāds, 2009. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Mācību materiāls. Internās aprūpes māsas pamatspecialitāte. Nacionālais apgabals: 2009. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna II. Rīga. Medicīnas apgabals: 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Mācību materiāls. Diabēta aprūpes māsas papildspecialitāte. Nacionālais apgabals: 2009. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Kurcalte I., Orleāne I. Funkcionālā diagnostikas metožu principi. Rīga: medicīnas apgāds, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A. Adebajo and L. Dunkley. ABC of Rheumatology. John Wiley and Sons, Inc., 2018 | ||||||||
2 | American Academy of Pediatrics ”Immunization Strategies and Practices”. American Academy of Pediatrics, 2018 | ||||||||
3 | ISPAD Clinical Practise Consensus Guidlines 2018: Definition, epidemiology and classification of diabetes in children and adolescents. | ||||||||
4 | Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana – māsas kompetence. Rīga, NA, 2009. | ||||||||
5 | 2. tipa cukura diabēta profilakses, diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. Hromets poligrāfija, 2007. | ||||||||
6 | Gārša I. Ievads neirokirurģijā. Rīga, SIA Nacionālais apgāds, 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ramrakha, Punit S. Oxford handbook of acute medicine / Punit S. Ramrakha, Kevin P. Moore. 2nd ed. Oxford ;New York : Oxford University Press, 2004 xiv, 990 lpp. : il. Oxford handbooks . ISBN 9780198520726 | ||||||||
2 | Oxford handbook of cardiology / edited by Punit Ramrakha and Jonathan Hill. Second edition. Oxford ;New York : Oxford University Press, ©2012 xxiv, 851 lpp. : il. ; 19 cm. Oxford handbooks . Oxford medical publications . ISBN 9780199643219 (brošēts) | ||||||||
3 | Oxford Handbook of Endocrinology and Diabetes, 2009 | ||||||||
4 | Bloom, Stuart Oxford handbook of gastroenterology and hepatology / Stuart Bloom and George Webster. Oxford ;New York : Oxford University Press, 2006. xxiv, [8] lpp. krās. il., 726 lpp. : il., tab. Oxford medical publications . Oxford handbooks . ISBN 9780198566526 (flexicover) | ||||||||
5 | Oxford handbook of respiratory medicine. Third edition / Stephen Chapman, Grace Robinson, John Stradling, Sophie West, John Wrightson. Oxford : Oxford University Press, [2014] xxii, 906 lpp. : il. ; 19 cm. Oxford medical publications . ISBN 9780198703860 (brošēts). | ||||||||
6 | Oxford Handbook of Nephrology and Hypertension / edited by Simon Steddon, Neil Ashman, Alistair Chesser and John Cunningham. Oxford ;New York : Oxford University Press, 2006. xiv, 657 lpp. : ilustrācijas ; 19 cm. Oxford medical publications . Oxford handbooks . ISBN 9780198520696 (flexicover) (brošēts). | ||||||||
7 | Interneta resursi |