.
Aprūpes filosofija un procesa modelis
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.07.2024 13:51:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_324 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lelde Atvara | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Propedeitika, anatomija, saskarsmes psiholoģija un komunikāciju prasmes, filozofija un medicīnas ētika. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par aprūpes modeli, lai nodrošinātu uz pierādījumiem balstītas pacientu aprūpes plānošanu un īstenošanu multikulturālā vidē. Attīstīt spēju izvērtēt klīnisko situāciju, identificēt un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā ar pacienta veselības traucējumiem saistītās vajadzības, noteikt aprūpes mērķus un prioritātes, plānot aprūpi, aprakstīt aprūpes problēmu risinājumu un pacienta izglītošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Aprūpes procesa modelis un tā nozīme. Aprūpes plāns kā aprūpes procesa dokumentāla forma. Komunikācija un māsas - pacienta sadarbība aprūpes procesā. Pacienta izglītošana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Datu savākšana (metodes, iegūto datu izvērtēšana) un pacienta novērtēšana. Aprūpes skalas un līmeņi, to iedalījums un pielietojums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Aprūpes problēmu formulēšana pec NANDA. Aprūpes problēmu identifikācijas un formulēšanas pamatprincipi. Multidisciplināra pieeja. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Sabalansēta uztura pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Transkulturālas aprūpes koncepcija un teorija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Pacientu novērtēšana, aprūpes problēmu identificēšana (NANDA) aprūpes procesā. Aprūpes darbību plānošana un izpilde aprūpes procesā. Pacientu aprūpes nepārtrauktības ievērošana aprūpes procesā un aprūpes plāna sagatavošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar šķidruma apjoma traucējumiem organismā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar barības uzņemšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar zarnu satura izvadīšanas traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar imobilitāti. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
12 | Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar kustību un balsta sistēmas traucējumiem, atpūtas un miega traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
13 | Aprūpe cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, pielietojot nepieciešamos līdzekļus, nodrošinot drošu darba vidi un veicot pacienta pārvietošanu atbilstoši ergonomijas principiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
14 | Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana vardarbībā cietušiem pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
15 | Kultūru dažādība aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Transkulturālas aprūpes praktiskie aspekti. Starpkultūru komunikācija multikulturālā vidē. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studenti veic 4 situāciju uzdevumus par nodarbību tēmām, izvērtējot klīnisko situāciju uzdevumu, identificē un formulē aprūpes problēmas, noteic aprūpes mērķus un prioritātes, plāno aprūpi, apraksta aprūpes problēmu risinājumus un plāno pacienta izglītošanu – 1. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem un pacientiem ar imobilitāti. 2. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar uzņemšanas un ar izvadīšanas traucējumiem. 3. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar atpūtas un miega traucējumiem. 4. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientu aprūpē multikulturālā vidē. Katrs situācijas uzdevums veido 20% no kumulatīvā gala vērtējuma, kopā 80%. Simulācijas par nodarbību tēmu – Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem - veido 15% no kumulatīvā gala vērtējuma. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Situācijas uzdevuma vērtēšanas kritēriji (no 1 līdz 3): 0 – 2 punkti: kur 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Aprūpes problēmu izvirzīšana un sakārtošana prioritārā secībā: 0 – neizvirza aprūpes problēmas vai izvirza tās nepareizi, un nesakārto prioritārā secībā; 1 – aprūpes problēmas izvirza daļēji un daļēji kārto prioritārā secībā; 2 – izvirza visas iespējamās aprūpes problēmas, pamato tās un kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā. Mērķu izvirzīšana aprūpes problēmu risināšanā: 0 – neizvirza mērķus problēmu risināšanai vai izvirza tos nepareizi; 1 – mērķus problēmu risināšanai izvirza daļēji; 2 – izvirza mērķus, kas ir virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu. Aprūpes pasākumu plānošana: 0 – neplāno aprūpes pasākumus; 1 – daļēji plāno aprūpes pasākumus, tie daļēji atbilst izvirzītiem mērķiem; 2 – plāno visus aprūpes pasākumus un tie atbilst izvirzītiem mērķiem. Aprūpes problēmu risināšana: 0 – neatspoguļo saplānotos aprūpes pasākumus; 1 – daļēji atspoguļo saplānotos aprūpes pasākumus; 2 – atspoguļo visus saplānotos aprūpes pasākumus. Pacienta izglītošana: 0 – neplāno pacienta izglītošanu, vai veic to nepareizi, neatbilst situācijas uzdevumam; 1 – pacienta izglītošanas plānošanā nepieciešamie pasākumi ietverti daļēji; 2 – pacienta izglītošanas plānošanā ietverti visi nepieciešamie pasākumi atbilstoši situācijas uzdevumam. 