.
Ģimenes medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.11.2023 09:03:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_327 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dagnija Brutāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā un fizioloģijā, patoloģiskā fizioloģijā, klīniskajā farmakoloģijā un medikamentozajā aprūpē, transkulturālajā pacientu aprūpē, vispārējās aprūpes principos, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās, pediatrijā, sabiedrības veselībā, aprūpes procesā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentam nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas par pacientu aprūpi primārās veselības aprūpes līmenī ģimenes ārsta praksē, hronisko pacientu aprūpes un tās pēctecības nodrošināšanu, dažādiem slimību profilakses, veselības veicināšanas, sabiedrības veselības pasākumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Primārās veselības aprūpes organizācijas principi. Ģimenes medicīniskās aprūpes nodrošināšana Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sabiedrības veselības nodrošināšana. Profilakses nozīme, iedalījums un īstenošanas iespējas ambulatorās aprūpes līmenī. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vesela bērna aprūpe ambulatorās aprūpes māsas praksē. Profilakses nozīme fiziskās, garīgās un sociālās veselības aspektos. Bērna ar akūtām un hroniskām slimībām aprūpes pamatelementi ģimenes ārsta praksē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Hronisko slimību pacientu aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pacientu aprūpes principi ģimenes ārsta praksē – māsas uzdevumi veselības veicināšanā, prakses darba organizācija. Profilakses darba plānošana un veselības veicināšanas veikšana. Ģimenes ārsta prakses darba organizācija, māsas pienākumi ģimenes aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
6 | Bērna fiziskās un garīgās attīstības īpatnības un to novērtējums dažādos vecuma periodos. Procentīļu kartes lietošana bērna attīstības novērtēšanā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Veselīga uztura principi bērnu un pusaudžu vecumā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Bērna psihomotorā, kognitīvā un sociālā attīstība dažādos vecuma posmos. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
9 | Imunizācijas nozīme, pamatprincipi. Vakcinācijas procesa organizēšana. Vakcinācijas kalendārs. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Hronisko slimību pacientu aprūpes nodrošināšana dažādu hronisko slimību gadījumā. Ilgtermiņa aprūpes veikšana. Pašaprūpes un pašpalīdzības veicināšanas principi. Hronisko slimību komplikāciju profilakse. Pacientu un piederīgo izglītošanas iespējas. | Nodarbības | 4.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Prezentācija "Bērna psihomotorā attīstība kādā vecumposmā no dzimšanas līdz 18 gadiem". 2. Pētījums "Dažādu līmeņu profilakses pasākumi ģimenes ārsta prakses pacientiem". Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. Studiju kursa nobeigumā - mutisks eksāmens, kur tiek risināti situāciju uzdevumi par studiju kursa ietvertajām tēmām. Studiju kursa gala vērtējums veidojas no patstāvīgo darbu vērtējuma (katra uzdevuma īpatsvars 25%) un no eksāmena vērtējuma (īpatsvars 50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais iegūs zināšanas par vesela un slima bērna aprūpes principiem ģimenes ārsta praksē, vesela un slima bērna uztura principiem, bērna un ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanas veikšanu, veselīga dzīvesveida principu ievērošanu dažādos bērna vecumposmos, traumu profilaksi, vakcinācijas principiem, normatīvo regulējumu un vakcinācijas veikšanu bērniem un pieaugušajiem, vakcinācijas kalendāra nozīmi, veselības veicināšanu reproduktīvajā vecumā, zīdīšanas fizioloģiju un tās veikšanu, jaundzimušā aprūpes veikšanu ģimenes ārsta praksē un normatīvo regulējumu, hronisko slimību pacientu ilgtermiņa aprūpes nodrošināšanu un normatīvajiem regulējumiem, motivācijas veidošanu, hronisko slimību komplikāciju profilaksi, veselības aprūpes principiem primārajā aprūpē un normatīvo regulējumu, sabiedrības iesaisti veselīgas vides veicināšanā, slimību profilakses veikšanu ģimenes ārsta praksē. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais spēs novērtēt un veicināt bērna fizisko, psihomotoro, kognitīvo un sociālo attīstību dažādos vecuma periodos un atpazīt patoloģiskas izmaiņas, izskaidrot bērnam un ģimenei vai likumiskajiem pārstāvjiem medikamentozās terapijas mērķus, prognozēt ar zāļu vielu lietošanu saistītās iespējamās blakusparādības, izvērtēt zāļu vielu efektus un devas, veicināt veselīga uztura pamatprincipus un identificēt ēdināšanas problēmas dažādos bērna vecuma periodos, sniegt efektīvu informāciju bērnam ar veselības problēmām un viņa ģimenei vai likumiskajiem pārstāvjiem, izmantojot piemērotas metodes atbilstoši bērna vecumam, veikt bērna un viņa ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanu par veselīgu dzīvesveidu un veselības veicināšanu, traumu un slimību risku novēršanu; veikt jaundzimušā aprūpi, atpazīt veselības riskus un komplikācijas, sniegt psihoemocionālo atbalstu sievietei pēc grūtniecības pārtraukšanas un grūtniecības pārtraukšanās, veicināt līdzcilvēku (atbalsta personu, ģimenes, likumisko pārstāvju) iesaistīšanu, veikt ģimenes vai likumisko pārstāvju/indivīda izglītošanu mātes un bērna veselības/reproduktīvās veselības kontekstā, izprast mātes un bērna veselības aprūpes politikas pamatprincipus; novērtēt raksturīgākos hronisku slimību simptomus, pārzināt nepieciešamās diagnostiskās metodes un diagnostiskos kritērijus, kā arī pārzināt