.
Līderība un efektīva vadība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2023 09:35:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_348 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agita Melbārde-Kelmere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, sociālo zinātņu pamati, transkulturālā aprūpe. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt māsu izpratni par līderismu pacientu aprūpes un ārstniecības procesā, teorijām. Iepazīstināt māsas ar līderisma stiliem un modeļiem un veicināt studentu līderisma spēju attīstību, izmantojot savas prasmes pacientu izglītošanā veselības jautājumos un aprūpes procesā. Izkopt savstarpējo attiecību kultūru studentiem. Dot ieguldījumu studentu analītisko un līderisma spēju attīstībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Māsas līderisms un to nozīme veselības aprūpē | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Māsas līderes iespējas veselības aprūpē, nākotnes potenciāls | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Māsu paaudžu izpratne, vērtību un pienākumu izmaiņas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Māsas personīgo vērtību apzināšanās | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Līdera nozīme uz personu centrētas aprūpes realizācijā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Māsas emociju nozīme darba efektivitātes paaugstināšanā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Motivācija un darbinieku iesaistīšanās aprūpes procesā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Māsas etiķete un saskarsmes iespējas pacientu aprūpē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Lēmumu pieņemšana, pārmaiņu vadība, pacientu drošības aspekti māsai līderei | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Konfliktu risināšanas aspekti māsai līderei | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Mentorings, supervīzijas, koučings, to atšķirīgs pielietojums māsas līderes darbībā | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Māsas līderes elastīgums un noturība mainīgajā veselības aprūpē | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Mūsdienu tehnoloģiju iespējas aprūpes procesā un pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģijas, aplikāciju analīze | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Māsas zināšanu un prasmju pilnveide un uzturēšana. Profesionālā socializācija | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Radošums māsas praksē | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie sagatavo un prezentē savu darbus katrā nodarbībā, estudijās iesniedzot situācijas uzdevumu/ analīzi/apkopojumu vai aizpildot pašpārbaudes testa jautājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā, nodarbības uzdevuma risināšana. Kumulatīvs vērtējums, kurā students var iegūt 100% (10% students var iegūt, izpildot nosacījumus šādās pozīcijās - pirmā lekcija, katra nodarbība un 5% - otrā un trešā lekcijas). Pielīdzinot šādiem vērtējumiem 10 ballu skalā no 96% līdz 100% - izcili (10); no 85% līdz 95% - teicami (9); no 75% līdz 84% - ļoti labi (8); no 70% līdz 74% - labi (7); no 65% līdz 69% - gandrīz labi (6); no 60% līdz 64% - viduvēji (5); no 55% līdz 59% - gandrīz viduvēji (4); no 40% līdz 54% - vāji (3); no 20% līdz 39% - ļoti vāji (2); no 0% līdz 19% - ļoti, ļoti vāji (1). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par māsu darba motivācijas un līderības teorijām, dažādiem māsu līderisma aspektiem un to nozīmi māsu darbā, attīstot starppersonu saskarsmes un kritisko domāšanu. Sagaidāms, ka studenti spēs iegūtās zināšanas pielietot, lai attīstītu savas līderisma prasmes, veicinot aprūpes darba attīstību un uzlabojot māsu darba kvalitāti. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie spēs ievērot starppersonu saskarsmes, ētikas un arī tiesību principus saskarsmē ar saviem kolēģiem un pacientiem. Izpratīs māsu profesijas tēla un prestiža nozīmi. Attīstīs kritiskās domāšanas prasmes un māsu praksi, izstrādājot, īstenojot un pilnveidojot darbu veselības aprūpē. Studenti spēs izprast cilvēkfaktora ietekmi pacientu drošībā un veselības aprūpē, darboties komandā. Studenti attīstīs savas prasmes izvērtēt māsas darba efektivitāti, atbilstību aktuālajiem reglamentējošiem dokumentiem, kā arī spēs izvēlēties atbilstošus zināšanu apguves resursus un pilnveidot savas zināšanas par māsas fiziskās, psiholoģiskās un emocionālās veselības uzturēšanu. Studenti attīstīs šo aspektu izpratni, pārzinās problēmu risināšanas procesu un to pielietojumu. Pielietojot mūsdienu tehnoloģiju iespējas, veicinās pacientu un citu veselības aprūpes komandas locekļu izglītošanu, nodrošinot kvalitatīvu aprūpes procesu. Ievēros starppersonu saskarsmes un ētikas, kā arī pacientu tiesību pamatprincipus, atbalstot savstarpējo mācīšanās un zināšanu apmaiņu, plānojot mācību procesu māsām mūžizglītības kontekstā, veidojot un uzturot pozitīvu māsas profesijas tēlu. | ||||||||
