.
Prakse pacientu un sabiedrības izglītošanā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.05.2024 13:58:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_346 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Bēta | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 8 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iekšķīgās slimības, klīniskās aprūpes pamati, pedagoģija veselības aprūpē, psihosociālās vajadzības, starppersonu saskarsme veselības aprūpē, ievads psiholoģijā un socioloģijā, sabiedrības veselība un epidemioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot un nostiprināt pedagoģiskās un komunikāciju prasmes pacientu un sabiedrības izglītošanā, integrēt iegūtās bāzes teorētiskās zināšanas un pedagoģiskās prasmes praksē un pielietot tās praktiski pacientu, viņu ģimeņu un sabiedrības izglītošanā dažādās situācijās un apstākļos. Piedalīties pacientu, viņu ģimeņu un sabiedrības veselības izglītojošā darbā dažādās sabiedrības izglītojošās institūcijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Prakses pacientu un sabiedrības izglītošanā mērķis un uzdevumi, prasības (t.sk. tehniskais noformējums) un metodiskie norādījumi. Prakses darba plānojums. Līdzdalība izglītojošā ikdienas darba realizācijā (Latvijas Sarkanais Krusts, HIV kabineti, Sociālās integrācijas valsts aģentūra, sociālās aprūpes centri, dienas centri u.c.) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Sabiedrības veselības tendences. Pacientu un sabiedrības izglītošanas aktualitātes. Pacientu un sabiedrības izvērtējums mācīties un apgūt jaunas zināšanas. Zināšanu pārbaude pirms un pēc izglītošanas, iegūto datu analīze. Pieejas dažādās sociālās grupās. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Dažādu sabiedrības grupu un vecumu izglītošana, dažādās situācijās un apstākļos. Prasme identificēt mācīšanās/komunikācijas ierobežojumus/grūtības saistībā ar vecumposmu un veselības situāciju, piemērojot izglītošanas procesam atbilstošas un izpratni veicinošas metodes. Pacientu un/vai sabiedrības zināšanu aptaujas anketas izstrāde un lekcijas/nodarbības, prezentāciju un vizualizāciju sagatavošanas noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pacientu un sabiedrības izglītošanas veidi, pedagoģiskās pieejas, - zināšanu un/vai prasmju apguves un daudzveidīgu metožu apskats, resursu veidi (lekcijas, nodarbības, bukleti, infografikas, vizuāli, audio uzskates materiāli u.c.,t.sk. tehnoloģijas) uzskates materiālu izstrāde un pielietošana pacientu un sabiedrības izglītošanā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • nostiprināt teorētiskās zināšanas pedagoģijā; • ievērot prakses paredzētās darba stundas un nostrādāt pilnā apjomā; • aizpildīt praksē paredzēto dokumentāciju; • iegūt un apkopot informāciju par aktuālu tēmu pacientu un sabiedrības izglītošanā; • ievākt un apkopot informāciju (aptauja) par pacientu un/vai sabiedrības zinašanām pirms un pēc izglītošanas; • sagatavot un prezentēt izglītojošo materiālu (lekcijas/nodarbības u.c. veidā) par aktuālu tēmu sabiedrības veselībā; • pamatot izglītošanas jautājumu risinājumus, noformulēt secinājumus un priekšlikumus; • ņemt dalību sabiedrību/pacientus izglītojošos pasākumos; • aizstāvēt izglītošanas praksi, prezentēt izglītošanas gadījuma aprakstu un mācību metožu (lekciju/nodarbību u.c.) pašanalīzi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses aizstāvēšana ar izglītošanas gadījuma aprakstu. Mutiska eksāmena vērtēšanas kritēriji 10 ballu sistēmā. Prakses aizstāvēšanā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Prakses atskaites izpilde un saturs: 0 – Prakses atskaitē nav vērojama pilna izpilde (90 – 94%) un atbilstošs saturs. 1 – daļēja prakses izpilde (95 – 99%) un saturs. 2 – prakses atskaitē vērojama pilna izpilde (100%) un atbilstošs saturs. 2. Tehniskā noformējuma atbilstība metodiskiem norādījumiem: 0 – neatbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 1 – daļēji atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 2 – atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 3. Prakses mācību metožu (lekciju/nodarbību u.c.) apkopojums un secinājumu izdarīšana: 0 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums nepilnīgs, secinājumi neatbilstoši. 