ārstēšanas principus, izprast komplementārās un alternatīvās medicīnas un radošās terapijas metodes hronisku slimību ārstēšanā un pacientu aprūpē, veicināt nepieciešamo starpdisciplināro sadarbību pacientu aprūpē ar hroniskām slimībām. Palīdzēt pacientam apgūt pašaprūpei nepieciešamās zināšanas, prasmes un iemaņas, piemērojot mācību metodes un mācību materiālus pacientu izglītošanā, izvērtēt hroniski aprūpējamo pacientu aprūpes rezultātus, sniegt emocionālo atbalstu pacientiem ar hroniskām slimībām, nodrošināt aprūpes darbību nepārtrauktību un ilgtspējību pacientiem ar hroniskām slimībām; identificēt veselības, psihosociālos un ekonomiskos riskus indivīda individuālājā vidē un ģimenē, tai skaitā likumiskiem pārstāvjiem, novērtēt indivīda veselības un fiziskās un psihosociālās problēmas, plānot un īstenot veselības veicināšanu un slimību profilaksi. Lietot mācīšanas un koučinga metodes indivīda izglītošanā, pārzināt skrīninga izmeklēšanas metodes, pārzināt un administrēt vakcinācijas procesu, īstenot ilgtermiņa sadarbību ar indivīdu un viņa ģimeni vai likumiskajiem pārstāvjiem, plānot un konsultēt indivīdu par dzīves kvalitāti vadoties pēc viņa vajadzībām, piedalīties sabiedrības veselības veicināšanā un veselības stiprināšanā. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot iegūtās zināšanas, studējošais spēs nodrošināt pierādījumos balstītu pediatrisko aprūpi; nodrošināt mātes, bērna aprūpi un ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanu reproduktīvās veselības kontekstā, nodrošināt ilgtermiņa aprūpi pacientiem ar hroniskām slimībām visos vecuma posmos, veikt primāro veselības aprūpi visu vecumu posmu personām. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Asinsspiediena noteikšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Bērna antropometrisko datu izvērtēšana | C1 - Augsts līmenis | |||||||
3 | Centrālā pulsa noteikšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | EKG veikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Elpošanas frekvences noteikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Fēču parauga savākšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Insulīna ievadīšana, izmantojot insulīna šļirci | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Insulīna ievadīšana, izmantojot pilnšļirci (pildspalvu) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
9 | Intrakutāna injekcija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
10 | Intramuskulāra injekcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Krūšu dziedzeru un saistīto limfmezglu palpācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
12 | Medikamentu (infūza) ievadīšana caur PVK (sistēma) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
13 | Medikamentu (infūza) ievadīšana CVK (sistēma) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
14 | Medikamentu ievade intravenozi izmantojot infuzomatu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
15 | Medikamentu ievadīšana caur PVK (perfuzors) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
16 | Medikamentu ievadīšana i/v, izmantojot šļirci ar adatu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
17 | Otoskopija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
18 | Perifērā pulsa frekvences noteikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
19 | Redzes pārbaude | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
20 | Slēpto asiņu tests | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
21 | Subkutāna injekcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | D. Rezeberga. “Dzemdniecība”. Medicīnas apgāds, Rīga, 2016. | ||||||||
2 | A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna II. Rīga. Medicīnas apgabals: 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna III. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Ervin, Naomi E. Advanced Public and Community Health Nursing Practice: Population Assessment, Program Planning and Evaluation. 2018. | ||||||||
6 | T. Hītera Herdmane, Šigemi Kamitsura. Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija, 2018 - 2020. 11. izdevums. Rīga, Latvijas Māsu asociācija, 2020. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
8 | Ervin, Naomi E. Advanced Public and Community Health Nursing Practice: Population Assessment, Program Planning and Evaluation. 2018. | ||||||||
9 | Perry, Anne Griffin, Potter, Patricia A., Ostendorf, Wendy R. Clinical Nursing Skills and Techniques. 8th Edition. 2013. EBSCOhost | ||||||||
10 | Kraszewski, Sarah. Communication Skills for Adult Nurses. 2010. EBSCOhost (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | ”Immunization Strategies and Practices”. American Academy of Pediatrics, 2018. | ||||||||
2 | Craft – Rosenberg M., Krajicek M. “Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families”. Springer Publishing Company, 2017. | ||||||||
3 | Thomas R. Freeman. McWhinney's Textbook of Family Medicine. Oxford University Press, Incorporated, 2016. | ||||||||
4 | Paul M. Paulman, Audrey A. Paulman, Kimberly J. Jarzynka, and Nathan P. Falk. Taylor's Manual of Family Medicine. Wolters Kluwer, 2015. | ||||||||
5 | Sines, David; Fanning, Agnes and more. Community and Public Health Nursing. John Wiley&Sons, Inc., 2013. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ervin, Naomi E.; Kulbok, Pamela. Advanced Public and Community Health Nursing Practice 2e : Population Assessment, Program Planning and Evaluation. Springer Publishing Company, 2018. | ||||||||
2 | Cynthia Murray. Scope and Standards of Practice for Professional Ambulatory Care Nursing. American Academy of Ambulatory Care Nursing, 2017. |