.
Veselības aprūpes izglītības programmu plānošana un realizācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.02.2023 11:17:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_345 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristaps Circenis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgajā psiholoģijā, attīstības psiholoģijā, vispārīgajā pedagoģijā, māszinību teorijās un aprūpes filosofijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par izglītības zinātni un praksi, tās vietu un lomu veselības aprūpes sistēmā un veselības aprūpes profesionāļu izglītībā. Iepazīties ar jaunākajām atziņām un teorijām mācību un mācīšanas problemātikā, to lietojumu veselības aprūpes vidē māsu un citu veselības aprūpes profesionāļu izglītībā. Veicināt teorētisko zināšanu pielietojumu praktiskā darbā – gan klīniskā vidē, gan māsu izglītības sistēmā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Izglītības sistēma Latvijā. Izglītības sistēmas klasifikācija (EKI un LKI līmeņi, profesionālās izglītības līmeņi). Pedagoģija, andragoģija un izglītības zinātne veselības aprūpes sistēmā. Veselības izglītība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Mācību process, tā struktūra. Mācīšanās un mācīšanas teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Pieaugušo izglītība. Pieejas, teorijas, specifika. Neformālā un interešu izglītība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
4 | Supervīzija pieaugušo izglītībā. Supervīzijas nozīme veselības aprūpē. Mentorings un citi profesionālās attīstības veidi veselības aprūpē. Grupu vadīšanas metodes un tehnikas pieaugušo izglītībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Māszinību un citu veselības aprūpes profesionāļu izglītība Latvijā un ārvalstīs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Aktuālie pētījumi veselības aprūpes profesionāļu izglītībā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Izglītības programmas veselības aprūpē. Normatīvie dokumenti, kas reglamentē izglītības programmu veidošanas procesu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Profesionālās identitātes veidošanās un attīstība izglītības procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar literatūru. Iepazīties ar lekciju materiāliem, sagatavot jautājumus. Veikt patstāvīgi uzdevumus grupās un individuāli – prezentāciju sagatavošana un demonstrēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgi sagatavoti darbi un to prezentēšana studiju kursa gaitā (50%) un eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apguves studējošie spēs izskaidrot jēdzienus un terminoloģiju pedagoģijā, pedagoģiskajā pētniecībā, kas attiecināmi un veselības aprūpes un māsu izglītības praksi. Apzināsies māsas lomu un uzdevumus, kā arī nozīmi māsu izglītības sistēmas pilnveidošanā. Zinās nosaukt un paskaidrot māsu izglītības programmu plānošanas pamatprincipus un reglamentējošos dokumentus. Zinās supervīzijas funkcijas un nozīmi veselības aprūpes sistēmā. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs identificēt mācīšanās un mācīšanas nepieciešamību veselības aprūpes vidē, spēs noteikt un izvērtēt mācību procesu efektivitāti un pacientu vai studentu mācību sasniegumus. Pratīs formulēt mērķus, uzdevumus un sagaidāmos rezultātus veselības aprūpes izglītībā. Pratīs vadīt grupas nodarbības, izvērtēt grupas mācīšanās vajadzības un specifiku. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie būs spējīgi patstāvīgi izstrādāt studiju kursa aprakstu, norises plānu, māszinību (veselības aprūpes) izglītības jomā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse (sast. Kristīne Mārtinsone, Sandra Mihailova) (2017). Rīga: RSU | ||||||||
2 | Kathleen P. King. (2017). Technology and Innovation in Adult Learning. | ||||||||
3 | Sarah B. Keating and Stephanie S. DeBoor. (2017). Curriculum Development and Evaluation in Nursing Education. | ||||||||
4 | Stewart, M., N. (2020). The Art and Science of patient education for health literacy. St. Louis, Missouri: Elsevier | ||||||||
5 | Mārtinsone K. (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
7 | Kathleen P. King. (2017). Technology and Innovation in Adult Learning. | ||||||||
8 | Sarah B. Keating and Stephanie S. DeBoor. (2017). Curriculum Development and Evaluation in Nursing Education. | ||||||||
9 | Stewart, M., N. (2020). The Art and Science of patient education for health literacy. St. Louis, Missouri: Elsevier | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pieaugušo izglītība (2012.) rakstu krājums, sast. K.Mārtinsone. Rīga: RAKA | ||||||||
2 | Bastable S. (2021). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Jones&Bartlett Learning | ||||||||
3 | Belton A., Simpson N. (2017.) The How to of Patient Education. 2nd ed. | ||||||||
4 | Glanz K., Rimer B.K., Viswanth K. (2015.) Health Behavior and Health Education. John Wiley&Sons | ||||||||
5 | Gudjons, Herbert. (2007). Pedagoģijas pamatatziņas. Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Geidžs N.L. u.c (1999.) Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | EBOOK: Adult Learning in Groups. Brid Connolly, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
9 | Bastable S. (2021). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Jones&Bartlett Learning | ||||||||
10 | Belton A., Simpson N. (2017.) The How to of Patient Education. 2nd ed. | ||||||||
11 | EBOOK: Adult Learning in Groups. Brid Connolly, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.likumi.lv | ||||||||
2 | https://www.metodes.lv/raksti/mentorings |