Pārlekt uz galveno saturu

Ievads pētnieciskā darbībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.02.2024 11:20:48
Par studiju kursu
Kursa kods:MF_055LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Rudīte Koka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Medicīnas fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, mfatrsu[pnkts]lv, +371 67409125 +371 67409255
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas0
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītībā obligātais saturs (apgūtas caurviju prasmes: kritiskā domāšana un problēmrisināšana; jaunrade un uzņēmējspēja; pašvadīta mācīšanās; sadarbība un digitālā pratība).
Mērķis:
Veidot pētnieciskās domāšanas un darbības prasmes, kā arī sadarbības un līdzatbildības prasmes studiju programmas "Medicīna" studentiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pētniecības tēmas izvēle un pienākumu apspriešana grupā; tēmas izpratnes prezentēšana darba vadītajam; pētnieciskā darba mērķa un uzdevumu formulēšana; teorētiskās literatūras izpēte; teorētisko nodaļu uzrakstīšana un pilnveide pēc grupas kolēģu un darba vadītāja ieteikumiem; pētījuma metodes/metožu izvēle, datu ieguve un analīze, rezultātu apkopošana un prezentācijas sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums par sekmīga kursa apguvi un to veido: darba recenzenta vērtējums (35% no gala vērtējuma);  darba vadītāja vērtējums (30% no gala vērtējuma);  aizstāvēšanas komisijas vērtējums (20% no gala vērtējuma);  studējošo savstarpējā vērtēšana (15% no gala vērtējuma).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Pētnieciskais darbs)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izprot zinātniskās metodes būtību; salīdzina dažādus veselības pētījumu veidus un dizainus; atšķir aprakstošo no analītiskā pētījuma; zina, kā formulēt pētījuma jautājumu, izmantojot PICO formātu un FINER ietvarus; raksturo saistību starp pētījuma jautājumu, pētījuma mērķiem, uzdevumu un pētījuma hipotēzi; raksturo Pub Med struktūru; zina PubMed pieejamos rīkus, lai veiktu zinātnisko publikāciju meklēšanu; zina, kā nosaka galvenos mainīgos lielumus zinātniskā pētījumā; atšķir neatkarīgo un atkarīgo mainīgo; zina, kas ir NOIR mērīšanas skalas; atšķir mērījumu skalas saistībā ar pētījuma mainīgajiem; atšķir mērījumu precizitāti un derīgumu; analizē galvenos nejaušības kļūdu un neobjektivitātes avotus veselības pētījumos; identificē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; analizē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; zina, kā plānot zinātnisku manuskriptu; zina stratēģijas, kā efektīvi lasīt zinātniskās publikācijas; zina zinātniskās rakstīšanas pamatprincipus.
Prasmes:Sadarbojas grupā; formulē pētījuma mērķi, uzdevumus, analizē teorētisko literatūru, izmantojot atslēgvārdus, veic PubMed meklēšanu, izmantojot MeSH un/vai atslēgvārdus; lieto PubMed meklēšanas filtrus; izvēlās pētījuma mērķim atbilstošas metodes; veic aprakstošās statistikas aprēķinus kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem mainīgajiem (vidējais, mediāna, standarta novirze, proporcijas, koeficienti), izmantojot statistiskās apstrādes programmu; ievāc un/vai analizē datus; prezentē rezultātus, izvērtē grupas biedru darbu, iesaka priekšlikumus darba pilnveidei, veic savstarpējo vērtēšanu un pārvērtēšanu.
Kompetences:Teorētiskās zināšanas, apvienojot ar prasmēm, spēs integrēt turpmākajā studiju procesā un profesionālajā darbā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Dhir, S. K., & Gupta, P. 2021. Formulation of Research Question and Composing Study Outcomes and Objectives. Indian pediatrics, 58(6), 584–588.
22. Gemayel R. 2016. How to write a scientific paper. The FEBS journal, 283(21), 3882–3885.
33. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Searching with PubMed.
44. Medical Library of Florida International University. [video] Understanding Results and Refining your Search.
55. Medical Library of Florida International University. [video] PubMed: Searching with MeSH.
66. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles.
77. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles.
88. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Point of Care Resources.
99. Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. 2000. (pēdējais izdevums) Principles of Measurement. In: Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. Foundations of clinical research: applications to practice / Leslie Gross Portney, Mary P. Watkins. (2nd ed.). Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall Health. P 46-60
1010. Voit E. O. 2019. Perspective: Dimensions of the scientific method. PLoS computational biology, 15(9), e1007279.
1111. Whitley, E., & Ball, J. 2002. (pēdējais izdevums) Statistics review 1: presenting and summarising data. Critical care (London, England), 6(1), 66–71.
Papildu literatūra
11. Alexandrov A. V. 2004. How to write a research paper. Cerebrovascular diseases (Basel, Switzerland), 18(2), 135–138.
22. Aslam, S., & Emmanuel, P. 2010. Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian journal of sexually transmitted diseases and AIDS, 31(1), 47–50.
33. Cummings S.R., Browner W.S., Hulley S.B. 2013. Conceiving the research question and developing the study plan. In: Hulley S.B., Cummings S.R., et al. Designing Clinical Research. 4th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins. P 14-22
44. Duquia, R. P., González-Chica, D. A., Bastos, J. L., Martínez-Mesa, J., & Bonamigo, R. R. 2017. Describing numerical variables: which are the most appropriate parameters to describe the data?. Anais brasileiros de dermatologia, 92(6), 841–843.
55. Farrugia, P., Petrisor, B. A., Farrokhyar, F., & Bhandari, M. 2010. Practical tips for surgical research: Research questions, hypotheses and objectives. Canadian journal of surgery. Journal canadien de chirurgie, 53(4), 278–281.
66. Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2002. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet (London, England), 359(9300), 57–61.
77. Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2008. Making sense of odds and odds ratios. Obstetrics and gynecology, 111(2 Pt 1), 423–426.
88. Iskander, J. K., Wolicki, S. B., Leeb, R. T., & Siegel, P. Z. 2018. Successful Scientific Writing and Publishing: A Step-by-Step Approach. Preventing chronic disease, 15, E79.
99. Kaliyadan, F., & Kulkarni, V. 2019. Types of Variables, Descriptive Statistics, and Sample Size. Indian dermatology online journal, 10(1), 82–86.
1010. Röhrig, B., du Prel, J. B., Wachtlin, D., & Blettner, M. 2009. Types of study in medical research: part 3 of a series on evaluation of scientific publications. Deutsches Arzteblatt international, 106(15), 262–268.
1111. World Health Organization. 2000. Association and Causation. In: World Health Organization. R.O.F.T. Health research methodology : A guide for training in research methods : who pacific regional office, education in action series, number 5. WHO Regional Office for the Western Pacific. P. 125-128