.
Funkcionālā histoloģija un embrioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.11.2023 08:47:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_004 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Histoloģija un citoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Māra Pilmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, medicīniskā šūnu bioloģija, fizioloģija, ķīmija, vēlams anatomija, paralēli ģenētika. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir attīstīt vispārēju un specifisku izpratni par cilvēka šūnām, audiem (epitēlija, saistaudiem, muskuļiem un nervu audiem) un orgānu struktūru, īpaši galvas, sejas un kakla (mutes dobumā, ieskaitot mēli, zobus, lūpas, siekalu dziedzerus un jutekļu orgānus), cilvēka pamata attīstība (apaugļošana, implantācija, div- un trīs dīgļlapu embrijs, placentācija, trīs dīgļu slāņu attīstība); galveno šūnu, subcelulāro un molekulāro procesu (indukcija, noteikšana, diferenciācija un augšana), kā arī galveno etapu norise visos intrauterīnās attīstības posmos. Tiks attīstīta izpratne par šo zināšanu nepieciešamību zobārstniecības praktiskajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Audu veidi un to klasifikācija. Epitēlijaudi. Ādas epitēlija īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
2 | Saistaudi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Balstaudi: skrimšļaudi un kaulaudi. Temporomandibulārā locītava. Kaulaudu galvenie attīstības principi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Nervu audi un centrālā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
5 | Sejas attīstības galvenie etapi. Mutes dobums: gļotādas īpatnības, mutes dobuma vājās vietas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Mutes dobums: zobu attīstība un uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Maņu orgāni un to attīstība. Endokrīnā sistēma un tās attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Epitēlijaudi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
9 | Saistaudi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Balstaudi un kaulaudu attīstība. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
11 | Asinsvadi un limfvadi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Asinis un imūnās sistēmas orgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
13 | Muskuļaudi. Nervu audi. CNS. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Mutes dobums I. Siekalu dziedzeri. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
15 | Mutes dobums II. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Mutes dobums. Maņu orgāni. Endokrīnā sistēma. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi pēta doto literatūru, atbilstoši kursa tēmām; analizē histoloģisko un embrioloģisko priekšmetstikliņu struktūru laboratorijā un sagatavo praktiskā darba pierakstus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Praktiskais darbs; Studiju kursa beigās paredzēts rakstisks eksāmens, kura laikā tiek pārbaudītas studējošo teorētiskās zināšanas par orgānu un audu morfoloģiju, audu un orgānu struktūru attīstību, kā arī praktiskās iemaņas, analizējot mikropreparātus un shematiskus attēlus. Eksāmenā tiek pārbaudītas zināšanas par audu un orgānu morfoloģiju un to vecuma izmaiņām, plasticitātes iespējām. Studējošiem tiek dota iespēja parādīt izpratni par nozīmīgiem procesiem un funkcijām audos un orgānos, kā arī spēju saistīt morfoloģiju ar bioloģisko procesu norisi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: • raksturot cilvēka audu galvenās grupas un to pētīšanas metodes; • izklāstīt organisma audu attīstības galvenās likumsakarības ontoģenēzē; • izskaidrot daudzveidīgās veselu audu kompensatorās un adaptīvās reakcijas, attiecinot tās pret būtiskām novirzēm no normas; • aprakstīt morfoloģisko preparātu izvērtēšanu un sniegt skaidrojumus par tajos redzamo audu atbilstību normai; • izvēlēties konkrētas morfoloģiskās pētīšanas metodes konkrētām šūnu/ audu/ orgānu grupām. | ||||||||
