.
Ievads pētnieciskā darbībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.02.2024 11:20:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MF_055 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Rudīte Koka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Medicīnas fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, mfrsu[pnkts]lv, +371 67409125 +371 67409255 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 0 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītībā obligātais saturs (apgūtas caurviju prasmes: kritiskā domāšana un problēmrisināšana; jaunrade un uzņēmējspēja; pašvadīta mācīšanās; sadarbība un digitālā pratība). | ||||||||
Mērķis: | Veidot pētnieciskās domāšanas un darbības prasmes, kā arī sadarbības un līdzatbildības prasmes studiju programmas "Medicīna" studentiem. | ||||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pētniecības tēmas izvēle un pienākumu apspriešana grupā; tēmas izpratnes prezentēšana darba vadītajam; pētnieciskā darba mērķa un uzdevumu formulēšana; teorētiskās literatūras izpēte; teorētisko nodaļu uzrakstīšana un pilnveide pēc grupas kolēģu un darba vadītāja ieteikumiem; pētījuma metodes/metožu izvēle, datu ieguve un analīze, rezultātu apkopošana un prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums par sekmīga kursa apguvi un to veido: darba recenzenta vērtējums (35% no gala vērtējuma); darba vadītāja vērtējums (30% no gala vērtējuma); aizstāvēšanas komisijas vērtējums (20% no gala vērtējuma); studējošo savstarpējā vērtēšana (15% no gala vērtējuma). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Pētnieciskais darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprot zinātniskās metodes būtību; salīdzina dažādus veselības pētījumu veidus un dizainus; atšķir aprakstošo no analītiskā pētījuma; zina, kā formulēt pētījuma jautājumu, izmantojot PICO formātu un FINER ietvarus; raksturo saistību starp pētījuma jautājumu, pētījuma mērķiem, uzdevumu un pētījuma hipotēzi; raksturo Pub Med struktūru; zina PubMed pieejamos rīkus, lai veiktu zinātnisko publikāciju meklēšanu; zina, kā nosaka galvenos mainīgos lielumus zinātniskā pētījumā; atšķir neatkarīgo un atkarīgo mainīgo; zina, kas ir NOIR mērīšanas skalas; atšķir mērījumu skalas saistībā ar pētījuma mainīgajiem; atšķir mērījumu precizitāti un derīgumu; analizē galvenos nejaušības kļūdu un neobjektivitātes avotus veselības pētījumos; identificē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; analizē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; zina, kā plānot zinātnisku manuskriptu; zina stratēģijas, kā efektīvi lasīt zinātniskās publikācijas; zina zinātniskās rakstīšanas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Sadarbojas grupā; formulē pētījuma mērķi, uzdevumus, analizē teorētisko literatūru, izmantojot atslēgvārdus, veic PubMed meklēšanu, izmantojot MeSH un/vai atslēgvārdus; lieto PubMed meklēšanas filtrus; izvēlās pētījuma mērķim atbilstošas metodes; veic aprakstošās statistikas aprēķinus kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem mainīgajiem (vidējais, mediāna, standarta novirze, proporcijas, koeficienti), izmantojot statistiskās apstrādes programmu; ievāc un/vai analizē datus; prezentē rezultātus, izvērtē grupas biedru darbu, iesaka priekšlikumus darba pilnveidei, veic savstarpējo vērtēšanu un pārvērtēšanu. | ||||||||
Kompetences: | Teorētiskās zināšanas, apvienojot ar prasmēm, spēs integrēt turpmākajā studiju procesā un profesionālajā darbā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Dhir, S. K., & Gupta, P. 2021. Formulation of Research Question and Composing Study Outcomes and Objectives. Indian pediatrics, 58(6), 584–588. | ||||||||
2 | 2. Gemayel R. 2016. How to write a scientific paper. The FEBS journal, 283(21), 3882–3885. | ||||||||
3 | 3. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Searching with PubMed. | ||||||||
4 | 4. Medical Library of Florida International University. [video] Understanding Results and Refining your Search. | ||||||||
5 | 5. Medical Library of Florida International University. [video] PubMed: Searching with MeSH. | ||||||||
6 | 6. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles. | ||||||||
7 | 7. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles. | ||||||||
8 | 8. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Point of Care Resources. | ||||||||
9 | 9. Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. 2000. (pēdējais izdevums) Principles of Measurement. In: Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. Foundations of clinical research: applications to practice / Leslie Gross Portney, Mary P. Watkins. (2nd ed.). Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall Health. P 46-60 | ||||||||
10 | 10. Voit E. O. 2019. Perspective: Dimensions of the scientific method. PLoS computational biology, 15(9), e1007279. | ||||||||
11 | 11. Whitley, E., & Ball, J. 2002. (pēdējais izdevums) Statistics review 1: presenting and summarising data. Critical care (London, England), 6(1), 66–71. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Alexandrov A. V. 2004. How to write a research paper. Cerebrovascular diseases (Basel, Switzerland), 18(2), 135–138. | ||||||||
2 | 2. Aslam, S., & Emmanuel, P. 2010. Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian journal of sexually transmitted diseases and AIDS, 31(1), 47–50. | ||||||||
3 | 3. Cummings S.R., Browner W.S., Hulley S.B. 2013. Conceiving the research question and developing the study plan. In: Hulley S.B., Cummings S.R., et al. Designing Clinical Research. 4th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins. P 14-22 | ||||||||
4 | 4. Duquia, R. P., González-Chica, D. A., Bastos, J. L., Martínez-Mesa, J., & Bonamigo, R. R. 2017. Describing numerical variables: which are the most appropriate parameters to describe the data?. Anais brasileiros de dermatologia, 92(6), 841–843. | ||||||||
5 | 5. Farrugia, P., Petrisor, B. A., Farrokhyar, F., & Bhandari, M. 2010. Practical tips for surgical research: Research questions, hypotheses and objectives. Canadian journal of surgery. Journal canadien de chirurgie, 53(4), 278–281. | ||||||||
6 | 6. Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2002. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet (London, England), 359(9300), 57–61. | ||||||||
7 | 7. Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2008. Making sense of odds and odds ratios. Obstetrics and gynecology, 111(2 Pt 1), 423–426. | ||||||||
8 | 8. Iskander, J. K., Wolicki, S. B., Leeb, R. T., & Siegel, P. Z. 2018. Successful Scientific Writing and Publishing: A Step-by-Step Approach. Preventing chronic disease, 15, E79. | ||||||||
9 | 9. Kaliyadan, F., & Kulkarni, V. 2019. Types of Variables, Descriptive Statistics, and Sample Size. Indian dermatology online journal, 10(1), 82–86. | ||||||||
10 | 10. Röhrig, B., du Prel, J. B., Wachtlin, D., & Blettner, M. 2009. Types of study in medical research: part 3 of a series on evaluation of scientific publications. Deutsches Arzteblatt international, 106(15), 262–268. | ||||||||
11 | 11. World Health Organization. 2000. Association and Causation. In: World Health Organization. R.O.F.T. Health research methodology : A guide for training in research methods : who pacific regional office, education in action series, number 5. WHO Regional Office for the Western Pacific. P. 125-128 |