.
Psiholoģija un socioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.07.2024 11:10:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_337 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Māszinības; Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lāsma Spundiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt studentiem izpratni par socioloģijas teorijām, sociālās psiholoģijas pamatjēdzieniem, cilvēka socializācijas procesu un sociālās vides ietekmi, kā arī par psiholoģijas zinātni, tās saikni ar citām zinātnēm, cilvēka kognitīvo un emocionālo sfēru un personību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdzieni “psihe” un “psiholoģija”. Psiholoģija kā zinātne. Ieskats psiholoģijas vēsturē. Psiholoģijas skolas un virzieni. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm. Psiholoģijas nozares. Psihiskās aprūpes speciālisti (psihologs, psihoterapeits, psihiatrs). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Intelekts. Intelekta teorijas. Cilvēka izziņas darbība (kognitīvā sfēra). Uztvere, tās būtība, veidi, ilūzijas. Uzmanība, tās veidi. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personība. Personības teorijas. Galvenie jēdzieni. Personības struktūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Socioloģija kā zinātne, socioloģijas teorijas. Sociālās psiholoģijas attīstības vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības socializācija, to ietekmējošie faktori (sociālā izziņa, sociālā uztvere). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālās grupas un grupu procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | "Es" izpratne (V. Džeimsa koncepcija, mūsdienu sociālās psiholoģijas uzskati). Es koncepcija, identitāte, pašvērtējums, pretenziju līmenis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Motivācija. Vajadzības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Emocijas un jūtas. Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Altruistiska un antisociāla rīcība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Statuss, tā nozīme. Sociālās lomas, to veidi, lomu konflikti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Attieksme un sociālā ietekme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Videolekciju materiāla apgūšana un pašpārbaudes testu izpilde par lekcijas tēmu. • Literatūras apgūšana un gatavošanās diskusijas jautājumiem par nodarbību tēmām. • Indivīda dzīves gājuma analīze, kas ietver dzīves anamnēzes ievākšanu (intervija) un socializācijas procesa aprakstu. • Zinātniskā pētījuma analīze par sociālās psiholoģijas aktuālām tēmām saistībā ar veselības aprūpi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva līdzdalība nodarbībās: pirms nodarbības tiek gatavotas atbildes uz diskusijas jautājumiem par nodarbības tēmu un piedalīšanās diskusijās; videolekcijas materiāla apgūšana un pašpārbaudes testu izpilde pēc katras lekcijas – 20%. • Praktiskais darbs Nr.1 – dzīves gājuma analīze. Tiek veikta dzīves gājuma intervija un socializācijas procesa analīze, gatavota prezentācija, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā – 30%. • Praktiskais darbs Nr.2 – viena zinātniskā pētījuma analīze. Tiek gatavota prezentācija par zinātnisko pētījumu veselības aprūpes jomā un prezentēta seminārnodarbībā – 30%. • Eksāmens – teorētisko zināšanu pārbaudes tests – 20%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Atpazīst socioloģijas un psiholoģijas teorijas. Definē vispārīgās un sociālās psiholoģijas pamatjēdzienus un pētīšanas metodes. Identificē socializācijas procesa posmus, kā arī personības, kognitīvās un emocionālās sfēras pamatjēdzienus. | ||||||||
Prasmes: | Kvalitatīvi ievāc cilvēka dzīves anamnēzi. Apraksta personības, kognitīvās un emocionālās sfēras, kā arī sociālās vides faktorus un to ietekmi uz indivīdu. | ||||||||
Kompetences: | Analizē indivīda dzīves notikumu ietekmi uz socializācijas procesu un personības attīstību. Izprot indivīda uzvedību un vajadzības dažādās sociālās situācijās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 3. Lietišķās jomas, Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
4 | Reņģe V., Sociālā psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2011. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
6 | David Semple, Roger Smyth. 2019. Oxford Handbook of Psychiatry. EBSCOhost | ||||||||
7 | Aldwin M. C. 2007. Stress, Coping, and Development. An Integrative Perspective. Ebook Central | ||||||||
8 | Paulman, P.M., Paulman, A.A., Jarzynka, K.J and Falk, N.P. 2015. Taylor's Manual of Family Medicine. EBSCOhost Ebook | ||||||||
9 | Sommers-Flanagan, John Sommers-Flanagan and Rita Sommers-Flanagan. 2014. Clinical interviewing. Ebook Central | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Le Bons G., Pūļa psiholoģija, Liekna, 2023 | ||||||||
2 | Sebre S., Miltuze A., Attīstības psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2022 | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Sudraba V., Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva, RSU, 2019. | ||||||||
4 | Paula L., Korpa V., Socioloģija, LLU SZF Socioloģijas katedra, 2010. | ||||||||
5 | Reņģe V., Personības psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2000. | ||||||||
6 | Laķis P. Ievads socioloģijā: lekciju kurss. Zvaigzne ABC, 2005 (2.izd). | ||||||||
7 | Auziņa R., Personības psiholoģija, Banku augstskola, 2008. | ||||||||
8 | Borns L., Russo N.F. Psiholoģija, Raka, 2001. | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
10 | Furlong, Gary T. 2005. The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict. EBSCOhost | ||||||||
11 | Magnavita J.J. (edt.). 2004. Handbook of personality disorders: Theory and practice. Ebook Central |