Prasmes: | • identificēt sejas, žokļu un kakla struktūras regulāri krāsotos histoloģiskos priekšmetstikliņos; • mikroskopiski noteikt audu un/vai orgānu attīstības principus un aptuvenu to attīstības pakāpi; atpazīt sejas, žokļa, kakla un maņu orgānu attīstības stadijas; • diferencēt galvenās audu grupas histoloģiskajās/ embrioloģiskajās preparātos un shēmās; novērtēt iespējamo struktūras piemērotību intrauterīnai stadijai; • darbs ar speciālo literatūru, analizēt sagatavotos histoloģiskos paraugus; • sagatavot ziņojumus un sniegt prezentācijas par histoloģijas jautājumiem. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs atpazīt embrionālo audu un orgānu morfoloģiju un struktūru klīniskajos paraugos un morfoloģijas zinātnes attēlos. Viņi spēs atšķirt veselos un patoloģiskos audus kopumā un analizēs variācijas dažādos embrionālās attīstības posmos, īpaši mutes dobuma gļotādās un zobu struktūrā. Studenti varēs novērtēt paraugu kvalitāti un metodes. Viņi varēs novērtēt dažādu induktoru nozīmi sejas attīstības procesos pēcdzemdību periodā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dālmane Aina. 2010. Histoloģija. LU Akad. apg, 319 lpp. ISBN10: 9984770427, ISBN13: 9789984770420. Latviešu valodā jaunāks, precīzāks, atkārtots izdevums nav pieejams. Esošais izdevums ir akceptējams tā precizitātes dēļ un to ir sarakstījuši katedras docētāji. | ||||||||
2 | Dālmane A. 2005. Histoloģijas atlants. LU Akadēmiskais apgāds. Rīga. 304 lpp. Latviešu valodā jaunāks, precīzāks, atkārtots izdevums nav pieejams. Esošais izdevums ir akceptējams tā precizitātes dēļ un to ir sarakstījuši katedras docētāji. | ||||||||
3 | Pilmane M., Šūmahers G.-H. 2006. Medicīniskā embrioloģija. Rīgas Stradiņa universitāte. 335 lpp. ISBN10: 9984788024, ISBN13: 9789984788029. Latviešu valodā jaunāks, precīzāks, atkārtots izdevums nav pieejams. Esošais izdevums ir akceptējams tā precizitātes dēļ un to ir sarakstījuši katedras docētāji. | ||||||||
4 | Pilmane M., Pļaviņa L., Kavak V. 2016. Embryology and Anatomy for Health Sciences. Rīgas Stradiņa universitāte. 511 lpp. ISBN-10: 9984793915, ISBN-13: 978-9984793917 | ||||||||
5 | Mescher Anthony L. 2021. Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas. 16th Edition. McGraw-Hill Education. 576 p. ISBN-10:1260462986, ISBN-13:978-1260462982 | ||||||||
6 | Ross Michael H., Pawlina Wojciech. 2019. Histology: A Text and Atlas: With Correlated Cell and Molecular Biology. 8th Edition. LWW. 928 p. ISBN-10:1496383427, ISBN-13:978-1496383426 | ||||||||
7 | Nanci A. 2013. Ten Cate's Oral Histology: Development, Structure, and Function. 9th Edition. Elsevier. 352 p. ISBN-13: 978-0323485241, ISBN-10: 0323485243 | ||||||||
8 | Kierszenbaum Abraham L., Tres Laura. 2020. Histology and Cell Biology: An Introduction to Pathology. 5th Edition. Elsevier. 824 p. ISBN: 9780323673211, ISBN: 9780323683784 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sadler T.W. 2018. Langman's Medical Embryology. 14th Edition. LWW. 456 p. ISBN-10:1496383907, ISBN-13:978-1496383907 | ||||||||
2 | Carlson Bruce M. 2019. Human Embryology and Developmental Biology. 6th Edition. Saunders. 496 p. ISBN-10:0323523757, ISBN-13:978-0323523752 | ||||||||
3 | Schoenwolf Gary C., Bleyl Steven B., Brauer Philip R., Francis-West Philippa H. 2021. Larsen's Human Embryology. 6th Edition. Churchill Livingstone. 560 p. ISBN-10:032369604X, ISBN-13:978-0323696043 | ||||||||
4 | Cochard Larry R. 2012. Netter's Atlas of Human Embryology: Updated Edition. 1st Edition. Saunders. 288 p. ISBN-10: 1455739774, ISBN-13: 978-1455739776 | ||||||||
5 | Moore Keith L., Persaud T. V. N., Torchia Mark G. 2019. Before We Are Born: Essentials of Embryology and Birth Defects. 10th Edition. Saunders. 350 p. ISBN-10:0323608493, ISBN-13:978-0323608497 | ||||||||
6 | Ovalle William K., Nahirney Patrick C. 2020. Netter's Essential Histology. 3rd Edition. 568 p. ISBN-10:0323694640, ISBN-13:978-0323694643 | ||||||||
7 | Young Barbara, O'Dowd Geraldine, Woodford Phillip. 2013. Wheater's Functional Histology: A Text and Colour Atlas. 6th Edition. Churchill Livingstone. 464 p. ISBN-10: 0702047473, ISBN-13: 978-0702047473 | ||||||||
8 | Eroschenko Victor P. 2017. diFiore's Atlas of Histology: with Functional Correlations (Atlas of Histology (Di Fiore's)). 13th Edition. LWW. 617 p. ISBN-13: 978-1496316769, ISBN-10: 1496316762 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.embryology.ch/indexen.html | ||||||||
2 | http://www.med.uiuc.edu/histo/large/atlas/ | ||||||||
3 | http://www.kumc.edu/instruction/medicine/anatomy/histoweb/ |