4 Situācijas uzdevuma - pacientu aprūpe multikulturālā vidē vērtēšanas kritēriji: 0 – 2 punkti: kur 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kultūras un dzīves aspekti I (komunikācijas aspekti -Acu kontakts, rokas spiediens, ķermeņa verbālā/neverbālā valoda; higiēnas un uztura paradumi; atbalsta sistēmas izpratne) : 0 - neatspoguļo visus aspektus, iztrūkst pamatojums; 1 - aspekti tiek aprakstīti un pamatoti daļēji; 2 - atspoguļo visus aspektus, kas raksturo esošo kultūras pārstāvi Kultūras un dzīves aspekti II (dzīves un darba ritms, lēmumu pieņemšanas paradumi, reliģijas paradumi; uzskati par ārstniecības pasākumiem, medicīnu un ar ārstniecību saistītiem pasākumiem): 0 - neatspoguļo visus aspektus, iztrūkst pamatojums; 1 - aspekti tiek aprakstīti un pamatoti daļēji; 2 - atspoguļo visus aspektus, kas raksturo esošo kultūras pārstāvi Esošo aprūpes problēmu identificēšana situācijā prioritārā secībā (iespējamās to realizācijas problēmas kultūras aspektu kontekstā; aprūpes mērķu noteikšana, rīcības plānošana, problēmu risinājumi, pacientu izglītošana): 0 - neatspoguļo visus aprūpes situācijas aspektus, iztrūkst pamatojums; 1 - aprūpes aspekti atspoguļoti un pamatoti daļēji; 2 - atspoguļo visus aprūpes aspektus, kas virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu Darba noformējums un izmantotie literatūras avoti: 0 - darba noformējums neatbilst definētām prasībām; darbs nav pamatots ar literatūras avotiem atbilstoši RSU metodiskiem materiāliem; nav pievienoti papildus video, infografikas, izglītojoši materiāli; 1 - darba noformējums daļēji atbilst definētām prasībām; darbs daļēji pamatots ar literatūras avotiem atbilstoši RSU metodiskiem materiāliem; pievienoti papildus video, infografikas, izglītojoši materiāli bez atsaucēm tekstā; 2 - darba noformējums atbilst definētām prasībām; darbs pamatots ar daudzpusīgiem, aktuāliem literatūras avotiem atbilstoši RSU metodiskiem materiāliem; pievienoti papildus video, infografikas, izglītojoši materiāli ar atsaucēm tekstā Darba iesniegšana: 0 - darbs iesniegts vairāk kā vienu dienu vēlāk kā paredzēts; 1 - darbs iesniegts vienu dienu vēlāk kā paredzēts; 2 - darbs iesniegts laicīgi Tiek vērtēta arī studentu līdzdalība nodarbībās, kas veido 5% no gala vērtējuma un situācijas uzdevumu un simulācijas nodarbības izpilde, kas veido 95%. Ja students nav iesniedzis kādu no situācijas uzdevumiem, nevar iegūt kopējo eksāmena vērtējumu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas aprūpes filosofijā, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par pacientu aprūpes problēmām un aprūpes īpatnībām dažādu veselības traucējumu gadījumos, un starpkultūru komunikāciju multikulturālā vidē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs identificēt un formulēt aprūpes problēmas, pamatot izvirzītās aprūpes problēmas un to risinājumu. Attīstīs kritisku domāšanu autonomai lēmumu pieņemšanai multikulturālā vidē ar dažādiem pacientiem dažādās situācijās. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīstīs profesionālo kompetenci aprūpes problēmu identificēšanā un risināšanā, spēs novērtēt klīnisko situāciju un pielietot sistemātisku un holistisku pieeju pacientu aprūpē formulējot aprūpes problēmas, plānojot aprūpi, aprūpes darbību aprakstu un pacienta izglītošanu. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Augstas O2 koncentrācijas maskas izmantošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Hemodinamikas monitorings | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Higiēniskā roku dezinfekcija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Higiēniskā roku mazgāšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | O2 padeve caur masku ar rezervuāru | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Skābekļa pievades nodrošināšana caur nazālām kanilēm | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Vienreizlietojamo cimdu uzvilkšana un novilkšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Zemas O2 koncentrācijas maskas uzlikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 11. izdevums, Latvijas Māsu asociācija. | ||||||||
2 | Nurse's Pocket Guide: Diagnoses, Prioritized Interventions, and Rationales. 16th ed. F. A. Davis. Izdošanas datums: 2022; Izdevniecība: F. A. Davis Company Krisostomus | ||||||||
3 | Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. 10th ed. Meg Gulanick, Judith L. Myers. Izdošanas datums: 2021; Krisostomus | ||||||||
4 | Swearingen's All-in-One Nursing Care Planning Resource: Medical-Surgical, Pediatric, Maternity, and Psychiatric-Mental Health. 6th ed. Julie S. Snyder, Christine Sump. Izdošanas datums: 2023; Izdevniecība: Elsevier - Health Sciences Division. Krisostomus | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Howatson-Jones, Lioba. Reflective practice in nursing. 3rd ed. Los Angeles, Calif.: SAGE; Learning Matters, 2016. | ||||||||
2 | Kolčanovs, B., Zankovska-Odiņa, S., Zālītis, K. Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā. Latvijas Cilvēktiesību centrs, 2010. | ||||||||
3 | Purēns, V. Ētika: mācību grāmata. Rīga: RaKa, 2016. 165 lpp. Šifrs: 17(075.3)/ P 54 | ||||||||
4 | Johansson, Charity. Mobility in context: principles of patient care skills / Charity Johansson, Crystal Ramsey, Susan A. Chinworth. 3rd ed. Philadelphia, PA : F.A. Davis Company, 2022, xxxiv, 571 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pain: Clinical Update | ||||||||
2 | Nurseslabs | ||||||||
3 | NANDA NURSING DIAGNOSIS LIST |