.
Augļa labsajūtas novērtēšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.05.2024 15:51:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_359 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Signe Irša | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 34 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomijā un fizioloģijā, embrioloģijā, fizioloģiskas grūtniecības un dzemdību attīstībā un norisē. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par augļa fizioloģiju, hipoksisku dzemdību stresu, augļa adaptācijas un kompensācijas mehānismiem hipoksiska stresa apstākļos. Sniegt zināšanas par augļa labsajūtas novērtēšanas metodēm un attīstīt šo metožu pielietošanas prasmes, radīt izpratni par augļa intrauterīno reanimāciju. Uzlabot zināšanas par augļa labsajūtu ietekmējošiem grūtniecības un dzemdību riska faktoriem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augļa fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Augļa labsajūtas novērtēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Augļa hipoksija dzemdībās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Augļa adaptācijas mehānismi hipoksiskai videi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Grūtniecības un dzemdību norises ietekme uz augļa labsajūtu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Intrauterīnā reanimācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Komandas darbs augļa labsajūtas nodrošināšanā dzemdību laikā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgasi darbs - studējošie sagatavo un prezentē materiālu par doto tēmu grupās un individuāli, izmanto jaunāko literatūru, pētījumus. Daudzatbilžu tests - Tests par augļa fizioloģiju, adaptācijas mehānismiem, hipoksijas veidiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgais darbs - Vērtēšana 10 baļļu sistēmā, veido 20% no kopējā rezultāta. Daudzatbilžu tests - Tests tiek nokārtots, ja pareizo atbilžu skaits vismaz 75%. Tests dod 30% no kopējās atzīmes. Eksāmens veido 50% no kopējā vērtējuma: Kardiotokogrammu analīze | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie pārzina augļa fizioloģiju - asinsriti, gāzu un vielu maiņu, cirkulācijas un sirdsdarbības regulācijas mehānismus, izprot augļa kompensatoros mehānismus adaptācijai hipoksiska stresa apstākļos. Orientējas augļa hipoksijas veidos, to attīstības patfizioloģijā. Zina augļa labsajūtas novērtēšanas metodes grūtniecības un dzemdību laikā, izprot indikācijas to pielietošanai, analizē iegūtos datus, prognozē izmaiņas augļa labsajūtas attīstībā saistībā ar klīnisko kopainu grūtniecības un dzemdību norisē. Zina augļa labsajūtas uzlabošanas - intrauterīnās reanimācijas pasākumus. Zina grūtniecības un dzemdību norises riska faktorus, kas ietekmē augļa labsajūtu un saista tos ar iegūtajiem augļa novērtēšanas datiem. Izprot augļa labsajūtas novērtēšanas metožu ierobežojumus. | ||||||||
Prasmes: | Pielieto auskultācijas un elektroniskās augļa sirdsdarbības novērtēšanas metodes (kardiotokogrāfija, STAN), analizē iegūtos rezultātus saistībā ar klīnisko kopainu grūtniecības un dzemdību procesā. Atpazīst hipoksijas veidus un attīstības pazīmes kardiotokogrammas un/vai STAN pierakstā, veic augļa labsajūtu uzlabojošus (intrauterīnās reanimācijas) pasākumus. Studējošie spēj strādāt komandā dzemdībpalīdzības procesā, veicot augļa labsajūtas novērtējumu un pasākumus augļa oksigenācijas uzlabošanai. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie spēj patstāvīgi veikt augļa labsajūtas novērtēšanu, konstatēt hipoksijas veidu un attīstību, noteikt augļa spēju kompensēt hipoksisku dzemdību stresu, un izvēlēties atbilstošus pasākumus augļa oksigenācijas uzlabošanai. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Leopolda paņēmieni | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Medikamentu (infūza) ievadīšana caur PVK (sistēma) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Skābekļa terapija ar nazālām kanilēm, zemas koncentrācijas masku, augstas koncentrācijas masku | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dzemdniecība. D. Rezebergas redakcijā, 2016. | ||||||||
2 | Handbook of CTG Interpretation: From Patterns to Physiology. Editor: Edwin Chandraharan, 2017. | ||||||||
3 | Ayres-de-Campos, D., & Arulkumaran, S. FIGO consensus guidelines on intrapartum fetal monitoring: Introduction. International Journal of Gynecology and Obstetrics, 2015. 131(1), 3-4. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Fetal heart rate monitoring – principles and intepretation of cardiotocography anaesthesia tutorial of the week 294. 23rd ed. September, 2013. | ||||||||
2 | Care of healthy women and their babies during childbirth NICE clinical guideline. 55 Issued: September, 2007. |