Pārlekt uz galveno saturu

Pētniecības metodes aprūpē II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2023 10:18:39
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_300LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inga Millere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pētniecības metodes māszinībās I, Statistikas metodes
Mērķis:
Attīstīt aprūpes pētniecības procesā iegūto datu analīzes izpratni un prasmes pielietot atbilstošu statistisko analīzi un interpretāciju, kas sekmēs uz pierādījumiem balstītas aprūpes pētniecību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Studiju kursa aktuālā norise. Datu ieguve un avoti. Primārie un sekundārie dati. Pētījuma izlase un izlases lielums. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. Varbūtīgā izlase, nevarbūtīgā izlase, reprezentatīva izlase vs nereprezentatīva izlaseLekcijas2.00auditorija
2Pētījuma izlases un populācijas analīze aprūpes pētijumos, aprakstošās un secinošās statistikas metodes; Parametriskas un neparametriskas statiskās analīzes metodes, to pielietojums aprūpes pētniecībāLekcijas1.00auditorija
3Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu Interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmiLekcijas1.00auditorija
4Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes; Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmiLekcijas1.00auditorija
5Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes; Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmiLekcijas1.00auditorija
6Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācijaNodarbības2.00auditorija
7Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, pētijuma izlases analīze, varbūtīgā vs nevarbūtīgā izlase, reprezentatīva vs nereprezentatīva izlaseNodarbības1.00auditorija
8Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija. Aktuālo aprūpes pētijumu analīze Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācijaNodarbības1.00auditorija
9Pētījuma projekta prezentācijaNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās semināriem un kontroles darbiem izmantojot mācību literatūru. Darbs ar zinātnisko literatūru – zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo dažādus pētījumu dizianus veselības aprūpē un medicīnā meklēšana datu bāzēs, rakstu analīze, aprakstīšana un apraksta iesniegšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtēšana 10 ballu sistēmā. Noslēguma pārbaudījumam sagatavotais pētījuma projekts, kas argumentēti pamatots zinātniskajā literatūrā, pētījuma mērķis, hipotēze/pētījuma jautājums formulēti atbilstoši un saskaņoti, pētījuma projektam izvēlēts atbilstošs pētījuma dizains un izstrādāts pamatots atbilstoši tēmai pētījuma instruments.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students zina aprūpes pētniecības izlases veidošanas principus un iegūto datu analīzes metodes. Students zina pētījumu rezultātu interpretācijas principus, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs sagatavot zinātnisku projektu (maģistra darba) pieteikumu; izvēlēties piemērotāko pētījuma dizainu, izlasi un atbisltošu statistiko analīzes metodi; interpretēt pētījuma rezultātus.
Kompetences:Spēs patstāvīgi formulēt un atbildēt uz pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt iegūto informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Pētniecība: teorija un prakse; Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā; Rīga : RaKa, ©2016.
2Mārtinsone Kristīne, Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes, Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)
3Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska ; Rīga : RaKa, 2010. (akceptējams izdevums)
4 Kristapsone Silvija, Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem, Rīga Biznesa augstskola Turība, c2008. (akceptējams izdevums)
5Geske Andrejs, Grīnfelds Andris, Izglītības pētniecība: mācību grāmata augstskolu izglītības un pedagoģijas profesionālo un akadēmisko studiju programmu studentiem, Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums)
6Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā, 2019
7Zinātniskā pētniecība studiju procesā / Silvija Kristapsone. 2014
8KP Suresh and S Chandrashekara; Sample size estimation and power analysis for clinical research studies, J Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13.
9Ārvalstu studentiem/For international students:
10KP Suresh and S Chandrashekara; Sample size estimation and power analysis for clinical research studies, J Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13.
Papildu literatūra
1Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp.
2Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.
3R.Endacott, DipN(Lond), M. Botti RN, RM, BN, PhD, MRCNA, Clinical research 3: Sample selection, Accident and Emergency Nursing (2007) 15, 234–238.
4Research and the World Health Organization: a History of the Advisory Committee on Health Research, 1959-1999 /World Health Organization, Geneva: World Health Organization, 2010.
5Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018
6Hancké, Bob, Intelligent Research Design: a Guide for Beginning Researchers in the Social Sciences, Oxford; New York: Oxford University Press, c2009.
7Davies, Barbara, Jo Logan, Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals, Toronto: Mosby/Elsevier, 2018
8Janet Houser, Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015
9Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J., Foundations of Nursing Research, Pearson/Prentice Hall, 2012
10Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck, Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice, Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2012
11Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck, Resource Manual to Accompany Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice, Philadelphia [etc.]: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2008.
12David Colton and Robert W. Covert, 1948: Designing and Constructing Instruments for Social Research and Evaluation, San Francisco, CA Jossey-Bass & Sons, c2007.
13Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods, New York: Palgrave Macmillan, 2014.
14Fischer, Joel, Kevin Corcoran, Measures for Clinical Practice and Research: a Sourcebook, Oxford; New York: Oxford University Press, 2007.
15Carol Boswell, Sharon Cannon, Introduction to Nursing Research: Incorporating Evidence-Based Practice, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2020
16Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007.
17Zevia Schneider, Dean Whitehead, Doug Elliott, Nursing & Midwifery Research: Methods and Appraisal for Evidence-based Practice, Sydney; New York: Mosby/Elsevier, c2007
18Patricia L. Munhall, Nursing Research: a Qualitative Perspective, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2007
19Bonnie Steinbock, The Oxford Handbook of Bioethics, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009.
20Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018
21Ann Bowling and Shah Ebrahim, Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead, England; New York, NY: Open University Press, 2005
22Ārvalstu studentiem/For international students:
23Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J., Foundations of Nursing Research, Pearson/Prentice Hall, 2012
24Janet Houser, Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015
25Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018
26Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007.
27Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018