Kompetences: | Šajā studiju kursā students uzlabos spējas iesaistīties veselības aprūpes pārmaiņu procesā, demonstrējot personīgas, starpkkultūru prasmes, kas nodrošina māsas kā indivīda aktīvu un efektīvu dalību darbā un sabiedriskajā dzīvē. Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs ievērot un nodrošināt konfidencialitāti, autonomiju un tiesības savā profesionālajā darbībā, izglītot citus veselības un sociālās aprūpes komandas dalībnieku interpretēt un analizēt dažādu uzvedības izpausmju nozīmi, iemeslus gan kolēģiem, gan pacientiem. Studējošie spēs nodrošināt kvalitāti un attīstību, veicot nepārtrauktu savu zināšanu un prasmju izvērtēšanu, uzturēšanu un pilnveidošanu. Studējošie spēs veidot pozitīvu darba vidi, vērstu uz sasniegumiem un izaugsmi, kā arī veidot un uzturēt reprezentatīvu profesijas izvēli, nodrošinot katra indivīda aktīvu un efektīvu dalību. Studenti attīstīs spēju saprast, izpaust un interpretēt jēdzienus, domas, jūtas, viedokļus, kā arī pārliecinoši un kritiski (droši) izmantot informācijas tehnoloģijas gan darbā, gan brīvā laikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Raducan, R. 2014. Communication Styles of Leadership Tools. Procedia - Social and Behavioral Sciences 149, 813-18. Available from: https://www.ijser.org/researchpaper/Literature-Review-Leade… | ||||||||
2 | Rogers, R. 2012. Leadership communication styles: a descriptive analysis of health care professionals. Journal of Healthcare Leadership 4: 47-57. (akceptējams izdevums) Available from: https://www.dovepress.com/ | ||||||||
3 | Efektīva vadītāja rokasgrāmata/ autori: Anita Gaile, Marina Pavlova; dizains: Ilze Magdalēna Kļaviņa; redaktori: Ieva Lejasmeijere, Līga Ansone. Pieejams no: https://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/efektiva_v… | ||||||||
4 | Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. 2020. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research, 280 (3), 1171-1187. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S03772217… | ||||||||
5 | Aprūpes diagnozes: Definīcijas un klasifikācija 2018 – 2020” 11.izdevums, SIA ”Medicīnas apgāds”, 2020. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
7 | Raducan, R. 2014. Communication Styles of Leadership Tools. Procedia - Social and Behavioral Sciences 149, 813-18. Available from: https://www.ijser.org/researchpaper/Literature-Review-Leade… | ||||||||
8 | Rogers, R. 2012. Leadership communication styles: a descriptive analysis of health care professionals. Journal of Healthcare Leadership 4: 47-57. (akceptējams izdevums) Available from: https://www.dovepress.com/ | ||||||||
9 | Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. 2020. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research, 280 (3), 1171-1187. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S03772217… | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadership and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011. Available from: https://www.kingsfund.org.uk/publications/future-leadership… | ||||||||
2 | Ovseiko, P.V., Buchan, A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academic medicine 87: 709-18, 2012. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22534590/ | ||||||||
3 | Grubaugh M.L., Flynn, L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88, 2018. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30028814/ | ||||||||
4 | Deklava, L., Lācīte I. Izdegšanas sindroms un stresa pārvarēšanas veidi medicīnas māsām, RSU Zinātniskie raksti, 2013. Pieejams no: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Zin%C4%81tnes%2… | ||||||||
5 | G. Cummings, H.Lee, T. MacGregor, M.Davey, C.Wong, L.Paul, E.Stafford. Factors contributing to nursing leadership: A systematic review. Journal of Health Services Research Policy 13 (4); 240-48, 2008. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1258/jhsrp.2008.007154?… | ||||||||
6 | Efektīva komunikācija: tulkojums no angļu valodas / [no angļu valodas tulkojusi Agnese Orupe]. 2006. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
8 | Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadership and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011. Available from: https://www.kingsfund.org.uk/publications/future-leadership… | ||||||||
9 | Ovseiko, P.V., Buchan, A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academic medicine 87: 709-18, 2012. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22534590/ | ||||||||
10 | Grubaugh M.L., Flynn, L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88, 2018. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30028814/ | ||||||||
11 | G. Cummings, H.Lee, T. MacGregor, M.Davey, C.Wong, L.Paul, E.Stafford. Factors contributing to nursing leadership: A systematic review. Journal of Health Services Research Policy 13 (4); 240-48, 2008. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1258/jhsrp.2008.007154?… | ||||||||
12 | Kraszewski, Sarah. 2010. Communication Skills for Adult Nurses. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Riggio, R.E. 2009, Leaders: Born or Made? The most often-asked question about leadership, and the answer. Psychology Today. Available from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/cutting-edge-leader… | ||||||||
2 | Sherman, R.O. 2018. Leadership Resiliency. American Nurse Today, 13 (9), 26-8. Available from: https://www.myamericannurse.com/wp-content/uploads/2018/09/… | ||||||||
3 | TED talk, How Great Leaders Inspire Actions, Simon Sinek. Available from: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=qp0HIF3SfI4 | ||||||||
4 | TED talk, What Makes Us Feel Good About our Work, Dan Ariely. Available from: https://www.ted.com/talks/dan_ariely_what_makes_us_feel_goo… |