1 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums daļējs, secinājumi atbilst daļēji. 2 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums atbilstošs, secinājumi loģiski un pamatoti. 4. Izglītošanas gadījuma prezentēšana atbilstoši mērķim un formulētām problēmām. 0 – izstrāde neatbilst mērķim un formulētām problēmām. 1 – izstrāde daļēji atbilst mērķim un formulētām problēmām. 2 – izstrāde atbilst mērķim un formulētām problēmām. 5. Prakses aizstāvēšanas prezentācijas atbilstība norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā: 0 – prezentācija neatbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā nesniedz. 1 – prezentācija daļēji atbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā sniedz daļēji. 2 – prezentācija atbilst norādījumiem un atbild uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā, argumentē un pamato. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par pacientu un sabiedrības izglītojošo darbu dažādās sabiedrības izglītojošo darbu veicošās institūcijās un projektos, to uzdevumiem un darbības pamatprincipiem, pacientu un sabiedrības veselības tendencēm, izglītošanas veidiem, metodēm, tehnoloģijām un pieejām, kā arī īpatnībām dažādās sabiedrības (sociālās) grupās. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais pratīs identificēt pacientu un sabiedrības izglītošanās aktualitātes un spēs pielietot piemērotas mācību metodes un resursus indivīdu, grupu un sabiedrības izglītošanā, respektējot personības vērtības un vajadzības. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs plānot, sniegt un izvērtēt izglītošanu indivīdiem, grupām un sabiedrībai, atbilstoši dažādiem veselības stāvokļiem, dažādām vecuma grupām, dažādiem apstākļiem un lietojot atbilstošas mācību metodes un resursus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija 2030. gadam. | ||||||||
2 | Kuzņecova, J. (2021) Pacientu izglītošana māsu praksē. Metodiskais materiāls | ||||||||
3 | Veselības veicināšanas un slimību profilakses plāns | ||||||||
4 | Huber Machteld, Jung Hans Peter,Van den Bruekel- Dijkstra Karolien (2022) Handbook Positive Health in Primary Care. | ||||||||
5 | Communication Skills for Nurses. Boyd, Claire;Dare, Janet John Wiley & Sons, Incorporated (2014) SERIES: Student Survival Skills Ser. | ||||||||
6 | Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. England, Carole; Morgan, Ransolina. McGraw-Hill Education (2012) | ||||||||
7 | Cranmer Pam, Nhemachena Jean. Ethics for Nurses: Theory and Practice | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
9 | Howatson-Jones, L. (2016) Reflective practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles, Calif.: SAGE; Learning Matters. | ||||||||
10 | Potter, Patricia A., Perry, Anne Griffin. (2019) Essentials for Nursing Practice. EBSCOhost | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Health literacy in nursing: providing person-centered care / [edited by] Terri Ann Parnell, MA, DNP, RN. (2015) New York, NY: Springer Publishing. | ||||||||
2 | Šiliņa, M. (2009) Pacientu izglītošana - māsas kompetence: mācību grāmata māsu programmas studentiem un praktizējošām māsām. Rīga: Nacionālais apgāds. | ||||||||
3 | Biksone, G. (2016) Solis pa solim pacientu konsultēšanā. Rīga: Aptieku apvienība. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
5 | Falvo, Donna R. (2011) Effective patient education: a guide to increased adherence / Donna R. Falvo. 4th ed. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett. | ||||||||
6 | Health literacy in nursing: providing person-centered care / [edited by] Terri Ann Parnell, MA, DNP, RN. (2015) New York, NY: Springer Publishing. | ||||||||
7 | McEwen, Abayomi; Kraszewski, Sarah. (2010) Communication Skills for Adult Nurses. McGraw-Hill Education. | ||||||||
8 | Bulman Chris, Schutz Sue (2013) Reflective practice in nursing / 5rd edition. Wiley - Blackwell | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ikdienas aktivitāšu apmācība insulta pacientiem / Inta Sīka, Madara Važa, Anete Kaužēna un Anda Papule. (2016) Rīga. |