.
Psihiatrija un narkoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.02.2023 10:59:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_288 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ineta Raudova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā anatomijā, psiholoģijā, medicīnas ētikā, sabiedrības veselībā, pacientu aprūpē, neiroloģijā, farmakoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem iespēju apgūt zināšanas par psihiskajiem traucējumiem un psihoaktīvo vielu atkarībām, to izplatību, cēloņiem, attīstību, klīniskajām īpatnībām, diagnostiku, medikamentozo ārstēšanu, pacientu aprūpi un sociālo rehabilitāciju. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiatrijas vēsture. Saskarsmes un ētikas pamatprincipi garīgās veselības aprūpē. Mentālās veselības jēdziens un psihiatrijas attīstības vēsture. Mentālās veselības veicināšana un traucējumu profilakse. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Saskarsmes pamatprincipi pacientiem ar mentālās veselības traucējumiem. Ētikas ievērošana un antidiskriminācijas nozīme mentāli slimu pacientu aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Atkarība kā slimība. Atkarības biopsihosociālais modelis. Alkohola atkarība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Narkomānija, tās veidi, pazīmes. Dažādas PAV. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Narkoloģisko pacientu ārstēšana. Līdzatkarība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personības traucējumi, to veidi. Neirotiski, ar stresu saistīti un somatoformi traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Garastāvokļa traucējumi – mānija, depresija: cēloņi, klīnika, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Uztveres traucējumi – šizofrēnija: etioloģija, klīniskās izpausmes veidi, gaita, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Intelektuālās attīstības traucējumi: klasifikācija, klīniskās izpausmes veidi, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Epilepsija, ar to saistītas personības pārmaiņas, pacientu aprūpe. Epilepsijas lēkmju klasifikācija, diagnostika, neatliekamā palīdzība epileptisko lēkmju gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Ēšanas traucējumi – anoreksija, bulīmija: klīniskās izpausmes veidi, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Suicīdi, to raksturojums, statistika, aprūpes pamatprincipi. Pacientu fiziskā un medikamentozā ierobežošana: aprūpes pamatprincipi un dokumentācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Atkarību pacientu laboratoriskie rādītāji, to izvērtēšana dažādos izmeklējumos. Atkarību novērtēšanas testu izmantošana, aizpildīšana, analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Otto Leša tipoloģija. Narkotiku atkarības veidi. Grūtniece un narkotikas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Līdzatkarība. Augļa attīstības traucējumi, laktācijas traucējumi PAV ietekmē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Aprūpes procesa pamatprincipi mentālās veselības aprūpē. Māsu aprūpes diagnozes un aprūpes dokumentācija mentālās veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • patstāvīgi apgūst obligāto un jaunāko literatūru; • gatavojas pārbaudes testa izpildīšanai; • izpilda e-studijās ievietotos patstāvīgos uzdevumus (testa veidošana; atlasa jaunākos pētījumus un sagatavo prezentāciju par psihoaktīvo vielu atkarības tēmām); • intervē pacientu, formulē aprūpes diagnozi un sagatavo aprūpes plānu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) aktivitāte seminārnodarbībās – 20%; 2) teorētisko zināšanu pārbaude (tests) – 30%; 3) praktisko zināšanu pārbaude (grupu darbs) – intervija ar pacientu, aprūpes diagnožu formulēšana un aprūpes plāna modeļa veidošana – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais atpazīst psihiskus traucējumus, psihoaktīvo vielu atkarības, definē tos pēc SSK 10 klasifikatora, analizē un sistematizē pacienta anamnēzi, raksturo psihiatrijā un narkoloģijā lietojamos medikamentus un to blakusparādības, izskaidro un apraksta saskarsmes un aprūpes specifiku darbā ar psihiatrijas un narkoloģijas pacientiem. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais prot pielietot pareizu saskarsmes veidu darbā ar psihiatrijas un narkoloģijas pacientiem, veikt interviju un ievākt pacienta anamnēzi, atlasīt un izmantot nepieciešamos datus, novērtēt pacienta stāvokli, veidot aprūpes plāna modeli. | ||||||||
Kompetences: | Students, izmantojot apgūtās zināšanas par psihiskiem traucējumiem, psihoaktīvo vielu atkarībām un to aprūpi, spēj diferencēt psihiskos traucējumus, interpretēt un analizēt iegūtos datus aprūpes dokumentācijā, veiksmīgi realizēt aprūpes plānu psihiatriskiem un narkoloģiskiem pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Semple D., Smyth R. Oxford handbook of psychiatry. Oxford University press, 2019. | ||||||||
2 | Lesch OM, Walter H, Wetschka Ch, Hesselbrock M, Hesselbrock V. Alcohol and Tobacco. Medical and Sociological Aspects of Use, Abuse and Addiction. SpringerWienNewYor; 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Deksters G., Vošs M. Rokasgrāmata psihiatrijas māsām. – Rīga: Jumava, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Garīgās veselības aprūpes māsas pamatspecialitāte. Mācību materiāls. – Rīga: Nacionālais apgāds, 2009. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Osis G. Narkoloģija vispārējās prakses ārstiem. Rīga: SIA”TRIO-J”; 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Stirna A (red). Narkoloģija. Rīga: Medicīnas apgāds; 2008. | ||||||||
2 | Eglītis I. Vispārīgā psihopatoloģija. Rīga: Zvaigzne, 1982. | ||||||||
3 | Eglītis I. Psihiatrija. Rīga, Zvaigzne, 1989. | ||||||||
4 | Eglītis I., Andrēziņa R., Jansons V., Kamjanovs I., Kazlovsko G., Psihiatrija ārstiem nepsihiatriem. – Rīga: Zvaigzne, 1985 | ||||||||
5 | Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga, Jumava, 2001. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://ajp.psychiatryonline.org/ | ||||||||
2 | http://www.journals.elsevier.com/journal-of-psychiatric-res… | ||||||||
3 | http://www.journals.elsevier.com/drug-and-alcohol-dependence | ||||||||
4 | http://drugabuse.imedpub.com/ | ||||||||
5 | http://www.spkc.gov.lv/ |